Gå til innhold

Markløft med kettlebell


vulpes lagopus

Anbefalte innlegg

Jeg har ifbm med en skade i et kne trent såkalt markløft med kettlebell. Jeg har brukt øvelsen da litt på egenhånd, da med tyngre kettlebell, og føler jeg mestrer det bedre enn vanlig markløft med stang.

Har det noe for seg? Eller "må" man kjøre tradisjonell markløft for at det skal gi noe resultat? Jeg vet jo at det begrenser seg hvor tunge de kulene er, men jeg er på nybegynnernivå, og pr nå er kettlebellene mer en tunge nok for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

At du føler du har bedre kontroll på en øvelse du har trent, i forhold til en øvelse du ikke har trent, er ganske naturlig (:

Man mååå ikke kjøre med stang, men det er nok det enkleste mtp justeringsmuligheter for vektene; og så er nok kunnskapen om korrekt teknikk her på forumet bedre når det kommer til stang enn kettlebell.

Hvis du har planer om å trene markløft en stund (håper det, markløft er awesome <3), så vil du jo tilslutt vokse ut av kettlebellsene, og da er det jo nødvendig å konvertere over på stang.

Er stang verre for deg mtp kneskaden? Og isåfall hvordan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du føler du har bedre kontroll på en øvelse du har trent, i forhold til en øvelse du ikke har trent, er ganske naturlig (:

Man mååå ikke kjøre med stang, men det er nok det enkleste mtp justeringsmuligheter for vektene; og så er nok kunnskapen om korrekt teknikk her på forumet bedre når det kommer til stang enn kettlebell.

Hvis du har planer om å trene markløft en stund (håper det, markløft er awesome <3), så vil du jo tilslutt vokse ut av kettlebellsene, og da er det jo nødvendig å konvertere over på stang.

Er stang verre for deg mtp kneskaden? Og isåfall hvordan?

Takk for svar. Jeg har prøvd med stang også hos fysio, og jeg får rett og slett ikke god flyt i det, vet ikke om det er fordi grepet er bredere (naturlig nok) enn med kettlebell. Selve øvelsen elsker jeg, og det er også derfor jeg funderte på å bytte til stang. Hvilket grep anbefales til en nybegynner, overhåndsgrep?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det finnes flere markløft-varianter, som passer forskjellige mennesker forskjellig etter lengden på lemmer etc, jeg er 180 og har ganske lang rygg, og da er sumomark vesentlig bedre ror meg da jeg unnlater å belaste korsryggen like mye.

Hovedpoenget er vel at du fortsetter å markløfte, og har progresjon så du blir sterkere og sterkere. Mulig det innebærer å prøve ut forskjellige typer, muligens ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg testet med stang, fikk med meg en med litt peil så jeg var sikker på at teknikken satt. Jeg har alltid kjørt 3-4 sett med 10-12 reps med kettlebellen, som regel med en sånn kule på 24kg+. Men i dag var det MER ENN NOK med 18 kg (stang+vekter). Jeg føler ikke at jeg løfter annerledes, men føler kanskje at øvelsen "tok" mye mer med stang? Føler iallefall at teknikken sitter, og kjente ei heller noe i knærne i dag, så da tør jeg nok å legge fra meg kettlebellen til fordel for stang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Kan søke opp på youtube og sjekke. Like bra som mark mener du?

Etter det jeg forstår fra folk med mer peiling enn meg er sumo-mark vel så bra som den konvensjonelle stilen med tanke på muskelaktivering, og det er vell den eneste andre varianten som er godkjent i styrkeløftsammenheng. Dog er vell den røde tråden i alle artikler om markløft at det kan være fornuftig å variere mellom metodene (i det minste mellom sumo og konvensjonell), f.eks. ved å fokusere på den ene noen uker etter man har stagnert i den andre.

Det viktigste, sånn jeg ser det, er at du finner en variant som gjør at du klarer å holde ryggraden i noenlunde nøytralposisjon og starter løftet med hoftene høyt.

Hadde du store skiver når du løftet 18kg? Hvis skivene var små betyr det jo at stanga var nærmere gulvet når du startet løftet, som kan forklare hvorfor du følte at det "tok" mer. Ingenting galt med såkalt "deficit"-mark altså, men jeg selv er ihvertfall langt fra mobil nok til å få det til trygt (enda).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...