Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har sykt lyst til å klare pullups/chins! Problemet mitt er bare at jeg ikke klarer å finne ut av hvordan jeg skal gjøre det.

Jeg har gått etter å prøve å henge i negativer på ca 30 sek lenge nå ca 2 ganger i uka, men vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem for å klare en chin-up.

Har lest denne artikkelen:

http://fitnessbloggen.no/pullups-12-uker-program/

Selv om jeg tror jeg klarer 30 sek ganske greit, så klarer jeg ikke å løfte meg opp enda. De skriver jo at man kan komme seg helt opp til 11-12 reps med denne metoden, men jeg klarer jo ikke en engang :p Men så står det også at DE har brukt to andre teknikker, og den ene skjønte jeg ikke helt. Det står:

1. Vi satte stadig høyere rep-targets som de trente slik: ta X antall reps på kortest mulig tid, fordelt på så mange sett du vil. Når de klarte 4-5 reps, satte vi targeten til 20 reps, og så økte vi med 5 fra uke til uke.

Hva i all verden mener de med det?

Men først og fremst lurer jeg på hvordan jeg skal gå frem for å klare en chin-up. Jeg har jo forsåvidt kun øvd på chin-ups og ikke pull-ups at all. Noen personlige erfaringer hadde jo også vært greit å vite :)

Fortsetter under...

Har ikke all verdens med erfaring selv, men jeg begynte med chins m/assistanse og etterhvert mindre og mindre assistanse.. nå greier jeg 6x5x5 uten assistanse.. det tar tid, er tungt, men verdt det til slutt :) Som assistanse kan du da enten bruke strikk, eller om chins apparat har slik "pute" som du kan justere vekt på.

Chins er lettere enn pullups og gjerne lettere å starte med, det synes hvertfall jeg :)

Jeg "juksa" i begynnelsen, altså begynte med bøyde armer og dro meg opp så langt jeg klarte, og holdt igjen på vei ned. Gikk gradvis lengre opp, og plutselig klarte jeg det "ordentlig". Etter dette kom nr 2 ganske kjapt, stagnerte så i en periode, og for å komme meg videre fra to brukte jeg belte med +kg (1,25 først, så 2,5). Har ikke lært denne metoden noe sted, men prøvde meg frem til jeg fant noe som funka for meg :-)

Kjøpt deg noen kraftige strikker. Sleng strikken rundt håndtakene på stanga og legg et kne oppi strikken. Bruk gjerne en strikk som du virkelig kjenner hjelper deg opp.

Så tar du så mange som du greier x 3 eller 4. Jobb deg opp i reps eller ned på strikkene. Strikkene fås kjøpt på nett og koster en hundrelapp eller to pr strikk... absolutt verdt kronene.

Takk for svar, alle. :) Kan prøve å se om jeg får til med strikk, ja. Jeg kjøpte akkurat strikk på nettet, men de var veeldig små. Men vi har på treningssenteret med håndtak på, så jeg kan se om jeg får til med de.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...