Gå til innhold

Vonde legger ved jogging på asfalt


Kardola

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri vært noe flink til å jogge, men har nå prøvd noen ganger for å få opp kondisjonen litt. Vanligvis er det kondisen som stopper meg, men disse gangene har det faktisk vært leggene.

Jeg får noen krampeaktige smerter foran og på siden (som peker utover) på begge bena. Når smerten kommer, bygger den seg veldig kjapt opp og det svir skikkelig. Det kjennes også ut som at leggene blir steinharde.

Det hjelper lite å roe ned tempoet (som jo ikke er høyt i utgangspunktet) og selv ikke å gå får bort smerten. Jeg må stoppe helt i et minutt eller to, da blir det bedre. Men etter 50-100m kommer smertene igjen og sånn fortsetter det hele turen.

Det er ikke så lenge siden jeg spilte litt fotball på en kunstgressbane og da merket jeg ingenting til dette i det hele tatt. Kondisen var som vanlig råtten, men beina var helt fine.

Jeg jogger nå på asfalt og har nye joggesko. Det skal sies at dette i grunn er innesko og derfor sikkert ikke er optimalt for jogging på asfalt, men jeg trodde kanskje ikke at problemet kan være skoene så lenge smertene allerede oppstod på første tur?

Kommer disse smertene rett og slett fordi kroppen får litt sjokk (altså melkesyre), eller kan det være noe annet? Har lest mange steder på nett at det kan være beinhinnebetennelse når folk har beskrevet lignende smerter, men jeg har jo ingen plager med beina til vanlig, så syntes kanskje det også virker litt rart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det høres veldig ut som beinhinnebetennelse, og det beste du kan gjøre når du kjenner smertene er å stoppe med en gang! Du vil ikke at det skal utvikle seg til kronisk beinhinnebetennelse, tro meg.

Jeg fikk erfare det selv for 4-6mnd siden, og først nå er jeg begynt så smått med joggingen igjen. ( det skal sies at jeg har hatt det flere ganger, og derfor tatt lang pause fra joggingen nå siste gangen)

Det har vært noen timer med behandling hos naprapat, innkjøp av kompresjonssokker (kjøpt hos XXL) og nye joggesko som passer min fot.

Beste jeg kan anbefale deg er å ta det rolig på joggefronten en stund, så ta turen innom en butikk som kan gi deg tips og råd ang beste sko å bruke som passer deg (f.eks Løplabbet som måler steg o.l.), og så starte opp igjen forsiktig litt etter litt med joggingen...

prøv å hold deg til mykt underlag ( terreng, grus, gress o.l.) så kan det hende det forsvinner av seg selv om du ikke har hatt beinhinnebetennelse før. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kjapt svar. :)

Men er det ikke rart at det kan være en betennelse når jeg ikke pleier å løpe i det hele tatt? Det jeg gjør av kardio er spinning og litt sykling til jobb en sjelden gang. Eller kan dette ligge å lure hele tiden, men først "blomstre" når kroppen får kjørt seg litt mot hardt underlag?

Leste også noen steder på nett at noen hadde vært hos legen og fått en krem de hadde smurt på og denne hadde også fungert bra. Har du vært borti det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sånn jeg har forstått som plutselig bare kan komme ved overbelastning av leggene, grunnenkan være for svak muskulatur i leggene. Jeg fikk det etter 3-4 ganger på tredemølle, og fikk dette forklart med at på tredemølle bruker en for mye av musklene framme på leggene kontra musklene bak på leggen. Når det gjelder asfalt så er det kjempehardt underlag, og er du ikke vant med å løpe/har riktige sko så burde du ikke løpe på asfalt før du vet at beina tåler det.

Det er en enorm belastning på kroppen å løpe, det må du venne kroppen til.. så når du får signaler allerede nå om at beina ikke liker det, så burde du holde deg til mykere underlag/kjøpe kompresjonssokker og i hvertfall ha sko som er egnet/passer til din fot.

Krem har jeg ikke vært borti nei, kun behandling hos naprapat... vondt as hell.. :/ Men det kombinert med lenge løpefri, har gjort susen.. hadde nylig første joggetur på grus 7km, og det gikk helt fint for leggene :)

Viktigste du uansett gjør, kjenner du smerter i leggene neste gang du er ute å jogger, STOPP MED EN GANG.. samme om det har gått 1min eller 20min.. Det er ikke "alvorlig" i den forstand med beinhinnebetennelse, men det kan bli kronisk og da sliter du BIGTIME med å bli kvitt det igjen...

Nå er det sikkert mange andre som kjenner bedre til dette enn meg, men håper at min erfaring med dette kan hjelpe deg noe i det minste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med svaret over. Gode sko som kompenserer for pronasjon etc., god oppvarming, helst unngå løping på asfalt, spesifikke styrkeøvelser på leggene og tøying av leggene både på framsiden og baksiden kan hjelpe godt. Har selv slitt med beinhinnebetennelse, så vet hvor kjipt det kan være:mad:

Sjekk ut linkene under...der er flere gode tips:)

http://rachelnordtomme.blogg.no/1335968362_beinhinnebetennelse.html

http://www.klikk.no/kvinneguiden/helse/article772970.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...