Gå til innhold

Trenger tips til ryggøvelser


Hope

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er ganske fersk i styrketreningsgamet, har trent litt sporadisk i ca et halvt år nå. Har imidlertid planer om å intensivere treningen, og ønsker primært å bli sterkere. Liker godt baseøvelser som strake markløft og knebøy, men syns det virker som om jeg mangler styrke i korsryggen for å kunne løfte tyngre enn jeg gjør nå, føler at jeg kunne lagt på en god del ekstra kilo hvis det bare var beina som skulle løfte. Tips til øvelser som kan hjelpe meg videre? Det hører med til historien at jeg har slitt med bekkenløsning etter svangerskap, det virker som om det er akkurat disse plagene som setter en stopper for videre utvikling, det hugger liksom tak i venstre side i korsryggen når det blir tungt. Håper virkelig det går an å få bukt med dette ved hjelp av riktige øvelser, noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg er ganske fersk i styrketreningsgamet, har trent litt sporadisk i ca et halvt år nå. Har imidlertid planer om å intensivere treningen, og ønsker primært å bli sterkere. Liker godt baseøvelser som strake markløft og knebøy, men syns det virker som om jeg mangler styrke i korsryggen for å kunne løfte tyngre enn jeg gjør nå, føler at jeg kunne lagt på en god del ekstra kilo hvis det bare var beina som skulle løfte. Tips til øvelser som kan hjelpe meg videre? Det hører med til historien at jeg har slitt med bekkenløsning etter svangerskap, det virker som om det er akkurat disse plagene som setter en stopper for videre utvikling, det hugger liksom tak i venstre side i korsryggen når det blir tungt. Håper virkelig det går an å få bukt med dette ved hjelp av riktige øvelser, noen?

Ta det rolig, med det mener jeg : Ikke løft for tungt. Bruk speil, lettere vekter når du løfter mark, og sjekk i speilet at du har perfekt teknikk - bruk uker på å banke det inn. Øk sakte og aldri mer enn at du klarer 6-8 perfekte mark de første mnd. Bruk også andre øvelser, som roll out - sjekk også at denne brukes riktig, ikke svai i korsrygg eller "fall ned med magen". Bruker du rygghev (min favoritt) så passer du på at du holder deg mellom 90 - 180 grader i hoften. Få gjerne en instruktør til å vise deg "balance lunge" på ett ben i TRX, veldig bra på å styrke gluteus medius, men hele gluteus blir godt eksponert. Styrk korsryggen på alle måter, og bruk utfall på flere måter, både til siden og fremover, ett bens øvelser for å få med deg rumpa og baksiden av lår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...