Gå til innhold

4x4 eller 10x10?


Anbefalte innlegg

Lurer på om folk har noen formening om hva som er mest effektivt med tanke på fettbrenning og intervall! Har gjort 4x4 til nå på anbefaling fra tech Nutrition, men hørte at dette er utdatert og også stresser kroppen en del, så ble anbefalt 10 sekunder på, 20 av, repeter 10 ganger isteden da det skulle være mindre stress og være mer effektivt! Noen som har erfaringer, evt prøvd begge deler over tid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lurer på om folk har noen formening om hva som er mest effektivt med tanke på fettbrenning og intervall! Har gjort 4x4 til nå på anbefaling fra tech Nutrition, men hørte at dette er utdatert og også stresser kroppen en del, så ble anbefalt 10 sekunder på, 20 av, repeter 10 ganger isteden da det skulle være mindre stress og være mer effektivt! Noen som har erfaringer, evt prøvd begge deler over tid?

Ved å kjøre lengre intervaller vil du over tid øke oksygenopptaket og du vil da forbrenne fett mer effektivt. Det vil du forsåvidt også med "10 på 20 av * 10", men ikke i nærheten av like effektivt som 4x4. En hovedregel på intervaller er at pausene aldri skal være lenger enn arbeidstiden. Ville da isåfall kjørt 20 på 10 av :) Når det er sagt så kan du gjerne variere lengde og antall på intervallene, men du bør holde deg mellom 15-25 min. med arbeid (ekslkudert) pausene :) Eks. 3x5 4x4 5x5 10x2 etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hovedregel på intervaller er at pausene aldri skal være lenger enn arbeidstiden.

Den regelen gjelder ikke for sprint og tempointervaller.

Det er heller ikke enten eller hva du skal gjøre. Du kan gjerne ha en 4x4 økt og en tempointervalløkt (f.eks 30s på 60s av/rolig, selv liker jeg å autoregulere pausen med pulsklokken) i uken. Litt avhengig av hva du vil oppnå. Er det kun i forhold til kroppskomposisjon og fettforbrenning så kan du kun kjøre tempo og sprintintervaller også. Uansett er det viktigste for fettforbrenning at du spiser rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den regelen gjelder ikke for sprint og tempointervaller.

Det er heller ikke enten eller hva du skal gjøre. Du kan gjerne ha en 4x4 økt og en tempointervalløkt (f.eks 30s på 60s av/rolig, selv liker jeg å autoregulere pausen med pulsklokken) i uken. Litt avhengig av hva du vil oppnå. Er det kun i forhold til kroppskomposisjon og fettforbrenning så kan du kun kjøre tempo og sprintintervaller også. Uansett er det viktigste for fettforbrenning at du spiser rett.

Da beklager jeg :) Har ikke no spesielt med erfaring fra tampointervaller så antok at det samme gjaldt som for "langintervaller" ;) Uansett, om du vil løpe intervaller anbefaler jeg å ligge i sone 4-5 i mellom 15-25 min kontra tempointervaller. Du vil da forbrenne fett mer effektivt etterhvert, men som Oddis sier, er du kun ute etter endringer på kroppskomposisjon er kostholdet det viktigste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...