Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Du _kan_ velge å bytte til 5x8og bytte ut knebøy med knebøy i Smith-maskinen eller på bosuball, du kan erstatte 1x5 på markløft med 3x10 på leg curl+glute bridge+stående roing+shrugs+wrist curls+planke+rygghev+ plate pinches....

Men hvorfor? SS er satt opp slik det er satt opp fordi det funker kanonbra, hvis du spiser nok og øker vektene når du skal.

5 reps er valgt fordi det er en fin kompromiss mellom volum og maksstyrke, kjører du mer risikerer du å løfte med dårlig teknikk når vektene blir tunge, pluss at det er enklere å bli sterk på få reps enn på maaange. Og det er målet med SS, ikke sixpack eller å se bra ut på stranda, men å bli sterk.

Du kan selvfølgelig legge til _litt_ ekstra, som typ curls (du kommer til å gjøre dette uansett så), pullups/dips og glute bridge f.eks, gitt at dette ikke hindrer deg i å øke vektene i bøy / benk / markløft to dager senere.

Hvorfor fokusere på bein EN dag i uka, når man kan fokusere på bein TRE dager i uka?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/24303-starting-strenght/#findComment-855040
Del på andre sider

Takk for svar! Jeg tenkte at i og med jeg har god tid (korte skoledager), så kan jeg legge litt mer tid i det. Kjøre opplegget annenhver dag, med markløft, benk, knebøy og skulderpress som fast. Så lurte jeg på muligheten til å bruke litt ekstra tid på hver av dagene til å terpe litt på store muskelgrupper, som bryst, bein og rygg. Men forstår jeg deg rett burde jeg kun fokusere på det oppsatte opplegget? At det ødelegger mer enn det gjør godt ved å kjøre for mange øvelser?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/24303-starting-strenght/#findComment-855098
Del på andre sider

I starten vil øktene være ganske korte, da du ikke har mange sett du må igjennom for å varme opp til arbeidssettene, og det er ikke så tungt at pausene blir lange heller. Men etterhvert som du lemper på mer og mer vekt (og det gjør du hver trening), trenger du mer og mer tid. Bryst dekkes av benkpress, bein av knebøy, og rygg av markløft. Har du noensinne sett noen som f.eks benkpresser halvannen gang kroppsvekt, som ikke har godt utviklet brystmuskulatur? Eller som tar dobbel kroppsvekt i knebøy og har små bein?

Hvis jeg var deg ville jeg holdt meg til programmet. LITT ekstraøvelser er ok, så lenge de ikke tapper såpass at det gjør det vanskeligere for deg å gjennomføre 3x5 med mer vekt neste gang du trener.

Hva tror du gir best effekt; å bli vesentlig sterkere i en øvelse som inkluderer flerfoldige muskler over lang løftedistanse, eller å bli litt sterkere i flere isolasjonsøvelser med langt kortere bevegelseslengde?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/24303-starting-strenght/#findComment-855105
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...