Gå til innhold

Skriv et brev med treningsråd til deg selv som nybegynner


Gjest Jester

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Jester

Hei meg selv, siden jeg nå har mulighet til å skrive deg dette brevet har jeg et par råd til deg, yngre meg.

1. Ha tålmodighet! Du har alltid vært en utålmodig gutt, men jeg vil at du skal vite at det du har begynt på nå tar tid, mye tid, men du aner ikke hvor hektet du blir til å bli. Så ikke stress, gjør ting riktig, steg for steg, trening for trening. Ikke last på over evne, og ikke la spottere gjøre halve jobben. Legg egoet igjen hjemme og bruk tiden, for det er mange år med trening. Det som kommer lett forsvinner lett, så ikke stress gutt, resultatene kommer til den som står på!

2. Ikke tro på alt du ser og hører, det er uendelig mange myter og dumheter der ute! Bare for at noen er større og sterkere betyr ikke at de valgene de har tatt er rett for deg. Sett ting i perspektiv, vær kritisk til kilder. Innse at det er forskjell på deg din 18 år gamle 60kilos guttevalp og en 40årig profesjonell kroppsbygger! Du kan ikke springe før du har lært deg å gå! Husk også på at alt av tilskudd er rettet mot sånne som deg, utålmodige gutter som svelger alt rått og bruker masse penger på tilskudd som lover snarveier når du skulle brukt de få pengene dine på skikkelig kost og ikke baguetter og cola i kantina! Gjør de smarte valgene, og se det store bildet! Henger du deg opp i detaljer mister du det store bildet, og framgangen uteblir!

3. Slutt å gi opp! Du er ikke spesiell eller anderledes, du kan finne på 100 unnskyldninger for å ikke gjøre de øvelsene du hater fordi de er tunge, ubehagelige og slitsomme. Det er DETTE som fungerer. Så ikke vær en feiging, ikke vær "konfliktsky" og dra til deg surleppa og kjør knebøy! Du blir ikke å angre, tro meg! Det høres jævlig ut, jeg vet, men dere blir til å bli gode venner i framtiden, bare gi det tid! Et hvert forhold som bygger på så mye tid og energi er et forhold du blir å sette pris på! Tro meg! Jeg presiserer, "there is no easy way out", slutt å ta de lettvinte løsningene, og "strap on a pair".

4. Vær strukturert og planlegg lengere en neste fredag! Kjøp deg en treningsdagbok, sett deg små delmål og langsiktige mål. Slutt og vingle mellom programmer ment for østblokk bjørner og gutta på Golds Gym. Du har såvidt skjeggvekst, hva vet du om treningsgrunnlag og progressjon! Vi har vært igjennom dette tidligere! Invister tid i kunnskap, og hold deg til planen! Spis skikkelig kost og se framover! Jeg garanterer deg at du har MYE igjen for dette som smitter over til resten av livet. Målbevissthet kommer av å planlegge, gjennomføre og oppnå! Dette har vært gull verdt på andre områder!

5. Jeg skal avslutte med en ting som jeg føler runder av dette. Elsk det du gjør, ikke bry deg om hva andre mener, hva andre løfter, eller hva andre driver med. Men bry deg om hva DU skal gjøre! Det er slik du bygger karakter, viljestyrke og en indre drive! Folk har forskjellige mål, og det er bra, det er motiverende og det er morsomt å få flere innspil, men til syvende og sist løfter du ikke for noen andre en deg selv, og følge andre sine mål vil gjøre deg drit lei. Det blir ikke givende før det er 100% din innsats, plan og mål!

Stå på nå, så slipper du å ha kastet bort masse år på å "kuke rundt"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei meg selv, siden jeg nå har mulighet til å skrive deg dette brevet har jeg et par råd til deg, yngre meg.

1. Ha tålmodighet! Du har alltid vært en utålmodig gutt, men jeg vil at du skal vite at det du har begynt på nå tar tid, mye tid, men du aner ikke hvor hektet du blir til å bli. Så ikke stress, gjør ting riktig, steg for steg, trening for trening. Ikke last på over evne, og ikke la spottere gjøre halve jobben. Legg egoet igjen hjemme og bruk tiden, for det er mange år med trening. Det som kommer lett forsvinner lett, så ikke stress gutt, resultatene kommer til den som står på!

2. Ikke tro på alt du ser og hører, det er uendelig mange myter og dumheter der ute! Bare for at noen er større og sterkere betyr ikke at de valgene de har tatt er rett for deg. Sett ting i perspektiv, vær kritisk til kilder. Innse at det er forskjell på deg din 18 år gamle 60kilos guttevalp og en 40årig profesjonell kroppsbygger! Du kan ikke springe før du har lært deg å gå! Husk også på at alt av tilskudd er rettet mot sånne som deg, utålmodige gutter som svelger alt rått og bruker masse penger på tilskudd som lover snarveier når du skulle brukt de få pengene dine på skikkelig kost og ikke baguetter og cola i kantina! Gjør de smarte valgene, og se det store bildet! Henger du deg opp i detaljer mister du det store bildet, og framgangen uteblir!

3. Slutt å gi opp! Du er ikke spesiell eller anderledes, du kan finne på 100 unnskyldninger for å ikke gjøre de øvelsene du hater fordi de er tunge, ubehagelige og slitsomme. Det er DETTE som fungerer. Så ikke vær en feiging, ikke vær "konfliktsky" og dra til deg surleppa og kjør knebøy! Du blir ikke å angre, tro meg! Det høres jævlig ut, jeg vet, men dere blir til å bli gode venner i framtiden, bare gi det tid! Et hvert forhold som bygger på så mye tid og energi er et forhold du blir å sette pris på! Tro meg! Jeg presiserer, "there is no easy way out", slutt å ta de lettvinte løsningene, og "strap on a pair".

4. Vær strukturert og planlegg lengere en neste fredag! Kjøp deg en treningsdagbok, sett deg små delmål og langsiktige mål. Slutt og vingle mellom programmer ment for østblokk bjørner og gutta på Golds Gym. Du har såvidt skjeggvekst, hva vet du om treningsgrunnlag og progressjon! Vi har vært igjennom dette tidligere! Invister tid i kunnskap, og hold deg til planen! Spis skikkelig kost og se framover! Jeg garanterer deg at du har MYE igjen for dette som smitter over til resten av livet. Målbevissthet kommer av å planlegge, gjennomføre og oppnå! Dette har vært gull verdt på andre områder!

5. Jeg skal avslutte med en ting som jeg føler runder av dette. Elsk det du gjør, ikke bry deg om hva andre mener, hva andre løfter, eller hva andre driver med. Men bry deg om hva DU skal gjøre! Det er slik du bygger karakter, viljestyrke og en indre drive! Folk har forskjellige mål, og det er bra, det er motiverende og det er morsomt å få flere innspil, men til syvende og sist løfter du ikke for noen andre en deg selv, og følge andre sine mål vil gjøre deg drit lei. Det blir ikke givende før det er 100% din innsats, plan og mål!

Stå på nå, så slipper du å ha kastet bort masse år på å "kuke rundt"

Fantastisk bra! smilte og lo igjennom heile "future noten".

Så klokken 5 på natten kom du på alt dette?

Impressiv brain at that hour! (godt skrevet! )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester
Fantastisk bra! smilte og lo igjennom heile "future noten".

Så klokken 5 på natten kom du på alt dette?

Impressiv brain at that hour! (godt skrevet! )

Takk skal du ha :) Joda, satt på jobb så da vandrer tankene når det er timevis siden man så et annet menneske :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Gjest Jester
Denne tråden hadde slikt potensialet!

Les denne; http://www.t-nation.com/free_online_article/most_recent/a_letter_to_my_younger_self (Drit i programmet han setter opp, det er sikkert gull, men resten av teksten er trolig mer aktuell for de fleste her inne)

Der jeg fikk ideen fra ja :) Bør leses!

Håper flere hiver seg på å skriver et brev til sitt yngre selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et brev/stikkordsliste til meg for 4-5 år siden.

(Er i dag straks 22 år og fulltidsstudent)

/Ser det fort ble litt rot i rekkefølgen etc, men det får så være, relativt lang også =)

Ser også at det ble en del rehash fra Eirich og Wendler, men sånn blir det når man leser og lærer av smarte folk.

1. Finn ditt eget treningsprogram. Ikke følg en venn eller bekjent sitt. Vær KRITISK til alt av treningsprogrammer, det er mye søppel der ute, og de fleste vet ikke hvorfor de trener ditten og datten, og de blir ihvertfall ikke sterkere. Sky unna alt av folk som trener for å "tone" "tighte" "buffe" musklene sine. Den eneste veien du skal gå er den som gjør deg sterk, da vil også musklene dine vokse seg store og fine. Ikke vær redd for Squats og markløft. Jeg vet det er tungt, jeg vet det er få andre som gjør det, jeg vet du ikke vil bli like stor som Arnold, men det er veien å gå for å komme seg dit du vil.

2. Har du vondt? Finn ut hvorfor. Stølhet er ikke smerte, du kan trene selv om du er støl. Har du så vondt at du ikke kan trene, prøv igjen! Gjør det fortsatt vondt, finn ut hvorfor, sjekk teknikken din, spiser du nok? Sover du nok? Tøyer/strekker du nok/riktig? Du svarte ja på alt? Besøk en naprapat, smerter er utrolig slitsomt og hemmende for treningen og et godt liv, ta det på alvor om du ikke ser noen annen løsning. Helse fremfor styrke.

3. Tren fordi DU vil ta vare på DIN kropp. Ikke tren for at andre skal syntes du ser bra ut, eller for å få respekten til de sterke gutta, eller mer oppmerksomhet fra jentene. Du kommer ingen vei før du gjør ting fordi du selv vil, svake mennesker følger andre, du skal lede deg selv.

4. Du blir bombadert med reklamer hver eneste dag. Kostholdsprodukter, kjekke modeller, veltrente jenter. Først av alt, og dette er viktig; Alt du trenger er tran, supplementer gjerne med proteinshake, jeg vet du sliter med å få i deg nok mat, så det er en enkel og god måte å gjøre det på. Ikke bruk for mye penger på proteinpulveret. 150,- kiloen vil jeg si er en maksgrense, før du betaler mer for merket enn næringsinnholdet/smak. Over til modellene, det er fullt mulig å se like bra ut som dem, med TID. Det vil ta lang tid, det vil ta dedikasjon og innsats, men vit at du kan komme ganske nærme. Men det bør ikke være målet ditt. Som jeg nevnte over, du trener ikke for andre, du trener for deg selv. Du må heller ikke glemme at photoshop og annen retusjering alltid blir brukt. Ikke la dette gi det et feil bildet på hvordan friske sunne mennesker ser ut i virkeligheten. Markedsføring er der for å lure og friste deg, du er smartere enn som så.

5. Mat. Du skal spise sunn mat, du skal spise mye mat, men ikke minst, du skal like maten du spiser. Aldri, og da mener jeg aldri, gå rundt sulten, eller bli overbevist om at en diett er overlegen alle andre, egentlig, bare hold deg unna alt som heter diett. Få i deg nok proteiner, tren hardt, så kan du nesten spise hva du vil. Dog vil jeg be deg holde deg unna fastfood og annet møkk så mye som mulig, du vil takke meg om et par år. Halve USA er et levende bevis på det. Jeg vet du er en lat jævel, og du trives med det, så jeg skal heller ikke be deg forandre deg så alt for mye. Men skoleboller og brus til lunsj er ikke det jeg ønsker du skal putte i deg. Spis nå brødskivene med ost mamma lager til deg hver dag.. Spiser du ikke, så vokser du ikke.

6. Kondisjon er minst like viktig som styrke og volum på musklene dine. Du vil ikke være han sterke som blir svett av å løpe til bussen. Finn deg en ballsport, ikke bare vil det bedre kondisjonen din, men du vil få gode likesinnede venner. Det finnes ikke bedre folk enn de som liker å drive med lagsport.

5. Finn deg en som trener det samme programmet som deg, og hold fast på ham. Det å trene alene er fint og flott en stund, men det blir veldig kjedelig i lengden, denne personen vil også kunne hjelpe deg med å bedre teknikken, og mase deg med på trening når du heller vil kose deg med potetgull og Gossip Girl.

(To be continued)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønnsaker er bra for deg:) Slutter du å ete all junkdriten så får du ikke vondt i magen lengre så det går bedre på trening!

Husk å vær ytterst forsiktig når du får vondt, ikke tenk "nææsh" trener videre bare..For da sitter du der i 2012 og har vondt i skuldrene!!...Meld deg inn i styrkeløftklubb så får du virkelig fremgang på de 3 store og teknkikken blir 100%..Dette kommer du til å tjene på senere når du skal bygge :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei meg selv for 10 år siden!

For det første, ta deg en god grundig titt i speilet. Ta bort det sløret for øynene dine som gjør at du seg på deg selv med misfornøyde øyne. Du ser kjempe flott ut, det er du bare nødt til å se. NÅ!! Ikke kast bort tiden på å være misfornøyd med deg selv.

For det andre, ikke tren kondisjon til du dør. Ja du blir og kommer til å bli innprintet fra alle hold at jo mer kondisjonstrening du gjør jo nærmere er du "drømmekroppen". I tillegg vil du få høre at du også MÅ prøve den nye treningsformen Yoga som skal gi deg laaange og slanke muskler. Jeg gir deg allerede nå en stor dask i hodet og håper at du husker det når du blir fristet til å trene frem "lange slanke muskler". DROPP DET. Alt er bare bullshit. Jeg LOVER deg. Jepp jeg LOVER. Stol på meg. Vet det er vanskelig å tro på og at det går i mot alt du har hørt og "lært" opp igjennom årene, men jeg LOVER.

Ikke gidd å kaste bort tid på å lese treningsråd fra KK, shapeup, og ikke hør på de som du i fremtiden vil kjenne som "motebloggere" som gir deg treningstips. Bortkastet tid!!

Begynn så fort som mulig å trene tung styrketrening 3 ganger i uken og hold kardioen til 1 maks 2 ganger i uken. Spis sunt, med hovedfokus på masse proteiner. Og du, husk og kos deg også! Med måte! :D

Lykke til unge meg! Dette kommer til å bli super bra! Det vet jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

  • 5 uker senere...
Gjest Jester
Et brev/stikkordsliste til meg for 4-5 år siden.

(Er i dag straks 22 år og fulltidsstudent)

/Ser det fort ble litt rot i rekkefølgen etc, men det får så være, relativt lang også =)

Ser også at det ble en del rehash fra Eirich og Wendler, men sånn blir det når man leser og lærer av smarte folk.

1. Finn ditt eget treningsprogram. Ikke følg en venn eller bekjent sitt. Vær KRITISK til alt av treningsprogrammer, det er mye søppel der ute, og de fleste vet ikke hvorfor de trener ditten og datten, og de blir ihvertfall ikke sterkere. Sky unna alt av folk som trener for å "tone" "tighte" "buffe" musklene sine. Den eneste veien du skal gå er den som gjør deg sterk, da vil også musklene dine vokse seg store og fine. Ikke vær redd for Squats og markløft. Jeg vet det er tungt, jeg vet det er få andre som gjør det, jeg vet du ikke vil bli like stor som Arnold, men det er veien å gå for å komme seg dit du vil.

2. Har du vondt? Finn ut hvorfor. Stølhet er ikke smerte, du kan trene selv om du er støl. Har du så vondt at du ikke kan trene, prøv igjen! Gjør det fortsatt vondt, finn ut hvorfor, sjekk teknikken din, spiser du nok? Sover du nok? Tøyer/strekker du nok/riktig? Du svarte ja på alt? Besøk en naprapat, smerter er utrolig slitsomt og hemmende for treningen og et godt liv, ta det på alvor om du ikke ser noen annen løsning. Helse fremfor styrke.

3. Tren fordi DU vil ta vare på DIN kropp. Ikke tren for at andre skal syntes du ser bra ut, eller for å få respekten til de sterke gutta, eller mer oppmerksomhet fra jentene. Du kommer ingen vei før du gjør ting fordi du selv vil, svake mennesker følger andre, du skal lede deg selv.

4. Du blir bombadert med reklamer hver eneste dag. Kostholdsprodukter, kjekke modeller, veltrente jenter. Først av alt, og dette er viktig; Alt du trenger er tran, supplementer gjerne med proteinshake, jeg vet du sliter med å få i deg nok mat, så det er en enkel og god måte å gjøre det på. Ikke bruk for mye penger på proteinpulveret. 150,- kiloen vil jeg si er en maksgrense, før du betaler mer for merket enn næringsinnholdet/smak. Over til modellene, det er fullt mulig å se like bra ut som dem, med TID. Det vil ta lang tid, det vil ta dedikasjon og innsats, men vit at du kan komme ganske nærme. Men det bør ikke være målet ditt. Som jeg nevnte over, du trener ikke for andre, du trener for deg selv. Du må heller ikke glemme at photoshop og annen retusjering alltid blir brukt. Ikke la dette gi det et feil bildet på hvordan friske sunne mennesker ser ut i virkeligheten. Markedsføring er der for å lure og friste deg, du er smartere enn som så.

5. Mat. Du skal spise sunn mat, du skal spise mye mat, men ikke minst, du skal like maten du spiser. Aldri, og da mener jeg aldri, gå rundt sulten, eller bli overbevist om at en diett er overlegen alle andre, egentlig, bare hold deg unna alt som heter diett. Få i deg nok proteiner, tren hardt, så kan du nesten spise hva du vil. Dog vil jeg be deg holde deg unna fastfood og annet møkk så mye som mulig, du vil takke meg om et par år. Halve USA er et levende bevis på det. Jeg vet du er en lat jævel, og du trives med det, så jeg skal heller ikke be deg forandre deg så alt for mye. Men skoleboller og brus til lunsj er ikke det jeg ønsker du skal putte i deg. Spis nå brødskivene med ost mamma lager til deg hver dag.. Spiser du ikke, så vokser du ikke.

6. Kondisjon er minst like viktig som styrke og volum på musklene dine. Du vil ikke være han sterke som blir svett av å løpe til bussen. Finn deg en ballsport, ikke bare vil det bedre kondisjonen din, men du vil få gode likesinnede venner. Det finnes ikke bedre folk enn de som liker å drive med lagsport.

5. Finn deg en som trener det samme programmet som deg, og hold fast på ham. Det å trene alene er fint og flott en stund, men det blir veldig kjedelig i lengden, denne personen vil også kunne hjelpe deg med å bedre teknikken, og mase deg med på trening når du heller vil kose deg med potetgull og Gossip Girl.

(To be continued)

Kommer del 2 snart? :) Synes tråden fortjener flere gode tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sært, men ok.

Du er ny i gamet, men likevel er du en fornuftig og smart 16-åring. Ditt største "problem" er at du tror du kan bli virkelig stor uten dop. Jeg skal ikke knuse ambisjonene dine, for de er virkelig sterke, men du kan ikke bli som forbildet ditt, Arnold, uten dop. Dette vil du innse over tid, og etterhvert finne ut hvor stor og sterk man kan bli uten juks. Du vil ha mye tregere fremgang enn bole-johnny, men du finner en mye større glede i at det er ditt arbeid, selv om snarveien til svulmende biceps og 180 i benken er fristende. Hør på seriøse atleter som ikke bruker dop. Ta kunnskap fra likesinnede; for du vil alltid holde deg på den sunne sti og ikke begynne med skitten dritt.

Senere vil du bli alt for opphengt i treningen. Det hele eksalerer før det når sin peak. Du kommer til å spise 100% clean mat, kutte ut mye av det sosiale og bare spise, trene og sove. For hva? Du har ingen planer om å stille i en konkurranse uansett, du trener bare på hobbybasis. Er det verdt det? Tro meg, du vil angre. Jeg snakker tross alt av erfaring. Du vil ha et ekstremt anstrengt forhold til mat, som fører til spiseforstyrrelser. Du flirer allerede? Ja, du har jo alltid ledd litt av spiseforstyrrelser og synes folk som har det er svake eller så er det bare bullshit. Og det skjer jo -hvertfall- ikke deg. Bare vent til du er 18år og du kaster opp hver gang du spiser mat og føler deg uvel bare du tenker på det. Da har det faktisk skjedd deg. Du ler ikke lengre. Det er blitt en konsekvens av at du er alt for psykisk opphengt i maten. Mitt råd er å ha et sunt forhold til mat og ikke -kun- se på mat som ernæring som skal presses ned i halsen med brekninger. Veien til spiseforstyrrelser er kortere enn du tror .. uansett hvor sterk du tror du er i utgangspunktet.

Som sagt, du har alltid vært fornuftig. Kosttilskudd gidder du ikke å kaste bort pengene på, men du benytter deg av matvarene som mor handler inn. Fornuftig. Husk: Kontiunitet over tid er nøkkelen til suksess - og det er noe du fort finner ut. Og den dagen du stopper på 86kg og ikke kommer deg videre .. kjøp deg en blender og putt mye kaloritett mat oppi der. Det er mye bedre enn å bli stappmett av kyllingfilet.

PS: Selv om det gjør satans vondt i høyre kne når du squatter, er det bare å fortsette. Det lindrer seg, og når du er 18år har du bøyd 170kg. Spis maten din og ha deg på trening - du har lyse tider foran deg, gutt. Mvh ditt sanne jeg om 3år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ukjent666

Få ord men alikevel så bra: Spis rent, spist ordentlig og ha kontroll på matinntak! Og tren hardere enn du noen gang kan tenke deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Regel nr. 1: det finnes ingen mirakelkur som gir deg flat mage på få uker. Og nei, samme hvor hardt du har trent så "fortjener" du ikke en kg smågodt etterpå - og dagen etter. Hele aspektet med at "man skal kose seg" og "man lever bare en gang, derfor kan jeg spise det der" fungerer godt for psyken der og da, men ikke i lengden. Du ødelegger kroppen din, som ikke er glad i den slags. Det kommer til å bli hardt psykisk, men du kommer ingen vei med å synes synd på deg selv. En høy fettprosent kommer ikke av seg selv og den forsvinner ihvertfall ikke av seg selv.

Med det sagt må du møte den nakne sannhet: spis sunt og tren riktig. Og med å "trene riktig" gjelder det ikke nødvendigvis å gjøre som alle andre rundt deg. Det gjelder å finne det programmet som er best tilpasset dine mål. Husk at målene du setter deg er viktig for hvor hardt det vil være å komme fremover. Har du ikke spesifikke mål vil det være vanskelig å gjennomføre det du har lyst til. "Å bli fit" er ikke et konkret mål - finn ut av hva det er du egentlig vil med treningen og kostholdet. Les, spør og vær kritisk til dine informasjonskilder. Det er ingen skam å snu og finne en annen vei.

Og nei, du blir ikke mann av styrketrening. Enda mer nei; jentene som flexer på blogger er ikke store. De er mindre enn deg, bare mer markerte. Innerst inne vet du egentlig hva det er du vil, du vet godt hvordan man skal komme seg dit - du må bare slutte å synes så jævla synd på deg selv fordi alt er så hardt. DU gjorde det hardt. Du FORTJENER ikke usunn mat fordi du fikk en A på eksamen. DU fortjener en kropp du trives i. Så nå kan du velge den enkle løsningen og holde deg der, eller bite tenna sammen, kutte ut whininga om tjukkemagen og jobbe for flatemagen isteden.

Little less conversation, little more action.

You can do it!

(En smule brutalt kanskje, men jeg skulle ønske noen fortalte meg det tidligere)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...