Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, i den siste uken har jeg trent 6 dager styrke som tilsammen ble ca 8 timer, og i tillegg til det har jeg gått tur på minst 60 min 5-6 dager i uka, noenganger opp mot 2 timer og. Går i rolig tempo og nesten aldri over 110 bpm i puls.

Er dette for mye? Ligger på et underskudd på ca 3-700 kalorier hver dag utenom lørdager, har som mål å gå ned i fettprosent samtidig som jeg bevarer muskelmassen.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/24082-hvor-mye-kardio-er-for-mye/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja. Det kommer egentlig litt an på hvor mye du beveger deg ellers. Å trene en time styrke og gå en times tur hver dag vil ikke være noe problem på et moderat underskudd. Dersom du derimot går den times turen i tillegg til flere runder frem og tilbake til skole/jobb/barnehage/butikken/sentrum blir det litt annerledes. Det vil jo alt i alt handle om totalbelastning gjennom dagen, men med meget stor sannsynlighet vil ikke den times turen gjøre noen skade :)

Høres ut som det er mer enn du trenger. Men det enkleste er egentlig å kjenne hvor mye det går utover styrken. Et kjapt hint på overtrening er synkende grepstyrke. Men igjen, aldri over 110 bpm er ikke veldig krevende arbeid. Så det bør ikke ødelegge for mye av styrken din.

Takk for svar, går ikke den turen fordi jeg må, men fordi jeg vil komme meg ut og lufte meg en tur før natta. Men hvis jeg merker at jeg ikke har energi en dag så prioterer jeg bare styrken og dropper aktivitet ellers.

Er en times gange virkelig å definere som kardiotrening? I min tid het det "å gå tur" ;)

Men altså; kroppen er laget for å bevege seg og med mindre du har fysisk hard hverdag eller (jobb/skole) så tror jeg neppe det er et problem. Nok mat og hvile gjør at en tåler en god del

Er en times gange virkelig å definere som kardiotrening? I min tid het det "å gå tur" ;)

Men altså; kroppen er laget for å bevege seg og med mindre du har fysisk hard hverdag eller (jobb/skole) så tror jeg neppe det er et problem. Nok mat og hvile gjør at en tåler en god del

Enig, bare ville være sikker på om jeg ikke gjorde for mye.

Annonse

En tur med så lav puls vil ikke ødelegge for restitusjon, heller tvert om. I et kroppssammensetningsperspektiv: Tur = brenne mer mat = spise mer mat. Ikke noe for mye eller for lite kardio. Du kan droppe like bra/dårlig i fettprosent om du tar turen+mat eller skipper begge. Dette vet jeg du vet Leanderbroh ;)

En tur med så lav puls vil ikke ødelegge for restitusjon, heller tvert om. I et kroppssammensetningsperspektiv: Tur = brenne mer mat = spise mer mat. Ikke noe for mye eller for lite kardio. Du kan droppe like bra/dårlig i fettprosent om du tar turen+mat eller skipper begge. Dette vet jeg du vet Leanderbroh ;)

Hehe ja har en dårlig vane med å overtenke ting gitt.. :-)

Helt enig i den der.

"Kardiotrening er ikke en spesiell treningsform. Det hele går ut på å trene med en intensitet mellom 60 og 85 prosent av din makspuls slik at hjertet må jobbe, men at du ikke får for mye melkesyre. (Før du når din anarobe terskel). Har du ikke pulsklokke kan du legge deg på en intensitet hvor du fortsatt kan snakke. Treningsøktene bør helst vare 40 minutter eller mer, og gjøres regelmessig. Start feks med å trene 3 dager i uka."

Kilde: http://treningstips.org/kardio-trening/#ixzz2eVZBdZWB

men det er jo fint da, syns det blir mye lettere generelt når man har gått seg en tur, selv om jeg generelt aldri verken har eller tar meg tid til det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...