Gå til innhold

Tips til nybeggyner


Entusiasten

Anbefalte innlegg

Hei, er en gutt på 16 år som nettopp har startet med styrketrening. Jeg har holdt på med "styrketrening for nybegynnere" fra bloggen nå i 4 uker. Jeg vår for tiden andre året på studiespesialisering og vil trene litt på siden av fotball, dømming, jobbing og lekser. Er 184 høy og veier 71kg (tynn jævel). Målet med styrke treningen er å bli litt større og sterkere. Siden jeg er nå har jeg et par spørsmål som jeg veldig gjerne vil ha svar på!

- Hvilket program burde jeg kjøre etter de 8 ukene med "nybeggyner"?

- Hva er normalt av oppvarming og utøyning før og etter styrke (unntatt 1-2 sett med lettere vekter som jeg gjør nå)?

-Jeg har tidligere hatt en stooort godteri og PEPSI MAX forbruk, men det har jeg nå kuttet helt. Men spiser/ drikker ikke mye melkeprodukter, er det noe tilskudd man kan ta for å få i seg de næringen stoffene som jeg går glipp av der? Eller nå jeg rett og slett bare prøve å vende meg på melken?

-Hvilke kost tilskudd burde jeg ta ellers? Kreatin, protein, omega-3 osv?

-Jeg trener fotball 2-3 ganger i uken, har gym og bredde idrett 3 dobbel timer i uken, pluss 3-4 styrke økter i uken. Er det noe spessielt jeg må tenke på når jeg er i så mye aktivitet?

Vet ikke om jeg har plasert dette rett men uansett, takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så flott at du har kommet i gang med styrketreningen (y)

For å prøve å svare på spm dine:

- Du kan prøve deg på et program som heter Starting Strength, det fungerer veldig bra for de aller fleste, og er kjempebra for både grunnstyrke og når du skal opp i vekt\få mer muskelmasse, akkurat fordi det krever at du skal øke vekten på hver trening og da trenger i de fleste tilfeller å spise på vedlikehold\overskudd.

- Hva som er vanlig i forhold til oppvarming og uttøying er så utrolig forskjellig fra person til person. Personlig vet jeg ikke om jeg er den rette til å fortelle deg hva som er best i forhold til noe av det, da jeg generelt er dårlig på oppvarming og tøyer omtrent aldri ut. Dynamisk oppvarming er noe du kan sjekke ut, btw ;)

- Har du fått påvist noe form for allergi for melkeprodukter?

- Det som er verdt å bruke penger på er omega 3, kreatin vet jeg har fungert for mange, meg selv inkludert + et godt proteinpulver. Sistnevnte er dog ikke nødvendig om du får i deg proteiner gjennom vanlig kost, og skal bare være et tillegg hvis du skulle slite med å få i deg nok proteiner.

- Det du må tenke på med et såpass høyt aktivitetsnivå er at du lytter til kroppen, at du ikke er redd for å spise nok og å hvile, sove nok.

Håper du ble litt klokere, lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...