Gå til innhold

Kosthold for å gå ned i vekt?


Miramari

Anbefalte innlegg

For å starte med en liten introduksjon kan jeg fortelle at jeg i løpet av de to siste årene har gått fra en vekt på 125 på det høyeste og ned til 102 kg på det laveste (til å bare være 166 cm er dette mye)! Jeg har alltid vært den søte, men tjukke jenta, men det skal det bli slutt på! Den tjukke delen altså... Uansett, i løpet av vinteren/våren i år har det skjedd endel i livet som av diverse grunner har ført til at jeg plutselig gikk opp til 111 kg igjen. Heldigvis fant jeg motivasjon til å komme i gang med gode vaner og den sunne livsstilen jeg egentlig følte jeg hadde opparbeidet. Det har gått smått helt siden påsken, men det går da nedover. såvidt.. Mandagens vekt viste nemlig 106,1 kg.

Så var det kostholdet da. The key to success har jeg hørt ;-) Det er her jeg sliter litt med å følge planen, men 5 måltider om dagen er ofte perfekt for meg. Desverre blir det småspising som er totalt uplanlagt, samt litt ekstra her og der fordi det er snakk om så lite (men som helt sikkert blir mye tilsammen). Og jeg er ekstremt matglad, det var vel derfor jeg ble overvektig i utgangspunktet, men nå har jeg ihvertfall lært å kontrollere det litt og velge sunnere, heldigvis!! Uansett, planen er slik:

Frokost:

Alt1: 100 g kylling, agurk, tomat og avokado

Alt2:Havregrøt med chiafrø, proteinpulver, sukrin og kanel

Alt3: Omelett av 2-3 egg eller 2-3 kokte egg + tomat, agurk, avokado

Lunsj:

Gratis kantinemat på jobb = Salatbar + 1 egg + røkelaks eller kylling/kjøtt/annen fisk

i helger: Omelett, speilegg, havregrøt, kyllingsalat/annen salat

Mellommåltid:

Alt 1: 1 frukt + en liten neve nøtter

Alt 2: Bær + 1 skyr

Alt 3: Proteinbar (på farten)

Middag:

150-200 gram kjøtt/kylling/fisk + 100 g kokt ris/1 potet/40g pasta/speltlomper + masse grønnsaker

I helger lager vi alltid lasagne/pizza/taco osv med karbonadedeig servert med speltlomper og grønnsaker til

Kveldsmat:

Alt1: Havregrøt

Alt 2: Tyrkisk yoghurt med bær

Alt3: Smoothie eller juice av bær, frukt, grønnsaker og tyrkisk yoghurt/kesam

Alt4: Knekkebrød/rugsprø/brød med lettost og skinke

Drikker 2-3-4 liter vann hver dag + svart kaffe og pepsi max.

I tillegg pleier jeg å huske en skje tran hver dag, D-vitamin og en slurk eller to med BCAA før/etter trening.

Det jeg trenger hjelp til er å strukturere matplanen min! Hvordan skal en jente på 24 år, 166 cm høy med en vekt på 106 kg spise for å gå ned i vekt? Jeg trener tung styrke 3 ganger i uka kombinert med 4 intervalløkter. Se gjerne i loggboken min!

http://forum.fitnessbloggen.no/threads/its-about-time-min-loggbok.24325/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, mellom 1800 - 1900 kcal får jeg når jeg legger inn dette. Logger maten hver dag, men problemet er nok at jeg både fredag og lørdag ligger på over 2000, da går vel vinninga opp i spinninga etterhvert tenker jeg :-(

Steker ofte maten i pam spray, eller en ts olivenolje. Skal bli flinkere til å tenke over dette! Takk for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, mellom 1800 - 1900 kcal får jeg når jeg legger inn dette. Logger maten hver dag, men problemet er nok at jeg både fredag og lørdag ligger på over 2000, da går vel vinninga opp i spinninga etterhvert tenker jeg :-(

Steker ofte maten i pam spray, eller en ts olivenolje. Skal bli flinkere til å tenke over dette! Takk for tips :)

Men dette høres veldig bra ut :) Et fint moderat underskudd som gjør at du sakte, men sikkert vil miste vekt uten å tære for mye på muskelmassen. Sammen med trening 4 ganger i uka så skal du fint kunne spise noen ekstra kalorier i helgen uten at de skal påvirke vektnedgangen :)

Beviset på at du gjør det rett er jo at du allerede har har en fin nedgang.

Stå på videre! Ser knallbra ut :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...