Gå til innhold

Ang å trene og ikke spise rett før og rett etterpå


Anbefalte innlegg

Jeg spiser ofte ikke før kl 14 og ofte må jeg trene tidlig på dagen ,noe som gjør at jeg da ikke får spist etter trening,eller før for den saks skyld.

Spm mitt er,holder det å bare drikke vann og kaffe og ikke spise noe verken før eller etter trening,la oss si jeg er ferdig å trene kl 11 og spiser kl 14...mister jeg muskelmasse slik eller ødelegger det for meg på noen andre måter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det viktigste er uansett at du får i deg nok i løpet av dagen. Men det vil nok være en fordel å få i deg litt proteiner etter treningsøkta. Periodisk faste folka anbefaler å ta BCAA før og etter trening om du trener fastende.

Trening er katabolt og vil bryte ned muskelmasse, men når du spiser selv om det er noen timer etterpå så vil kroppen forsøke å bygge opp mer muskelmasse enn den brøt ned (veldig enkelt forklart).

Med høyere fettprosent vil det også bli mindre kritisk at du får i deg energi til riktige tidspunkt siden kroppen uansett har nok å noe å tære på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå spør jeg av ren nysgjerrighet altså; Men blir du ikke fryktelig sulten??

Faster du for at du ikke blir sulten før ut på dagen, eller "tvinger" du deg selv til å vente til kl 14?

Jeg spør fordi jeg for min del er sulten allerede før jeg står opp av senga om morgenen og blir kvalm hvis jeg ikke spiser litt, og må også spise innen en time etter jeg har trent. Rart hvor forskjellige man kan være ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du faster frem til 14 ville jeg nok spist noe lett etter trening kl.11, f.eks en skyr og en banan, shake, sjokolademelk, osv.
I det siste har jeg greid å trene nærmere kl 12 slik at jeg greier å få spist etter trening,men egentlig passer det ikke:P Men da skal jeg spise noe lite,er det da best å prioritere proteiner som for eksempel skyr?Tenker banan er nesten bare karb:P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er uansett at du får i deg nok i løpet av dagen. Men det vil nok være en fordel å få i deg litt proteiner etter treningsøkta. Periodisk faste folka anbefaler å ta BCAA før og etter trening om du trener fastende.

Trening er katabolt og vil bryte ned muskelmasse, men når du spiser selv om det er noen timer etterpå så vil kroppen forsøke å bygge opp mer muskelmasse enn den brøt ned (veldig enkelt forklart).

Med høyere fettprosent vil det også bli mindre kritisk at du får i deg energi til riktige tidspunkt siden kroppen uansett har nok å noe å tære på.

Ja det var det jeg tenkte:) Så det er ikke krise ,men jeg kan med fordel ta en liten shake for eksempel da?det er jo bcaa?:p
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå spør jeg av ren nysgjerrighet altså; Men blir du ikke fryktelig sulten??

Faster du for at du ikke blir sulten før ut på dagen, eller "tvinger" du deg selv til å vente til kl 14?

Jeg spør fordi jeg for min del er sulten allerede før jeg står opp av senga om morgenen og blir kvalm hvis jeg ikke spiser litt, og må også spise innen en time etter jeg har trent. Rart hvor forskjellige man kan være ;)

Ja i bgeynnelsen og plutselig sånn en dag her og der etter jeg har startet med det...hadde et stort opphold og begynte igjen med pf i forrige uke...så det går fint men har hatt et par dager der jeg ikke greide å fokusere på annet enn rommlingen i magen:p Men det går over og jeg tenker jeg tåler det:p

Jeg liker ikke frokost så det hjelper å kunne spise når jeg føler for det og det har blitt rundt to og nå passer det best for meg da:) Men jo,har dager der jeg tvinger meg litt;) Har veldig lite kcal å gå på enkelte dager og da er det ivertfall greit å spise slik:p jeg er ikke den som får lavt blodsukker ,ivertfall ikke noe fort:p Og jeg liker ikke å spise ofte og lite..så...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter det folk sier om BCAA, men ville kanskje gått opp mot 15-20g - om ikke annet, så for sikkerhets skyld. Om du begynner å drikke på det under trening vil du også få litt mer energi å gå på. Når det gjelder vanlig mat etter trening, så tar det uansett litt tid før det kommer ut i systemet ditt. Jeg ville derfor ha tatt en proteinshake til første måltidet ditt for å sikre at næringsstoffene kommer fort ut i blodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter det folk sier om BCAA, men ville kanskje gått opp mot 15-20g - om ikke annet, så for sikkerhets skyld.

Er dette basert på din egen erfaring? Husk at du som 40 år og med endel mer muskelmasse trenger rimelig mye mer leucin for å stimulere proteinsyntesen enn det trådstarter trenger. 5 gram BCAA skal være nok til å makse proteinsyntesen for en med normal muskelmasse og fremdeles i 20åra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette basert på din egen erfaring? Husk at du som 40 år og med endel mer muskelmasse trenger rimelig mye mer leucin for å stimulere proteinsyntesen enn det trådstarter trenger. 5 gram BCAA skal være nok til å makse proteinsyntesen for en med normal muskelmasse og fremdeles i 20åra.

Egenerfaring, andre anbefalinger og "just to be safe". Jeg hadde vært veldig enig i 5-ish gram før trening om man fikk mat rett etterpå. Grunnen til at jeg uansett synes 20g er bra her også er fordi BCAA er billig, enkelt og vil antakelig vis forhindre katabolisme en stund lengre.

Nå er det uansett mye diskusjon om man egentlig trenger BCAA selv om man trener fastende og at kroppen har egne beskyttelsesmekanismer som forhindrer muskeltap om man er i faste - spesielt gjennom det at kroppen blir ekstra anabol når man først tilfører næringsstoffer. Jeg har ikke sett forskning på personer som trener helt uten næring i faste, men litt av grunnen til at diskusjonen rundt hva som er best av IF og "vanlig" var visstnok at den ekstra anabole effekten IF-erne skrøt av at de fikk når de først spiste gikk i null sammenlignet med den katabole effekten av å være i faste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jah,da ble dette straks litt forvirrende for meg :p

Kan jeg ikke bare drikke en shake eller ta en scoop bcaa og ferdig med det?:p

Det beste er en shake rett etter trening. Proteinpulver har mer enn nok BCAA i seg, så da slipper du å tulle med andre ting. Jeg ville kanskje til og med drukket shaken *før* trening - men pass på å komme over 40g protein om du kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det beste er en shake rett etter trening. Proteinpulver har mer enn nok BCAA i seg, så da slipper du å tulle med andre ting. Jeg ville kanskje til og med drukket shaken *før* trening - men pass på å komme over 40g protein om du kan.
Hvorfor skal jeg komme så høyt? Jeg har en del å ta av ,da vil jeg tro dette ikke er såå livsviktig?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egenerfaring, andre anbefalinger og "just to be safe". Jeg hadde vært veldig enig i 5-ish gram før trening om man fikk mat rett etterpå. Grunnen til at jeg uansett synes 20g er bra her også er fordi BCAA er billig, enkelt og vil antakelig vis forhindre katabolisme en stund lengre.

Problemet er at BCAA vil bli tatt opp mye raskere og det som ikke kan brukes i proteinsyntesen vil ikke bare spares til senere, men brukes av organer uten å bli brukt i proteinsyntesen.

Da vil det være bedre å ta 20-30 gram mix av whey/kasein som vil gi en proteinsynteste som varer lengre enn BCAA. Men her blir det uansett snakk om så små forskjeller at det knapt har noen betydning på dette nivået.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal jeg komme så høyt? Jeg har en del å ta av ,da vil jeg tro dette ikke er såå livsviktig?

One could then determine how much of the source must be consumed in order to reach the leucine threshold. For example, whey protein is approximately 12% leucine per gram protein, therefore about 27g of protein from whey would need to be consumed to reach the threshold for maximal anabolism, whereas a source like chicken, which has a protein content of about 7.5% leucine would require 43g of protein to reach the leucine threshold required for maximal stimulation. So it appears that the maximum benefit level for protein at a meal is varies depending upon the source of protein.

Layne Norton PhD on protein: how much and how often? - SpotMeBro.com

Ser ut som jeg overdrev litt når det var snakk om myse. 27g holder, men da må det være 27g protein, som sikkert vil være 35g+ proteinpulver på grunn av tilsetningsstoffer. Når du kommer over leucine-terskelen vil du oppnå maks anabolisme, så jeg vil heller spise færre måltider med nok leucine enn å spise protein til flere måltider og så ende opp med aldri å få maks effekt.

Problemet er at BCAA vil bli tatt opp mye raskere og det som ikke kan brukes i proteinsyntesen vil ikke bare spares til senere, men brukes av organer uten å bli brukt i proteinsyntesen.

Da vil det være bedre å ta 20-30 gram mix av whey/kasein som vil gi en proteinsynteste som varer lengre enn BCAA. Men her blir det uansett snakk om så små forskjeller at det knapt har noen betydning på dette nivået.

Mulig. De eneste gangene jeg har sett så lite som 5g anbefalt er for å forhindre katabolisme. Jeg er ute etter å trigge anabolisme. Så mulig 5g er mer enn nok :)

Vi er i hvert fall enige om at proteinpulvervarianten er best. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Layne Norton PhD on protein: how much and how often? - SpotMeBro.com

Ser ut som jeg overdrev litt når det var snakk om myse. 27g holder, men da må det være 27g protein, som sikkert vil være 35g+ proteinpulver på grunn av tilsetningsstoffer. Når du kommer over leucine-terskelen vil du oppnå maks anabolisme, så jeg vil heller spise færre måltider med nok leucine enn å spise protein til flere måltider og så ende opp med aldri å få maks effekt.

Mulig. De eneste gangene jeg har sett så lite som 5g anbefalt er for å forhindre katabolisme. Jeg er ute etter å trigge anabolisme. Så mulig 5g er mer enn nok :)

Vi er i hvert fall enige om at proteinpulvervarianten er best. :)

Jepp, vi er vel ganske enige. Men bare for å fortsette nerdinga litt så skriver jo Layne dette i artikkelen du referer til

In either case, it appears that supplementing with an amino acid supplement containing ~2-3g of leucine along with some carbohydrates (~20-30g) is an effective way to maximize muscle protein synthesis.

2-3 gram leucin får du fra 4-6 gram BCAA.

Nå kan du sikkert kontre med at dette var beregnet for å ta mellom måltider, men skitt au, trenger vel ikke trekke detaljfokuseringa for langt her :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...