Gå til innhold

Kilo som sitter bom fast!


Marthemor

Anbefalte innlegg

Jeg er ny her inne, og etter å ha lest noen dager så drister jeg meg til et innlegg.

Jeg er en jente på 32 år som sliter med de siste gjenstridige kiloene. Jeg veier i dag 73 kilo og er 177 høy. Etter første graviditet gikk gikk jeg ned mange kilo (nærmere 20 faktisk!), og veide da ned mot 67-66 kilo. Følte meg vel med den vekta, selv om jeg ser tilbake på bilder at jeg muligens var for tynn (noe "alle" rundt meg kommenterte). På den tida trente jeg kun utholdenhet (løping + masse gåturer i bratt terreng) og spiste relativt lite.

Etter andre svangerskap har jeg slitt med å gå ned igjen (la på meg 12 kilo under graviditeten). Etter å ha fortsatt å trene endel utholdenhet (løping - for det meste langkjøring) uten de store resultatene, har jeg nå begynt med styrketrening. Jeg prøver å få trent styrke 3 ganger i uka, men jeg er endel alene med barna, så ikke alltid jeg får det til.

Ang mat, så prøver jeg å holde meg til moderat lavkarbo (evt grovkarbo). Slik ser en typisk mat-dag ut for meg:

-FROKOST: 1/2 boks cc + ca 60 gram tyrkisk yoghurt + litt akasiehonning (evt litt hjemmelaget musli)

-MELLOMMÅLTID: Et eple/noen plommer

-LUNSJ: 3-4 rugsprø med forskjellig pålegg (gjerne makrell i tomat eller hvitost)

-MELLOMMÅLTID: Skyr

-MIDDAG: Rent kjøtt/fisk + masse grønnsaker/salat. Evt litt saus, og kanskje en potet. Så å si aldri pasta/ris

-KVELDS: Et par kokte egg, litt røykalaks, paprika. Evt noen hjemmelagde knekkebrød.Jeg er MEGET svak for mørk sjokolade (70%), så det blir et par plater i uka:whistle:

Totalt ligger jeg på ca 1500 kcal i ukedagene, noe mer lørdagen.

Jeg ønsker som sagt å gå ned noen kilo, gjerne ned mot 69. I tillegg gjør det ingenting om jeg blir litt strammere i kroppen. Hva gjør jeg feil? Og har dere noen gode tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med å endre litt på treningen? Kroppen venner seg til det du utsetter den for og ofte vil energiforbruket bli lavere når du blir i beere form fordi du ikke trenger å anstrenge deg like hardt. Ofte går d litt på autopilot også slik at en ikke helt fokuserer på virkelig ta i.

du kan jo vurdere å teste ut litt sirkeltrening, hiit, og intervaller og ikke bare langkjøring og/eller styrke :) korte, harde og effektive økter som både stimulerer musklene og får pulsen opp kombinert med bra kosthold og litt hverdagsaktivitet bør gjøre susen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar:)

Ang evt for lite mat: Er det ikke sånn at om jeg spiser "for lite", så burde jeg uansett ha gått ned i vekt? Skjønner at jeg ikke blir strammere, men det er disse siste kiloene som er mest frustrerende...

Jeg har nettopp gått over til styrketrening (dvs jeg begynte egentlig i vår, men det er først nå i høst at jeg har fått et skikkelig program). Jeg prøver å kjøre litt intervall-trening etter styrke-delen, men det varierer litt hvor mye jeg orker og hvor mye jeg har tid til (ofte avhengig av barnevakt) Men mulig at jeg prioriterer feil når jeg trener styrke, mtp at jeg som oftest kun har mulighet til maks tre økter i uka? Hovedproblemet mitt er som sagt disse kiloene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...