Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er helt fersk innenfor styrketrening.Har ett helkroppsprogram som jeg følger 3 g i uka.Jeg har prøvd å øke vekta hver uke på hver øvelse ca 2,5 -5kg hver uke.Føler at jeg står stille på skulderpress og brystpress.3 uker på rad med samme vekt.jeg kunne kanskje haa økt vekta noe men da hadde jeg klart bare 3 reps.jeg prøver å få til 6-8 reps.burde jeg øke vekta å ta bare 3 reps eller vente?

Fortsetter under...

Så etter 10 uker burde du ha økt vekta i benk med 50 kg? å øke 2,5 til 5 kg per øvelse i uka er på langsikt urealistisk. På de øvelse du har stagnert kan du gå tilbake på schratch og begynne å ta av 10 til 15% prosent av vekta der du klarer akkurat 8 reps, også øker du 1kg istedet i uka. Det føles kanskje ikke riktig siden du klarer mer, men effektivitet på trening vil være lik.

Så etter 10 uker burde du ha økt vekta i benk med 50 kg? å øke 2,5 til 5 kg per øvelse i uka er på langsikt urealistisk. På de øvelse du har stagnert kan du gå tilbake på schratch og begynne å ta av 10 til 15% prosent av vekta der du klarer akkurat 8 reps, også øker du 1kg istedet i uka. Det føles kanskje ikke riktig siden du klarer mer, men effektivitet på trening vil være lik.

på senteret mitt er de minste vektskivene 1.25 kg.og etter min mening er det vel best å fordele likt på begge sider av stanga og da må man minimun øke med 2,5 kg...egentlig ganske så idiotisk...

Jeg øker kun 2,5kg i knebøy for tiden - og det er en STOR øvelse i forhold til f.eks. skulderpress. På 142,5 tok jeg 3 sett à 6 reps. Første uken med 145kg klarte jeg 6, 5 og 5 repetisjoner. Denne uken klarte jeg 6, 6 og 5 og målet neste uke er 6, 6, 6 før jeg øker til 147,5kg. Da har jeg brukt en måned på å øke 2,5kg i en av de største øvelsene man har.

Så enten ta en deload, eller få inn flere reps før du øker vektene igjen.

Jeg øker kun 2,5kg i knebøy for tiden - og det er en STOR øvelse i forhold til f.eks. skulderpress. På 142,5 tok jeg 3 sett à 6 reps. Første uken med 145kg klarte jeg 6, 5 og 5 repetisjoner. Denne uken klarte jeg 6, 6 og 5 og målet neste uke er 6, 6, 6 før jeg øker til 147,5kg. Da har jeg brukt en måned på å øke 2,5kg i en av de største øvelsene man har.

Så enten ta en deload, eller få inn flere reps før du øker vektene igjen.

tror jeg kjøper meg en pakke med 0,25 og 0.5 kgs skiver:)

Annonse

Jeg tror ikke det er nødvendig siden du er fersk i gamet, men etterhvert kan det jo bli en nødvendighet.

Tipper du får bra fremgang, så lenge du øker vekt og ligger innen reps område. Godt eksempler det Tiwas kom med, økningen i reps med samme vekt :)

I små øvelser, som skulderpress, kan de små vektene absolutt ha noe for seg. Jo mindre inkrement man øker i jo lengre kan man øke uten å stagnere. Jeg har selv noen vekter i kjelleren jeg skal begynne å ta meg på gymmet etter hvert. Det er magnetvekter man kan feste på alt mulig rart :)

Prøvd å øke selv hver økt enten med vekt eller repitisjon, altså ta eks. 8 reps x 3, så 8 x 4, så 10 x 3, så 10 x 4, så 12 x 3, så 12 x 4 og da legge på vekt og begynne forfra, alt ettersom hva som trenes selvfølgelig noen ganger går det kjappere, andre ikke fult så kjapt. Gymmen jeg trener på har ikke mindre plater enn 1,25kg :( så da blir det sånn. Kan ta lang tid, bevares, men det går da framover. Dessuten merker du ganske fort hva du må jobbe mer med.

Annonse

Prøvd å øke selv hver økt enten med vekt eller repitisjon, altså ta eks. 8 reps x 3, så 8 x 4, så 10 x 3, så 10 x 4, så 12 x 3, så 12 x 4 og da legge på vekt og begynne forfra, alt ettersom hva som trenes selvfølgelig noen ganger går det kjappere, andre ikke fult så kjapt. Gymmen jeg trener på har ikke mindre plater enn 1,25kg :( så da blir det sånn. Kan ta lang tid, bevares, men det går da framover. Dessuten merker du ganske fort hva du må jobbe mer med.

Greit nok at det fungerer lenge å legge på 2,5kg i knebøy, benk og mark - men forsøk deg på å øke 1kg om gangen i sidehev, og du har fort et problem :p

Greit nok at det fungerer lenge å legge på 2,5kg i knebøy, benk og mark - men forsøk deg på å øke 1kg om gangen i sidehev, og du har fort et problem :p

Det er sant! Derfor flere reps og sett, litt og litt. Når det er sagt, det er ikke alltid det går heller, men da har man ihvertfall prøvd ;) rødt tall i loggboka er rødt tall, om det så bare er én ekstra rep, haha.

Edit; jeg mente for hver gang. Altså om du tar 8 x 3 på mandag, prøv 10 x 3 på onsdag og 12 x 3 på lørdag. Allikevel, å øke 2,5kg i uka på eks. sidehev er nok for tungt, ja. Enig der.

Det er sant! Derfor flere reps og sett, litt og litt. Når det er sagt, det er ikke alltid det går heller, men da har man ihvertfall prøvd ;) rødt tall i loggboka er rødt tall, om det så bare er én ekstra rep, haha.

Edit; jeg mente for hver gang. Altså om du tar 8 x 3 på mandag, prøv 10 x 3 på onsdag og 12 x 3 på lørdag. Allikevel, å øke 2,5kg i uka på eks. sidehev er nok for tungt, ja. Enig der.

Ja, jeg forsto det - og det er den vanlige måten å gjøre det på. Jeg gjør det slik selv. Det er uansett ganske heftig å ta denne progresjonen i sidehev:

14kg x 8

14kg x 9

14kg x 10

14kg x 11

14kg x 12

15kg x 8 osv osv...

Og derfor anbefaler jeg fraktional plates med magneter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...