Gå til innhold

Kneproblematikk - kan noen hjelpe?


whph

Anbefalte innlegg

I sommer klarte jeg (uforsiktig som jeg er) å kjøre utsiden av venstre kneet mitt skikkelig hardt inn i kanten på et bord. Det var helt vanvittig smertefullt, og det ble en liten kuttskade, samt at jeg hovnet litt opp (hovenheten vedvarte dog ikke så veldig lenge). De første dagene etter klarte jeg såvidt å gå, og særlig det å gå ned trapper var vondt. Jeg gav kneet ro noen dager, og kjente at det ble bedring. Når jeg trodde alt var bra, skulle jeg forsøke meg på en løpetur - etter bare 8 minutter begynte jeg å kjenne det i kneet, og etter litt ble det direkte smertefullt, såpass mye at jeg måtte stoppe helt. Jeg gav det enda en uke, men det er fortsatt samme greia - helt ok å gå vanlig, men ekstremt smertefullt ved jogging/løping.. Smertene sitter på utsiden av kneet, der jeg slo det. Og dette er et stort problem for meg, da jeg virkelig elsker å jogge/løpe, og gjør dette normalt flere ganger i uken.

Er det noen som har noen formening om hva det kan være, hva jeg burde gjøre, og hvor lang tid det tar for at det skal bli bra?

Håper virkelig at det er noen der ute som har noen gode råd å komme med :)

På forhånd tusen takk! :happy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje du har fått en liten brist/fraktur i kneskåla? Ikke godt å si sikkert uten å undersøke kneet...

Edit: leste nærmere nå, og det er jo ikke ved all aktivitet du har vondt, da er jo det jeg forslo mindre aktuelt tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg ved et bilde av akkurat hvor der er. Om du har arr får vi det helt nøyaktig. MYE spennende som kan slås på utsiden av kneet ditt! ;)

Jeg får ikke tatt bilde av mitt eget kne, men fant et på Google hvor jeg har markert med rødt der hvor bordkanten traff, og der jeg i ettertid har hatt vondt :p Noen forslag/råd/tips? Jeg håper virkelig at jeg kan komme i gang med løpingen igjen snart :(

post-22875-14440952550357_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn ut fra lokalisasjonen er det mest sannsynlig at du har slått tractus iliotibialis eller slimposen som ligger under. Tractus iliotibialis er et bindevevsdrag som går fra hoftekammen og ned til leggen. Smerteproblematikken blir da ganske likt runners knee. Jeg ville forsøkt med foam rolling av utsiden av låret ditt og denne tøyinga:

Kan gjerne prøve å smøre noe ibux gel eller lignende på det vonde området, vi er såpass nære huden at det kan ha noe effekt.

Om dette ikke hjelper ila et par uker ville jeg kontaktet en terapeut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånn ut fra lokalisasjonen er det mest sannsynlig at du har slått tractus iliotibialis eller slimposen som ligger under. Tractus iliotibialis er et bindevevsdrag som går fra hoftekammen og ned til leggen. Smerteproblematikken blir da ganske likt runners knee. Jeg ville forsøkt med foam rolling av utsiden av låret ditt og denne tøyinga:

Kan gjerne prøve å smøre noe ibux gel eller lignende på det vonde området, vi er såpass nære huden at det kan ha noe effekt.

Om dette ikke hjelper ila et par uker ville jeg kontaktet en terapeut.

Fantastisk svar - tusen hjertelig takk! Jeg får forsøke foam-rolling og tøyning, og krysse alt jeg har for at det snart blir bedre. Jeg går ut i fra at jeg ikke skal jogge/løpe så lenge det fortsatt gjør vondt? Eller, sånn som det er nå blir det til slutt så vondt at jeg MÅ stoppe, men jeg regner med at det gradvis går over. Så det jeg egentlig lurer på er vel om jeg må vente til ALL smerte er borte, eller om jeg kan jogge lett selv om det kanskje er litt smerter (men ikke så ille at jeg må stoppe)? Og vet du hvor lang tid det evt tar før jeg er helt back on track igjen? Beklager så mange spørsmål, men det er liksom så greit å spørre noen som tydeligvis har peiling :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...