Gå til innhold

Hvor mange intrevalløkter er ok å ha i uken?


Slettet bruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal nå gå ned i vekt, og tenker å fokusere på fettforbrenning og kondisjon (for min del).

Leste nettopp artikkelen om hvor bra det er med romaskin. Så tenker jeg, hvis jeg har 4x4 intervaller, hvor mange kan jeg ha i løpet av uka uten at det blir for mye?

kan man feks ha 4 intervaller i løpet av en uka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ingen grense for hvor ofte man kan trene intervaller, men dess oftere du trener kondisjon med høy intensitet, dess mer mat og hvile trenger du. Jeg anbefaler deg å starte med 2-3 økter i uka og heller legge inn noen roligere økter (gåtur, powerwalk, lett jogg, svømming, o.s.v) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg skal nå gå ned i vekt, og tenker å fokusere på fettforbrenning og kondisjon (for min del).

Leste nettopp artikkelen om hvor bra det er med romaskin. Så tenker jeg, hvis jeg har 4x4 intervaller, hvor mange kan jeg ha i løpet av uka uten at det blir for mye?

kan man feks ha 4 intervaller i løpet av en uka?

Hvor mange intervalløkter du kan ha i uken kommer litt an på resten av treningsprogrammet ditt. I tillegg til kostholdet og evt andre hverdagslige belastninger.

4x4 er intervaller på relativt høy belastning, de krever derfor en god del restitusjon selv om tiden under høy intensitet ikke er mer enn 16min tilsammen. Hvor godt du tåler mye intervaller kommer også an på treningsgrunnlaget ditt.

Det er litt lettere å svare om du sier litt mer om hvordan du trener og spiser, hvor god kondisjon du har osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke så god kondisjon.. altså, helt allright, men den bør økes masse! Har ikke joggekondis/kropp til å jogge, så klarer ikke å si så mye om det, men kan sykle et stykke. Altså egentlig ikke så god :p

Jeg har tenkt å spise sunnt, med mindre karbohydrater og kalorier enn før. Ellers trene spinning og gruppetimer, vil ikke fokusere noe særlig på styrke enda, vil ned i fettprosent/vekt først :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke så god kondisjon.. altså, helt allright, men den bør økes masse! Har ikke joggekondis/kropp til å jogge, så klarer ikke å si så mye om det, men kan sykle et stykke. Altså egentlig ikke så god :p

Jeg har tenkt å spise sunnt, med mindre karbohydrater og kalorier enn før. Ellers trene spinning og gruppetimer, vil ikke fokusere noe særlig på styrke enda, vil ned i fettprosent/vekt først :)

Om du har tenkt til å ligge i underskudd så vil du bruke lenger tid på å hente deg inn etter intervallene. Om du vil trene spinning (som jo ofte også er intervaller) og gruppetimer i tillegg, så hadde jeg ikke kjørt noe mer enn 4x4 en til to ganger i uken, alt etter hva annet du skal være med på.

Husk også at 4x4 er intervaller hvor intensiteten er så høy at karbohydrater er energikilden. Så da vil du gjøre lurt i å spise litt karbs før trening så du har energi å bruke.

Å kjøre intervallene på romaskin er super trening(y)

Kan jeg spørre hva du veier og hvor høy du er? Husk at styrketrening i større grad vil bevare muskelmasse under vektnedgang enn kondisjonstrening gjør, i tillegg til at den gjør deg bedre i stand til å tåle kondisjonstreningen og andre hverdagslige belastninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tittet litt i loggboken din, har du planer om å ligge så lavt som 1400kcal så vet jeg ikke om intervaller og så mye kondisjonstrening er helt forsvarlig.

Jeg er ganske sikkert på at du vil ha større utbytte av å legge deg en del høyere, da vil du kunne trene godt ved siden av uten at du går på en smell, i tillegg til at du slipper unna cravings.

Leste også at du brukte pulsklokken til å regne ut hvor mye du forbrant på sykkeltimer osv. Vil bare tipse deg om at det ofte gir et veldig mye større tall enn hva som er realiteten. Det er hvor mye watt du produserer som er styrer forbruket, dvs hvor stort arbeid du gjør (vei og tid). Det positive er at jo bedre du blir rent teknisk og jo bedre form du kommer i, jo mer energi vil du klare å bruke i løpet av en sykkeltime (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...