Gå til innhold

Anstrengelse astma?


tinas_stil

Anbefalte innlegg

På mandag fikk jeg pusteproblemer når jeg skulle svømme i bassenget. Det var tungt å få luft ned i lungene men ikke ut. Tirsdag kjente jeg det også, når varmeapparatet i bilen ble slått på og det var varm og fuktig luft i bilen, ved en myr og resten av dagen var det tungt å puste. Onsdag var jævlig. Og i dag var jeg på legevakta etter at jeg ikke fikk luft ned i lungene og fikk nesten panikk.

Legen ga meg astmamedisin og konstaterte med anstrengelseastma.

Jeg lurer på: noen som har astma/ min type astma?

Blir man kvitt det?

Hva gjør det med det ang løping? Hadde ett langtidsmål å jogge ei mil neste år.

Kan jeg drite i det og presse meg? Blir det verre da?

Er 27 år og har aldri hatt pusteproblemer før. Takker for innspill :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann!

Jeg sliter selv med astma, fysisk aktivitet er noe som kan utløse anfall hos meg. Jeg tar forebyggende medisiner hverdag, samt ventoline minst 15 min før fysisk aktivitet. Ellers unngår jeg sterk fysisk aktivitet når jeg er tett eller forkjøllet.

Jeg trener ellers som vanlig, både jogging, og annen aktivitet innen kondis samt styrke. Så jeg vil seg at astma og trening er ingen hindring, men man bør ta hensyn til dagsform hvordan man legger opp treningen.

For min del så hadde jeg mitt første astmaanfall som 19 åring, så jeg har vokst det på meg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk konstantert anstrengelsesastma på ungdsomsskolen. Fikk medisin, som jeg brukte av og til før gymmen på skolen (trente ikke særs utenom på den tia). Starta noen år etter (kremt) med spaserturer, og etterhvert prøvde jeg å jogge litt og stoppa når jeg kjente det ble for mye, gikk videre, prøvde på lett jogg igjen. Slik holdt jeg på i noen mnd til jeg til slutt klarte løpe hele løypa UTEN astmamedisinen. Så jeg har god tro på at trening kurerer det. Og jeg hadde ILLE problemer...

Lykke til! Press deg litt, men ikke for mye. Men likevel press litt mer, om det gjør noe mening ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mandag fikk jeg pusteproblemer når jeg skulle svømme i bassenget. Det var tungt å få luft ned i lungene men ikke ut. Tirsdag kjente jeg det også, når varmeapparatet i bilen ble slått på og det var varm og fuktig luft i bilen, ved en myr og resten av dagen var det tungt å puste. Onsdag var jævlig. Og i dag var jeg på legevakta etter at jeg ikke fikk luft ned i lungene og fikk nesten panikk.

Legen ga meg astmamedisin og konstaterte med anstrengelseastma.

Jeg lurer på: noen som har astma/ min type astma?

Blir man kvitt det?

Hva gjør det med det ang løping? Hadde ett langtidsmål å jogge ei mil neste år.

Kan jeg drite i det og presse meg? Blir det verre da?

Er 27 år og har aldri hatt pusteproblemer før. Takker for innspill :)

Her er en link som gir deg mange gode råd mht det du lurer på. Regner med at du fikk noen råd fra legen du var hos, om ikke kan det jo være smart å bestille en time hos fastlegen for plan videre mht medisinering osv. Det er ikke noe i veien for å ha akkurat de samme målene som du har hatt hittil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...