Gå til innhold

Fet hud og kviser etter p-pille slutt


Akuma

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg sluttet på p-pilla i april, og ikke lenge etter begynte jeg å få fet hud på ryggen, brystpartiet og ansiktet. Samt ganske mange kviser på rygg, nakke og ansiktet.

Har kontorjobb (sitter inne non stop i 7-10 timer om dagen), lite trening siden mai pga oppussing av hus ferie. Kostholdet er forholdsvis sunt, skeier ut litt i helger men ikke mye i ukedagene. Prøver å holde meg unna sukker.

Spiser gjerne havregrøt med cottage cheese til frokost, yoghurt 0% til mellommåltid, polarbrød eller knekkebrød til lunsj med makrell i tomat eller skinke. Middag er gjerne wok med kylling. Kvelds er yoghurt eller bær. Helger kan det være alkohol ( annenhver helg ca) og gode middager.

Hva gjør jeg feil?? Eller er det pga p-pillene?

ERFARINGER her inne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Jeg sluttet på p-pilla i april, og ikke lenge etter begynte jeg å få fet hud på ryggen, brystpartiet og ansiktet. Samt ganske mange kviser på rygg, nakke og ansiktet.

Har kontorjobb (sitter inne non stop i 7-10 timer om dagen), lite trening siden mai pga oppussing av hus ferie. Kostholdet er forholdsvis sunt, skeier ut litt i helger men ikke mye i ukedagene. Prøver å holde meg unna sukker.

Spiser gjerne havregrøt med cottage cheese til frokost, yoghurt 0% til mellommåltid, polarbrød eller knekkebrød til lunsj med makrell i tomat eller skinke. Middag er gjerne wok med kylling. Kvelds er yoghurt eller bær. Helger kan det være alkohol ( annenhver helg ca) og gode middager.

Hva gjør jeg feil?? Eller er det pga p-pillene?

ERFARINGER her inne?

P-piller kan det godt være. Tross alt en hormonendring i kroppen din.

Andre grunner til fet hud er tette klær (polyester f.eks), bruk av mye fete hud kremer med parabener, sol, svette, osv.

Jeg har slitt med kjempe dårlig hud på skuldre brystpartiet når jeg har smurt meg med solkrem (som innholder parabener) og så solt meg. Holder meg dermed unna alle kremer med parabener på dette området.

Men hvis din situasjon er uavhengig av solen så ville jeg kanskje tenkt litt på hva du har på deg. Svetter du mye?

Tips uavhengg: la huden få puste, ikke gå med klær som puster dårlig. Og begynne og rense huden der. Finn en lett krem, uten parabener.

Hjelper ikke noen av disse vil nok en tur til hudterapeut være lurt eller lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. :)

Men hva kan jeg gjøre evt?

Jeg har for det meste bomullsklær og løse klær. Vasker ansiktet hver kveld og morgen ( dusjer) og bruker lite kremer egentlig.

Svetter når jeg trener, ikke ellers :)

Kan dette gå over om en periode, til p-pillene er "helt ute" av systemet? Eller burde jeg heller få noe mot det hos lege?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

P-piller endrer jo kroppen din, så at du har kviser og uren hud, er den "egentlige" deg. Kan hende det endrer seg etterhvert, men bortsett fra de tipsene fra

Groenhaug

er det ikke så mye å gjøre. Alle reagerer forskjellig, og forkjellige ting kan hjelpe, men samme ting kan forverre, så beste er vel å prøve seg frem. Noe som hjelper meg mot kviser er sol og saltvann, men andre jeg kjenner synes dette forverrer problemet. Apoteket har jo masse alternativer, men Norge har ikke lov å ha ting som er sterke nok til at det virkelig hjelper. Spør en hudlege hvis du virkelig vil ha proffesjonell hjelp

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg hadde litt kviser i tenårene. Men aldri så mye... :(

men jeg skal se om jeg kan endre litt mer i kostholdet for å se om det kan hjelpe også. Så noen skrev at melkeprodukter og sukker gjorde utslag i kviser med èn gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor gammel er du? Er du 17 går dette kanskje over av seg selv om en liten stund. Er du 30 ville jeg ha tenkt annerledes.

Tenk på genene dine; hadde/har dine foreldre, søsken kviser? I så tilfelle har du antageligvis arvet acneproblemet og for en del er Roaccutankur den beste løsningen. Det er en kur du får av hudlege. Jeg snakker av erfaring etter årevis med kviseproblemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor gammel du er, men det skal jo avta jo eldre man blir. Kostholdet hjelper nok å endre for dem som har dårlig kosthold fra før av, men for deg som allerede har et så bra kosthold så det vel ikke så mye å kutte av usunne matvarer. Å dra ut bidrar jo selvfølgelig til kviser. Prøv lett øl, lett brus etc. Hvis ikke skal du nok ta alle sånne kjerringråd med en klype salt :p Noen reagerer forskjellig på forskjellige ting, men sukker og fett er jo klassikere da. Spesielt farlig er jo potetgullposen. Vask ansiktet morgen og kveld med noe du får på apoteket, vask hendene etter du har vært på do, ikke ta deg selv så mye i ansiktet, og la kvisene være i fred. Det er vel de beste rådene jeg kan komme på i farten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 28 år. Og det sies jo at det blir bedre jo eldre man er... men føles som jeg er 15 år igjen, ikke 28! Utrolig slitsomt, og det føles som jeg ikke har dusja etter 4-5 timer. Men jeg tror det er litt med at jeg sitter så mye inne også, frisk luft er vel bra for huden det også?

Potetgull er jeg faktisk ikke så glad i, heldigvis!

Takk for de rådene som er kommet uansett, Mortiie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Akuma :)

Jeg sluttet på p-piller etter flere års bruk 3-4 mnd før jeg fylt 30 år. Jeg hadde aldri vært plaget med kviser før jeg begynte på p-piller heller men fikk utrolig fet hud slik du beskriver det ikke lenge etter jeg sluttet på p-pillene. Jeg kjenner kroppen min godt og stolte på logikken i at den nå bare måtte stabilisere seg og avvenne seg med å ikke gå på p-pillene. Det tok mange måneder, faktisk nesten et år før jeg var tilbake til normalen igjen :) Men jeg vet om mange flere som har opplevd det samme. Det er nok ikke så rart at kroppen reagerer, så det beste man kan gjøre er nok bare å prøve å bytte til en matte hudprodukter, ha en fast vaske rutine, da det kan hjelpe på litt på at fettet i ansiktet pipler ut. Jeg måtte flere ganger om dage sjekke om jeg var blank i ansiktet på jobben, å over med blotting papir eller sminkekosten. Tror man bare må ri det ut... Jeg og hadde det samme vanlig kostholdet som før og etter. Nå er jeg helt bra i huden igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, Arya! :) Er jo individuelt for alle, men jeg har litt trua på at kroppen reagerer pga at jeg har sluttet på p-pilla. Er jo ikke noe kroppen ber om akkurat, og jeg hører så mye om p-piller at jeg føler jeg burde legge det bort etter så mange år med bruk.

Har årlig kontroll via jobben, sånn helsesjekk som er snart. Så da skal jeg ta det opp å høre litt. Legen burde vel ha noen tips/råd også :) men tror jeg skal la kroppen "hvile" litt før jeg presser på med mye middel. Går det ikke over etter ca. 1 år må jeg vel sette i gang med noe :/

Tusen takk for mange bra svar her!! :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på at det mest sannsynlig at det er ikke brukeb av p-pillene som gjør dette så ville jeg dratt til fastlege. Fått blodprøve for å sjekke hormonnivået ditt og diskutert det. Hun kan henvise deg til hudlege også.

Jeg synes du konkluderer veldig bastant her ut ifra den informasjonen vi har fått. Hos noen kan p-piller dempe eventuelle hudproblemer(mens andre igjen opplever å få mer kviser av p-piller), så det er ikke uvanlig at det kan blusse litt opp igjen når man slutter på p-piller.

Det høres ut som du er ganske plaget av kvisene slik det er nå, så jeg ville anbefalt å ta turen til fastlegen eller en hudlege for å forhøre deg om eventuell behandling og tiltak. :)

Det finnes flere alternativer å velge mellom, både til lokalbehandling (brukes direkte på huden; rensemidler, kremer, linimenter) og systemisk(f.eks antibiotika i pille/tablettform, noen former for p-piller og roaccutan som ble nevnt oppi her). Etter det jeg har skjønt er roaccutan forbeholdt moderate/alvorlige tilfeller fordi det er et ganske sterkt middel som kan gi litt bivirkninger underveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde akkurat det samme problemet da jeg byttet fra p-piller til p-ring. Jeg begynte å bruke serum fra md under dagkrem, det hjalp veldig. Det er litt dyrt, men holder lenge. Det kan, som de andre har nevnt her, ta ganske lang tid før det stabiliserer deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du konkluderer veldig bastant her ut ifra den informasjonen vi har fått. Hos noen kan p-piller dempe eventuelle hudproblemer(mens andre igjen opplever å få mer kviser av p-piller), så det er ikke uvanlig at det kan blusse litt opp igjen når man slutter på p-piller.

Det høres ut som du er ganske plaget av kvisene slik det er nå, så jeg ville anbefalt å ta turen til fastlegen eller en hudlege for å forhøre deg om eventuell behandling og tiltak. :)

Det finnes flere alternativer å velge mellom, både til lokalbehandling (brukes direkte på huden; rensemidler, kremer, linimenter) og systemisk(f.eks antibiotika i pille/tablettform, noen former for p-piller og roaccutan som ble nevnt oppi her). Etter det jeg har skjønt er roaccutan forbeholdt moderate/alvorlige tilfeller fordi det er et ganske sterkt middel som kan gi litt bivirkninger underveis.

Nå er det da bare en skrivefeil som gjør at du mener jeg er bastant. Hadde du lest hele tråden og dermed mitt første svar hadde du skjønt hva jeg mente som var at det mest sannsynlig er ikkebruken av p-piller som var grunnen.

Derfor jeg også henviser henne til lege evt hudlege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det da bare en skrivefeil som gjør at du mener jeg er bastant. Hadde du lest hele tråden og dermed mitt første svar hadde du skjønt hva jeg mente som var at det mest sannsynlig er ikkebruken av p-piller som var grunnen.

Derfor jeg også henviser henne til lege evt hudlege.

Jeg hadde lest hele tråden på forhånd. Det gir for øvrig mer mening nå som du delvis har rettet opp det du skrev. :) Da er vi i det minste enige om at fastlege ev. hudlege er veien å gå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...