Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei , Jeg er helt ny her inne på denne siden.

Jeg har nå trent Crossfit i 1 år. Jeg har fåt litt strammere kropp og økt styrke. men det jeg sliter mye med er kostholdet.

Jeg vet på en måte hva jeg skal spise og hva jeg ikke skal spise. Det jeg trenger hjelp til er hjelp til er hva og når jeg skal spise i forhold til trening og jobb ???? Hadde vært knall om jeg hadde kunnet fått lagd meg en skikkelig kostholdsplan å holde meg til. Jeg er veldig rutine menneske og fungerer best for meg å holde meg til noe veldig konkret.

Jeg jobber som Rørlegger. og trener Crossfit 5 dager i uken.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22976-veiledning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det at du ikke kan ha mat liggende i kjøleskap som bekymrer deg? Når det gjelder mengde må du bare eksperimentere ut fra aktivitetsnivået ditt. Som rørlegger skal det nok mye til å plutselig bli feit omtrent uansett hva du spiser, men du må passe på å ikke spise noe særlig mer enn nok. Protein kan du holde på 2g per kilo kroppsvekt uansett, men fett og karbo må du justere på. Personlig ville jeg forsøkt å få mer fett i kosten. For mye karbo kan gi både vannansamlinger og det som verre er, men opptil 500g bør fungere helt fint om du tåler det.

Som LeanMachine sier er det inntaket i løpet av en lengre periode, som et døgn, som har mest å si - men når alt kommer til alt er det innholdet over måneder og år som dikterer resultatet.

Hvor mange kalorier spiser du i dag?

Et par tips fra meg ville væt:

Frokost: Eggerøre med fire-fem hele egg, en spiseskje creme fraiche eller rømme, salt og urter.

Lunch: Ha ca 50g kokosmelk i en plastikkboks og dump oppi mellom en halv og en hel pose med frosne blåbær når du drar hjemmefra. Ha oppi proteinpulver, eller ha det ved siden av. Nå kan bærene holde lunchen din kald lenge og tine frem til du skal spise. Når det er tid for lunch rører du det sammen og koser deg. Spis gjerne et eple eller to til. Nydelig og frisk lunch.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22976-veiledning/#findComment-821044
Del på andre sider

Mat kan jeg ha liggende i kjøleskapet, men jeg har en romvenninne som jeg bor med, og hun er ikke sunn som meg og heller trener ikke, så blir en utfordring når hun har mat som ikke jeg skal spise liggenes. Jeg er veldig glad i grøntfor og frukt.

Jeg tror kanskje jeg har et lite problem med å spise nok... Hvor mye kalorier og sånn jeg får i meg i løpet av en dag er jeg faktisk usikker på. Men tror jeg kanskje bommer på proteininntaket mitt.

Jeg har ganske lange dager normalt da jeg er oppe fra halv 6 om morgenen.

jobber fra 7-15 , og drar som oftes direkte på trening etter jobb ( det vil si crossfit ). der er jeg ofte opp til 2-3 timer, tiden går fort når man har det gøy. kan bli ganske lange dager. Jeg trener 3-1-2-1 , da 1 er hviledag.

Jeg føler også at matveien er litt begrenset da jeg er laktoseintolerant.

Det jeg ønsker er å se hva jeg kan presse kroppen min til det fulle og se hva den kan oppnå.

tusen takk for frokost og lunsj tipset :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22976-veiledning/#findComment-821063
Del på andre sider

Annonse

Er det at du ikke kan ha mat liggende i kjøleskap som bekymrer deg? Når det gjelder mengde må du bare eksperimentere ut fra aktivitetsnivået ditt. Som rørlegger skal det nok mye til å plutselig bli feit omtrent uansett hva du spiser, men du må passe på å ikke spise noe særlig mer enn nok. Protein kan du holde på 2g per kilo kroppsvekt uansett, men fett og karbo må du justere på. Personlig ville jeg forsøkt å få mer fett i kosten. For mye karbo kan gi både vannansamlinger og det som verre er, men opptil 500g bør fungere helt fint om du tåler det.

Som LeanMachine sier er det inntaket i løpet av en lengre periode, som et døgn, som har mest å si - men når alt kommer til alt er det innholdet over måneder og år som dikterer resultatet.

Hvor mange kalorier spiser du i dag?

Et par tips fra meg ville væt:

Frokost: Eggerøre med fire-fem hele egg, en spiseskje creme fraiche eller rømme, salt og urter.

Lunch: Ha ca 50g kokosmelk i en plastikkboks og dump oppi mellom en halv og en hel pose med frosne blåbær når du drar hjemmefra. Ha oppi proteinpulver, eller ha det ved siden av. Nå kan bærene holde lunchen din kald lenge og tine frem til du skal spise. Når det er tid for lunch rører du det sammen og koser deg. Spis gjerne et eple eller to til. Nydelig og frisk lunch.

Takk for tipsene med egg til frokost :p men merket å spise 4 egg ble jeg syyyykt mett av, slet med å spise opp, ikke vant med å spise så masse til frokosten :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22976-veiledning/#findComment-821472
Del på andre sider

Takk for tipsene med egg til frokost :p men merket å spise 4 egg ble jeg syyyykt mett av, slet med å spise opp, ikke vant med å spise så masse til frokosten :)

Ja, blir kanskje litt mye for deg. Derfor jeg foreslo å bare skalere den ned litt om du ville ;) Men om du ikke spiser brød og sånt til er det ikke sååå mye mat.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22976-veiledning/#findComment-821475
Del på andre sider

Ja, blir kanskje litt mye for deg. Derfor jeg foreslo å bare skalere den ned litt om du ville ;) Men om du ikke spiser brød og sånt til er det ikke sååå mye mat.

Spiser ikke brød nei
:p
det er lenge siden jeg har gjort faktisk .... så ble bare eggene
:D

skal på trening no klokken 12, noen tips til hva jeg kan spise etter trening.

Pleier å ha eggeprotein etter treningen, men er tom og venter på leveranse.....

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22976-veiledning/#findComment-821487
Del på andre sider

Annonse

Kokt egg er jo godt det og , men blir så lite smak for min del :)
Nå har ikke jeg fått med meg hvor mange kcal du skal spise osv men du skulle jo ha creme fraiche eller rømme til ? Hvorfor kan du ikke ha majones på eggene i stedet+ krydder osv..godt det synes jeg..:D

Men nå er jeg kanskje ikke så veldig nøye med at maten må smake godt hele tiden heller da,er mer sånn hva den gjør for kroppen min ,så sånn sett kunne vel jeg spist papir om det passet til makroene mine:p

Men har du ikke noe kjøtt liggende? Etter trening er det jo greit å få påfyll av både protein og karbohydrater. Personlig spiser jeg kyllingfilet med brokkoli/blomkål blanding,alt stekt sammen i panna med litt olje og krydder og en dæsj peanut smør på kyylingen,sykt godt mener jeg da;) Eller havregrøt med cottage cheese eller kesam,søtning og kanel:)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22976-veiledning/#findComment-821489
Del på andre sider

Nå har ikke jeg fått med meg hvor mange kcal du skal spise osv men du skulle jo ha creme fraiche eller rømme til ? Hvorfor kan du ikke ha majones på eggene i stedet+ krydder osv..godt det synes jeg..:D

Men nå er jeg kanskje ikke så veldig nøye med at maten må smake godt hele tiden heller da,er mer sånn hva den gjør for kroppen min ,så sånn sett kunne vel jeg spist papir om det passet til makroene mine:p

Men har du ikke noe kjøtt liggende? Etter trening er det jo greit å få påfyll av både protein og karbohydrater. Personlig spiser jeg kyllingfilet med brokkoli/blomkål blanding,alt stekt sammen i panna med litt olje og krydder og en dæsj peanut smør på kyylingen,sykt godt mener jeg da;) Eller havregrøt med cottage cheese eller kesam,søtning og kanel:)

Nei, skal man trene og få bra kropp så er det jo bare å få i seg det man skal, om det smaker godt eller ikke. Men er jo litt lettere å holde seg til bare sunn mat og ikke skeie ut om det faktisk smaker godt... Jeg jobber fremdeles med viljestyrken min.. hehe. Men må egentlig bare bestemme meg for at nok er nok :)

Var noe gode ideer du kom med i hvert fall :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22976-veiledning/#findComment-821491
Del på andre sider

Nei, skal man trene og få bra kropp så er det jo bare å få i seg det man skal, om det smaker godt eller ikke. Men er jo litt lettere å holde seg til bare sunn mat og ikke skeie ut om det faktisk smaker godt... Jeg jobber fremdeles med viljestyrken min.. hehe. Men må egentlig bare bestemme meg for at nok er nok :)

Var noe gode ideer du kom med i hvert fall :)

Jada,en fin mellomting kanskje,og litt av det beste man liker og mest av det man liker helt passe og litt av det man ikke egentlig liker nå og da:P:D

Lur jente,jobbe med hodet gjerne før man begynner å jobbe med kroppen,det er jammen ikke dumt:)

Håper du får flere gode råd ,evt kan du jo også som en kjapp løsning nå og da spise proteinbar etter trening. Noen ganger må man ty til litt lette løsninger,feks tom for protein eller glemt den hjemme:D

Er det butikk nær deg kan du også løpe inn å kjøpe en skyr og litt bør og spise etter trening før du evt kommer hjem og får i deg noe middags lignende da vetu,kjøtt og grønnsaker,kanskje litt potet,ris :)

Krydder er din venn.utrolig mye man kan få til med krydder når ikke all maten man spiser er det man liker best:) Personlig synes jeg middagsmat er best stekt,og man bør ikke være redd for fett i panna,fin mellomting er greit og lettere er det å få mindre hvis man bruker for eksempel pensel i stedet for å bruke kniven til å skjære i smøret /bare heller fra oljeflaska..da kan det fort bli veldig mye:)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22976-veiledning/#findComment-821493
Del på andre sider

Når man trener 4 dager i uken (2-splitt) Skal man da sette innstillingen på lightly active eller moderately active?

Det kommer jo litt an på hva annet du gjør. Det er ikke sååå stor forskjell på tallene du får, og om du bruker dem som et utgangspunkt er det bare å gå på magefølelsen om du er "lightly" eller "moderately" aktiv.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22976-veiledning/#findComment-821514
Del på andre sider

Det kommer jo litt an på hva annet du gjør. Det er ikke sååå stor forskjell på tallene du får, og om du bruker dem som et utgangspunkt er det bare å gå på magefølelsen om du er "lightly" eller "moderately" aktiv.

Føler jeg ihvertfall er moderaterly aktive. Med tanke på fysisk jobb og hvor mye jeg trener. Hviledagene mine er ikke å ligge på sofaen. Jeg har aktiv hvile dager. Hvor jeg da løper på fjellet eller noe lignende :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22976-veiledning/#findComment-821525
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...