Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Sikkert mange som mener dette er noe alle bør ta som en selvfølge å kunne. Jeg er nysgjerrig på hvor mye feks 6 timer gj.snitt "sengetid" med variabel/dårlig søvnkvalitet kan påvirke forsøk på å ta av noen overflødige kg, ikke minst styrke- og generell formprogresjon. Har lest selv at mangel på søvn kan påvirke mye. Men håper noen med erfaring med kontrastforholdet mellom perioder de har vært flinke/heldige og perioder der lite søvn har vært et problem kan fortelle og evt synse/reflektere litt.

Fortsetter under...

Jeg har søvnproblemer og helt elendig krise døgnrytme. Føler jo jeg får god fremgang, men merker at søvnen spiller mye inn på hvordan formen er på trening - så ville garantert gjort det bedre om jeg sov bedre. Har jo noen perioder hvor jeg sover bedre - og da blir jeg helt beastmode på trening liksom... Så det har nok en del å si. Jeg fungerer best på 7 timer. Heller 2 enn 6 timer, og heller 6 enn 9 timer f. eks. Helt wierd.

Sikkert mange som mener dette er noe alle bør ta som en selvfølge å kunne. Jeg er nysgjerrig på hvor mye feks 6 timer gj.snitt "sengetid" med variabel/dårlig søvnkvalitet kan påvirke forsøk på å ta av noen overflødige kg, ikke minst styrke- og generell formprogresjon. Har lest selv at mangel på søvn kan påvirke mye. Men håper noen med erfaring med kontrastforholdet mellom perioder de har vært flinke/heldige og perioder der lite søvn har vært et problem kan fortelle og evt synse/reflektere litt.

Spørs litt kva du meinar med variabel og dårleg søvnkvalitet? Vil det sei at du ligg i senga i 6 timar, men søv kanskje 4 av dei? Akkurat kor mykje det har å sei for vektreduksjon er jo litt vanskelig å sei, men det påverkar kortisolnivå og dermed også immunsystemet. Mangel på søvn kan ha relativt store konsekvensar for helsa, og viss du har alvorlege søvnproblem bør du kanskje få profesjonell hjelp. Søvnbehov er veldig individuelt, 6-8 timar er ein norm som passar dei fleste av oss, men ikkje alle. Søvnbehovet bør først og fremst vurderast ut frå kor trøytt ein er i kvardagen. Er du ikkje trøytt, så har du fått nok søvn :)

Jeg har søvnproblemer og helt elendig krise døgnrytme. Føler jo jeg får god fremgang, men merker at søvnen spiller mye inn på hvordan formen er på trening - så ville garantert gjort det bedre om jeg sov bedre. Har jo noen perioder hvor jeg sover bedre - og da blir jeg helt beastmode på trening liksom... Så det har nok en del å si. Jeg fungerer best på 7 timer. Heller 2 enn 6 timer, og heller 6 enn 9 timer f. eks. Helt wierd.

Det er ikkje rart, egentlig. Du har normalt 4-5 søvnsyklusar kvar natt, og kor du våknar i syklusen din har noko å sei for kor trøytt du er når du våknar :)

Ikke bare mengde søvn, men når du får søvn. Jeg har tendens til å våkne mellom 06.00-07.00 enten jeg legger meg 22.00 eller 01.00. Så rytme, og rutiner spiller nok også en liten rolle. ¨Når jeg blir trøtt avhenger av mengde trening, og hva/når jeg spiser/drikker. Men dette varierer sikkert fra person til person.

Det er ikkje rart, egentlig. Du har normalt 4-5 søvnsyklusar kvar natt, og kor du våknar i syklusen din har noko å sei for kor trøytt du er når du våknar :)

Ja, det er sikkert logisk. Jeg pleier jo også å sove på veldig uhelige tidspunkt.. Typ fra 4-6 om natten til 10-13 på formiddagen. Det er vel ikke så heldig døgnrytme - det snakkes jo hvertfall mye om at det er negativt å jobbe nattskift osv pga det der. Men har hatt problemet helt siden jeg var 5-6 år (ihvertfall da jeg husker fra)... Og jeg blir HELT KAKE hvis jeg sover fra f. eks. 23-7 eller 00-7/8 eller sånt noe - da er jeg mer våken hvis jeg ikke sover i det hele tatt... Hele ungdomsskolen + videregående sov jeg vel 1-3 timer pr natt og det fungerte bra i forhold til de periodene der jeg fikk sovetabletter/prøvde å endre døgnrytmen. Sov liksom "riktige tider" i over et år uten at det ble noe bedre heller så vet ikke hva det er jeg.

Annonse

Jeg tror jeg har en mild form for søvnapne, noe som vil si at jeg har en tendens til å "choke-snorke", og våkner av dette opptil flere ganger iløpet av natta. Men som regel hvis jeg legger meg tidsnok føler jeg meg greit uthvilt uansett. Jeg sovner lett på t-bane, trikk, bil whatever. Har til og med sovnet stående på bussen på det værste. Men føler jeg har fått en del gode svar her. Høres fornuftig ut at en mengde på 7-8 timer søvn og samme sovetider hver dag hjelper. Men legger jeg meg der jeg er i senga 7 timer, kan jeg se for meg at det blir 5-6 timer "søvn" der jeg noen netter sover ganske jevnt, og der jeg andre netter husker opptil flere ganger i løpet av samme nat har måttet prøve å sove igjen.

Ja, det er sikkert logisk. Jeg pleier jo også å sove på veldig uhelige tidspunkt.. Typ fra 4-6 om natten til 10-13 på formiddagen. Det er vel ikke så heldig døgnrytme - det snakkes jo hvertfall mye om at det er negativt å jobbe nattskift osv pga det der. Men har hatt problemet helt siden jeg var 5-6 år (ihvertfall da jeg husker fra)... Og jeg blir HELT KAKE hvis jeg sover fra f. eks. 23-7 eller 00-7/8 eller sånt noe - da er jeg mer våken hvis jeg ikke sover i det hele tatt... Hele ungdomsskolen + videregående sov jeg vel 1-3 timer pr natt og det fungerte bra i forhold til de periodene der jeg fikk sovetabletter/prøvde å endre døgnrytmen. Sov liksom "riktige tider" i over et år uten at det ble noe bedre heller så vet ikke hva det er jeg.

Ja, det kjem stadig meir forsking som viser svært negative helseeffekt og signifikant høgare dødelegheit hos skiftarbeidarar. Risikoen er betydelig høgare viss ein har ein ustabil døgnrytme. Altså, er det betre for kroppen å vere i "nattevaktssyklusen" konstant, enn for eksempel å jobbe 4 nattevakter, og deretter snu døgnet igjen i 5 dagar, og gå på med 4 nattevakter. Grunnen til dette er fordi dei cirkadiske rytmene som regulerer søvn, også er med på å regulerere heile det endokrine systemet (hormonsystemet). Ubalanse her, har dermed innverknad på heile kroppen.

Kor mykje søvn ein treng er veldig individuelt. Du treng ikkje bekymre deg med mindre du faktisk sliter med trøttheit og dårleg konsentrasjon. Eit godt tips kan vere å eksperimentere deg fram til kva timeantall som passar deg best. Altså, finne eit timeantall som gjer at du våknar i rett søvnstadie, og holde deg til dette. Det er forskjell på søvnkvalitet (hyppige oppvåkningar, mareritt, lang innsovningstid, insomni, hypersomni) og søvnlengde (kor mange timar du treng for å fungere optimalt). Sliter du med søvnkvaliteten er det ein del andre råd som kan hjelpe :) Kva sovetablettar gjekk du på? Det er ganske urovekkande å få sovetablettar i så ung alder, utan andre tiltak.

Jeg tror jeg har en mild form for søvnapne, noe som vil si at jeg har en tendens til å "choke-snorke", og våkner av dette opptil flere ganger iløpet av natta. Men som regel hvis jeg legger meg tidsnok føler jeg meg greit uthvilt uansett. Jeg sovner lett på t-bane, trikk, bil whatever. Har til og med sovnet stående på bussen på det værste. Men føler jeg har fått en del gode svar her. Høres fornuftig ut at en mengde på 7-8 timer søvn og samme sovetider hver dag hjelper. Men legger jeg meg der jeg er i senga 7 timer, kan jeg se for meg at det blir 5-6 timer "søvn" der jeg noen netter sover ganske jevnt, og der jeg andre netter husker opptil flere ganger i løpet av samme nat har måttet prøve å sove igjen.

Det kan jo vere greitt å bli utreda for eventuell søvnapnè. Mange kan gå i årevis, nesten eit liv, utan å vere klar over at den dårlege søvnkvaliteten skuldast søvnapnè. Vil anbefale deg å prate med fastlegen og bli henvist til ein søvnspesialist (du seier jo sjølv at søvnkvaliteten er dårleg). Det finns hjelp, og då betre enn den du kan forvente å få her :) Andre sine erfaringar er kanskje interessante, men ikkje ein spesielt valid eller generaliserbar kjelde til deg sjølv :)

Ja, det kjem stadig meir forsking som viser svært negative helseeffekt og signifikant høgare dødelegheit hos skiftarbeidarar. Risikoen er betydelig høgare viss ein har ein ustabil døgnrytme. Altså, er det betre for kroppen å vere i "nattevaktssyklusen" konstant, enn for eksempel å jobbe 4 nattevakter, og deretter snu døgnet igjen i 5 dagar, og gå på med 4 nattevakter. Grunnen til dette er fordi dei cirkadiske rytmene som regulerer søvn, også er med på å regulerere heile det endokrine systemet (hormonsystemet). Ubalanse her, har dermed innverknad på heile kroppen.

Kor mykje søvn ein treng er veldig individuelt. Du treng ikkje bekymre deg med mindre du faktisk sliter med trøttheit og dårleg konsentrasjon. Eit godt tips kan vere å eksperimentere deg fram til kva timeantall som passar deg best. Altså, finne eit timeantall som gjer at du våknar i rett søvnstadie, og holde deg til dette. Det er forskjell på søvnkvalitet (hyppige oppvåkningar, mareritt, lang innsovningstid, insomni, hypersomni) og søvnlengde (kor mange timar du treng for å fungere optimalt). Sliter du med søvnkvaliteten er det ein del andre råd som kan hjelpe :) Kva sovetablettar gjekk du på? Det er ganske urovekkande å få sovetablettar i så ung alder, utan andre tiltak.

Hadde ikke fått med meg at man fikk høyere dødelighet, så det var jo en god nyhet! Neida, hehe.. Jeg holder meg jo hvertfall til den samme rytmen hele tiden stort sett.

Sliter med trøtthet, men legen min går rundt og tror det er ME/relatert til noen av mine andre helseproblemer da. Har faktisk ikke tenkt på at det kan ha noe med nattesøvnen å gjøre egentlig... Jeg har alltid slitt med nesten alt det du skriver i parantesen der i perioder (mareritt, oppvåkninger og de tingene der).

Det er mange tabletter jeg har fått jeg ikke burde hatt! Hehe :p

Har gått på litt forskjellige sovetabletter, alt fra sånne naturmedisingreier til vallergan (?) og FAEN hva var det de het da................ Nei, kommer ikke på. Men siden jeg også fikk Vival (død over legen, I know) - syns jeg egentlig det var de som funket best (kunne sove opptil 10 timer på de :love:) siden jeg også hadde panikkangst på den tiden.

Skal sies at søvnapne kan ofte være nok til å forstyrre søvnen uten at du selv registrerer det. Så selv om du føler at du har jevn søvn trenger det ikke å være tilfelle. Bare tilføyer det, men går ut i fra du er klar over det :)

Kan være greit å få fastlegen til å henvise deg videre til et søvnlaboratorium for å få sjekket om hvor mye apne du har (eventuelt om du har det). Jeg trodde jeg bare snorka mye, men visste seg at jeg hadde en alvorlig grad av søvnapne. Fikk derfor et cpap-apparat som jeg sover med på natta. Er utrolig mye forskjell, uavbrutt søvn, mer opplagt, døser ikke av om dagen. Nå sover jeg aldri en natt uten apparatet. Alt dekkes av det offentlige, utenom egenandelen. og er bare et par undersøkelser, så du har ikke noe å tape.. HVIS du har det, er det greit å få behandling for det, pga det hemmer nattesøvnen veldig, og er ikke bra for systemet i det lange løp (hjertet, diabetes og lignende). Så jeg vil nok råde deg til å be fastlegen sende deg videre, forutsatt at det ikke er noe du klarer å leve med.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...