Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg syns det er veldig vanskelig å spise sunt og variert når det er så mye mat jeg ikke tåler. I tillegg har jeg irritabeltarm som gjør at det er mer mat jeg må holde meg unna. Så når jeg spiser så sunt jeg bare kan så blir det ikke veldig variert.

Noen som har erfaringer med dette?

Tåler ikke:

Egg, løk, brokkoli, blomkål, rosenkål, purre, gulrot kan jeg ha i små porsjoner, epler...

Ekstra følsom mot fiber. Forsiktig med alt av korn. I perioder er jeg forsiktig med melkeprodukter. Jeg har også reagert på sukkerfri mat. F.eks sukkerfri sjokolade, drops og funlight.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/23200-vanskelig-med-mat-og-allergier/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Avhengig av hvor flink du er til å lete opp ting på nettet/ta saken i dine egne hender, kan en ernæringsfysiolog være en god idè.

Jeg holder meg unna alt av løk og kål, og blomkål, meieriprodukter og gluten, sukker, høye nivåer av fruktose, alkohol, ooosv..

Du sier du er følsom mot fiber. Det du må finne ut da er: er det løselig fiber eller uløselig fiber? Jeg spiser glutenfri havregrøt til frokost som er løselig fiber. Det går fint:)

Tåler du ikke kunstig søtede produkter betyr det ikke at du ikke tåler alle kunstige søtningsmidler. Mange reagerer på alt som slutter på -ol (sorbitol, mannitol) eller aspartam osv. Jeg tåler stevia og sukrin, og mindre mengder aspartam (jeg tåler noen typer tyggis, fun-saft, skyr)

Mine matvarer er dette:

Optimum Nutrition proteinshakes (typ 2-3 om dagen)

Havregryn

Glutenfri muesli

Glutenfri grov brødmix tilsatt solsikkekjærner og linfrø (fra sverige (25kr brødet)

Riskaker og peanøttsmør

1 skyr om dagen

Du kan kanskje tåle små mengder cottage cheese?

3 måltider med kjøtt og salat + karb kilde:

Brun ris/quinoa/linser/ linfrø/ glutenfri pasta en sjelden gang, søtpotet (kan lage potetmos/fritter av dette).

Spinat, salat, tomat, agurk, aubergine, squash (kan lage fritter av dette), mais, paprika

Steker saker og ting i kokosolje og bruker kald olivenolje på salater o.l

Mørk sjokolade (70%+)

Frosne bær

Nøtter (noen typer kan man reagere på, mens andre er greie)

Maks 1 banan om dagen sammen med maks 1 eple eller annen frukt (appelsin/mandarin ser ut til å gå fint)

Noen pestoer kommer uten løk (de fleste kanskje) og ketchup i selskap etc. Noen barbecuesauser er også ganske greie. Eller iduns salatdressing (den i oljeform)

Soltørkede tomater, pinjekjærner, frømix for salater

Moste tomater på boks til å lage suppe av.

Jeg spiser 3 egg sammen med frokosten. Der må du kanskje finne en annen proteinkilde.

Det er i allefall slik jeg overlever ;)

Ellers kan jeg anbefale deg å høre med legen om å få probiotika på resept hvis du har IBS. Det skal lette symptomer og smerter. Man kan få ganske mye kraftigere probiotika på resept enn hva du får på apotek, jeg syntes ikke de på apoteket hjalp noe. Jeg har ikke IBS, men jeg har hatt VELDIG stor hjelp av dette. Ubeskrivelig stor forskjell.

Ellers høres det jo ut som om du har en form for malabsorpsjon/ intoleranse. Har du fått noe diagnose/ undersøkelse for dette?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...