Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har studert fysioterapi i Norge (trondheim), og har sett at utdanningen der i alle fall ikke er noe dårligere enn den her til lands. De kollegene jeg har som har studert i Danmark er utrolig dyktige. Det som jeg tror skiller mest graden av samfunnsvitenskaplige fag, noe vi hadde en god del av i trondheim. Nyttig emne, men her kom det opp mye om det norske systemet, lover og regler, som de ikke har i Danmark

I Danmark har de skole i 3,5 år, mot 3 år skole og 1 år turnustjeneste som det er her.

Jeg skal studere fysioterapi til høsten, i Oslo. Kjenner noen andre som har studert det også, alle i Danmark. Søkte selv til Danmark i 2011, i Aalborg, men kom ikke inn pga. en feil jeg selv gjorde i søkeprosessen. Siden har jeg gjort andre ting, og nå er snittet mitt godt nok til å kunne komme inn i Norge. Det jeg kan si, etter hva jeg har hørt fra andre og ut fra det jeg har lest meg til selv, er at det er et kjempeflott studie som passer særlig godt for mennesker som:

• Er interessert i kroppens anatomi, bevegelser, funksjoner o.l.
  • Er glad i å hjelpe andre mennesker ved å gi dem kunnskap, veiledning, motivering o.l.
  • Trives med å jobbe med mennesker i alle aldre og livssituasjoner
  • Er aktive selv, eller har vært aktive (erfaring med å bruke kroppen selv er nok svært positivt for å kunne forstå faget). Det er også en fordel å være i god fysisk form.

Sikkert mye mer som kunne vært skrevet, men dette er iallfall de fire hovedgrunnene som stiller sterkest for mitt eget valg. Lønnen er også helt grei. Norske fysioterapeuter tjener i dag fra 411.600 - 428.400 kroner i bruttolønn per år. Selv tenker jeg lite på lønn, men det er selvsagt praktisk informasjon å ha. Alle ønsker jo å ha kontroll på sin egen økonomi, og gjerne vite litt om hva de går i møte når de velger en utdanning. Det er også mange muligheter for hvor du kan jobbe. F. eks på et sykehus, i et eldrehjem eller ved et treningssenter. Med etterutdanning kan du også jobbe innen forskning eller som underviser.

Av de jeg kjenner som har valgt fysioterapi som studieretning, er noen under utdanning nå, mens én er ferdig utdannet. Alle trives veldig bra. Noen går i Odense, noen i Haderslev og han som er ferdig utdannet gikk i Esbjerg. Selv søkte jeg til Aalborg, men kom altså ikke inn. Jeg sjekket aldri opp hva som var den egentlige grunnen til at jeg ikke ble tatt opp, men jeg tror det var fordi jeg ikke la ved et motivasjonsbrev - noe som anbefales utenlandske studenter å alltid legge ved. Jeg trodde det var valgfritt, men jeg tror det kan ha vært en misforståelse fra min side. Godt nok snitt hadde jeg iallfall. Så husk det: Skal du søke i Danmark - legg ved motivasjonsbrev, om det bes om!

Kan ellers også si at det visst nok skal være kjempegreit å bo i Danmark, sånn studiemessig. Det er billigere enn å bo her hjemme i Norge (4000 - 4500 kr var snittleien ca. i Esbjerg, sa han som studerte der - en del lavere enn Oslo, med snittleie på sikkert 5500 - 6000 kr per dags dato), utgiftene generelt blir lavere (bl.a. prisen på alkoholholdig drikke når du er ute - som ligger på ca. 1/3 av vanlige, norske priser), det er masse norske studenter i samme båt som deg selv der borte og fysioterapistudenter er forøvrig også veldig sosiale og hyggelige mennesker, hører jeg! Så det er bare pluss på den biten. Kjønnsfordelingen på studiet er ca. 70% kvinner og 30% menn - kanskje også noe enkelte lurer på.

Tror du trygt skal gå for fysioterapi om du har en følelse inni deg av at dette kan passe for deg! Tror det er et kanonstudie, og du sitter igjen med en yrkesutdanning etterpå som kvalifiserer for et yrke det alltid er behov for folk i! Det blir riktignok sagt om fysioterapi at det kan være vanskelig å få jobb akkurat der man ønsker til å begynne med, og derfor er det mange som bare takker ja til det første tilbudet de får, gjerne i offentlig sektor (hvor lønnen er noe lavere enn i privat, selvsagt). Men slik er det med alle utdanninger, slik jeg ser det. Det er sjelden man ser noen gå rett inn i drømmejobben.

Jobber du hardt, vil det nok og har en god innstilling, så tror jeg du vil finne en vei som leder deg til et sted hvor du vil trives! :)

Nyttige lenker:

Fysioterapeut | utdanning.no

Fysioterapi | utdanning.no

Utdanningsintervju Fysioterapi | utdanning.no

Yrkesintervju Fysioterapeut | utdanning.no

Fysio / nff - Norsk Fysioterapeutforbund

Forside - Fysioterapeuten

Jeg skal studere fysioterapi til høsten, i Oslo. Kjenner noen andre som har studert det også, alle i Danmark. Søkte selv til Danmark i 2011, i Aalborg, men kom ikke inn pga. en feil jeg selv gjorde i søkeprosessen. Siden har jeg gjort andre ting, og nå er snittet mitt godt nok til å kunne komme inn i Norge. Det jeg kan si, etter hva jeg har hørt fra andre og ut fra det jeg har lest meg til selv, er at det er et kjempeflott studie som passer særlig godt for mennesker som:

• Er glad i å hjelpe andre mennesker ved å gi dem kunnskap, veiledning, motivering o.l.
  • Er aktive selv, eller har vært aktive (erfaring med å bruke kroppen selv er nok svært positivt for å kunne forstå faget). Det er også en fordel å være i god fysisk form.

Sikkert mye mer som kunne vært skrevet, men dette er iallfall de fire hovedgrunnene som stiller sterkest for mitt eget valg. Lønnen er også helt grei. Norske fysioterapeuter tjener i dag fra 411.600 - 428.400 kroner i bruttolønn per år. Selv tenker jeg lite på lønn, men det er selvsagt praktisk informasjon å ha. Alle ønsker jo å ha kontroll på sin egen økonomi, og gjerne vite litt om hva de går i møte når de velger en utdanning. Det er også mange muligheter for hvor du kan jobbe. F. eks på et sykehus, i et eldrehjem eller ved et treningssenter. Med etterutdanning kan du også jobbe innen forskning eller som underviser.

Av de jeg kjenner som har valgt fysioterapi som studieretning, er noen under utdanning nå, mens én er ferdig utdannet. Alle trives veldig bra. Noen går i Odense, noen i Haderslev og han som er ferdig utdannet gikk i Esbjerg. Selv søkte jeg til Aalborg, men kom altså ikke inn. Jeg sjekket aldri opp hva som var den egentlige grunnen til at jeg ikke ble tatt opp, men jeg tror det var fordi jeg ikke la ved et motivasjonsbrev - noe som anbefales utenlandske studenter å alltid legge ved. Jeg trodde det var valgfritt, men jeg tror det kan ha vært en misforståelse fra min side. Godt nok snitt hadde jeg iallfall. Så husk det: Skal du søke i Danmark - legg ved motivasjonsbrev, om det bes om!

Kan ellers også si at det visst nok skal være kjempegreit å bo i Danmark, sånn studiemessig. Det er billigere enn å bo her hjemme i Norge (4000 - 4500 kr var snittleien ca. i Esbjerg, sa han som studerte der - en del lavere enn Oslo, med snittleie på sikkert 5500 - 6000 kr per dags dato), utgiftene generelt blir lavere (bl.a. prisen på alkoholholdig drikke når du er ute - som ligger på ca. 1/3 av vanlige, norske priser), det er masse norske studenter i samme båt som deg selv der borte og fysioterapistudenter er forøvrig også veldig sosiale og hyggelige mennesker, hører jeg! Så det er bare pluss på den biten. Kjønnsfordelingen på studiet er ca. 70% kvinner og 30% menn - kanskje også noe enkelte lurer på.

Tror du trygt skal gå for fysioterapi om du har en følelse inni deg av at dette kan passe for deg! Tror det er et kanonstudie, og du sitter igjen med en yrkesutdanning etterpå som kvalifiserer for et yrke det alltid er behov for folk i! Det blir riktignok sagt om fysioterapi at det kan være vanskelig å få jobb akkurat der man ønsker til å begynne med, og derfor er det mange som bare takker ja til det første tilbudet de får, gjerne i offentlig sektor (hvor lønnen er noe lavere enn i privat, selvsagt). Men slik er det med alle utdanninger, slik jeg ser det. Det er sjelden man ser noen gå rett inn i drømmejobben.

Jobber du hardt, vil det nok og har en god innstilling, så tror jeg du vil finne en vei som leder deg til et sted hvor du vil trives! :)

Nyttige lenker:

Tusen hjertelig takk!!!! :-) for et supert svar, akkurat det jeg var på leting etter. Så spennende å høre! vet du noe om hva de synes om å tilvenne seg språket, var det vanskelig å forstå eller gikk det greit da de flyttet? masse lykke til med studiene, det blir nok en kjempetid fremover for deg :) fint du ramset opp punktene, kjente meg egentlig igjen i alle så tror dette yrket blir rett. Sant som du sier, ingen får drømmejobben med en gang som regel! kunne ikke fått et mer utfyllende og bra svar, tusen takk nok en gang for du tok deg tid til dette, veldig hyggelig gjort :)

Tusen hjertelig takk!!!! :) for et supert svar, akkurat det jeg var på leting etter. Så spennende å høre! vet du noe om hva de synes om å tilvenne seg språket, var det vanskelig å forstå eller gikk det greit da de flyttet? masse lykke til med studiene, det blir nok en kjempetid fremover for deg :) fint du ramset opp punktene, kjente meg egentlig igjen i alle så tror dette yrket blir rett. Sant som du sier, ingen får drømmejobben med en gang som regel! kunne ikke fått et mer utfyllende og bra svar, tusen takk nok en gang for du tok deg tid til dette, veldig hyggelig gjort :)

Så koselig tilbakemelding å få! Det er trivelig når folk setter sånn pris på en! Så selv takk! :)

Ang. språktilvenning, så er nok dette en god blanding av individuelt talent for å lære seg andre språk, og bare en generell tilpasningsdyktighet som alle har. Sagt på en annen måte: Noen tar det fortere enn andre, men alle som vil får det til. Alle kan tilpasse seg dette. Jeg kjenner afghanere som har lært seg nærmest flytende norsk etter å ha bodd her i et år, og når du da tenker på hvor likt dansk er norsk... Vel, det skal ikke bli noe problem, det er jeg sikker på. Særlig siden du kommer til å bo i Danmark, og omgås dansk språk hele tiden. Da går det fort!

Når jeg tenker meg om, så tror jeg det faktisk også er mulig å levere inn oppgaver på norsk skriftspråk når du bor i Danmark, fordi danske og norsk skriftspråkene ligner så mye på hverandre. Jeg mener iallfall at det er mulig, her jeg sitter og tenker tilbake på den tiden jeg forberedte meg på å flytte til Danmark selv...

Ellers treffer jeg mye dansker i min sommerjobb, hvor jeg jobber på en campingplass. Jeg kan si det slik: Det er enkelt å forstå danskene, men danskene forstår ikke alltid meg pga. min dialekt, har jeg funnet ut. Jeg slår derfor om til mer østlandsmål når jeg prater til dansker, noe de forstår uten problem i det hele tatt. Da går det knirkefritt. Selv kommer jeg fra Setesdal, og har derfor mange ord i talen min som ikke danskene forstår så godt. Så det kan være du må tilpasse måten du prater på litt. Det er sånt du vil raskt finne ut av der borte, og det vil gå fort på automatikk når du får det inn. :)

De jeg kjenner som bor der nå, eller som har bodd der, har/hadde ingen store problemer med dette. Det kan være litt uvandt i starten, men igjen - du lærer fort. Så kan du jo også prate med andre norske studenter der borte, som allerede har vært gjennom overgangsfasen til et dansktalende samfunn, om det er småord eller spesielle ting du måtte lure på hva betyr! ;)

Så koselig tilbakemelding å få! Det er trivelig når folk setter sånn pris på en! Så selv takk! :)

Ang. språktilvenning, så er nok dette en god blanding av individuelt talent for å lære seg andre språk, og bare en generell tilpasningsdyktighet som alle har. Sagt på en annen måte: Noen tar det fortere enn andre, men alle som vil får det til. Alle kan tilpasse seg dette. Jeg kjenner afghanere som har lært seg nærmest flytende norsk etter å ha bodd her i et år, og når du da tenker på hvor likt dansk er norsk... Vel, det skal ikke bli noe problem, det er jeg sikker på. Særlig siden du kommer til å bo i Danmark, og omgås dansk språk hele tiden. Da går det fort!

Når jeg tenker meg om, så tror jeg det faktisk også er mulig å levere inn oppgaver på norsk skriftspråk når du bor i Danmark, fordi danske og norsk skriftspråkene ligner så mye på hverandre. Jeg mener iallfall at det er mulig, her jeg sitter og tenker tilbake på den tiden jeg forberedte meg på å flytte til Danmark selv...

Ellers treffer jeg mye dansker i min sommerjobb, hvor jeg jobber på en campingplass. Jeg kan si det slik: Det er enkelt å forstå danskene, men danskene forstår ikke alltid meg pga. min dialekt, har jeg funnet ut. Jeg slår derfor om til mer østlandsmål når jeg prater til dansker, noe de forstår uten problem i det hele tatt. Da går det knirkefritt. Selv kommer jeg fra Setesdal, og har derfor mange ord i talen min som ikke danskene forstår så godt. Så det kan være du må tilpasse måten du prater på litt. Det er sånt du vil raskt finne ut av der borte, og det vil gå fort på automatikk når du får det inn. :)

De jeg kjenner som bor der nå, eller som har bodd der, har/hadde ingen store problemer med dette. Det kan være litt uvandt i starten, men igjen - du lærer fort. Så kan du jo også prate med andre norske studenter der borte, som allerede har vært gjennom overgangsfasen til et dansktalende samfunn, om det er småord eller spesielle ting du måtte lure på hva betyr! ;)

Jøss! imponert hvor gode svar jeg får av deg altså, tusen mange takk, det er til virkelig stor hjelp :-D ja, det har vell noe for seg det du sier om tilpasningen. Du skriver jo som en gud, hehe! så enkelt men samtidig så utfyllende. Kommer fra nordland, så regner med jeg må legge om litt, fastlegen er dansk så det er jeg rimelig vant til heldigvis :-) ja, stemmer det! bra det er endel norske studenter der. Tenkte jeg ville ut av Norge for å studere men ikke til Bali som mange gjør, og da passet Danmark perfekt siden det ikke blir den store forskjellen men samtidig får opplevd å komme litt ut av Norge. Stoler litt mer på systemene i Danmark, Norge, England osv enn borti Bali der, hadde det vært snakk om å opereres hadde jeg heller operert meg selv enn å blitt operert..hjelp. Imponerende profilbilde forresten! bra form :-D

Annonse

Jøss! imponert hvor gode svar jeg får av deg altså, tusen mange takk, det er til virkelig stor hjelp :-D ja, det har vell noe for seg det du sier om tilpasningen. Du skriver jo som en gud, hehe! så enkelt men samtidig så utfyllende. Kommer fra nordland, så regner med jeg må legge om litt, fastlegen er dansk så det er jeg rimelig vant til heldigvis :) ja, stemmer det! bra det er endel norske studenter der. Tenkte jeg ville ut av Norge for å studere men ikke til Bali som mange gjør, og da passet Danmark perfekt siden det ikke blir den store forskjellen men samtidig får opplevd å komme litt ut av Norge. Stoler litt mer på systemene i Danmark, Norge, England osv enn borti Bali der, hadde det vært snakk om å opereres hadde jeg heller operert meg selv enn å blitt operert..hjelp. Imponerende profilbilde forresten! bra form :-D

Tusen takk for supre kompliment på både skriving og fysikk! Nå ble jeg glad!! :)

Høres ut som du tenker veldig fornuftig rundt disse tingene! Kom deg ut av Norge og opplev ting, du! Det vokser du så mye på, om det så bare er til Danmark. Det høres ut som et klokt valg når du ønsker en slags mellomting, som du sier, hvor ting er litt annerledes fra Norge, men det er ikke helt mañana-tilstander likevel - slik du vil møte på i Bali! :p

Hahah, ja, det spørs om ikke det ville vært bedre å gjøre inngrepet selv! :lol:

Tusen takk for supre kompliment på både skriving og fysikk! Nå ble jeg glad!! :)

Høres ut som du tenker veldig fornuftig rundt disse tingene! Kom deg ut av Norge og opplev ting, du! Det vokser du så mye på, om det så bare er til Danmark. Det høres ut som et klokt valg når du ønsker en slags mellomting, som du sier, hvor ting er litt annerledes fra Norge, men det er ikke helt mañana-tilstander likevel - slik du vil møte på i Bali! :p

Hahah, ja, det spørs om ikke det ville vært bedre å gjøre inngrepet selv! :lol:

Ingen problem! ikke for å være frekk men trodde først det var et typisk bilde hentet fra nettet, jeg.. men damn, bra jobbet!! :D hvordan trener du overkroppen egentlig? er selv jente på 18 år og trener mye dips, pushups, benkpress, sittende roing, bicepscurl osv, men skulle gjerne likt å hørt hva du gjør og om du gjør noe av det samme :-) wow, er helt imponert jeg.

Ja, får nok gjøre det :D tror det blir veldig rett i hvertfall! føler det er veldig givende å hjelpe folk som har vært utsatt for en ulykke eller lignende til å komme seg på beina igjen, og ikke minst motivere dem til det. Hahaha ja, der sa du det! en mellomting passer nok bedre :)

Haha, det tar jeg bare som et strålende kompliment, du! Takk for det! :)

Du kan se hvordan jeg trener i loggen min, om du vil:

http://forum.fitnessbloggen.no/threads/babels-treningslogg.21923/#post-794596

Jeg gjør nok litt av det samme som deg, ja. Det blir mye baseøvelser først i øktene, så avslutter jeg med isolasjonsøvelser etter det. Jeg starter ofte øktene med å kjøre så tungt som mulig med 4-6 reps i en baseøvelse som jeg fokuserer ekstra på, for å bli sterkest mulig i den, før jeg går over til lettere trening med 8-10 reps i isolasjonsøvelsene for å fokusere litt mer på muskelvekst og generell utholdenhet. Det meste av treningen foregår rundt 8-10 reps.

Jeg trener en 3-splitt som jeg har satt opp selv. Den ser slik ut:

Dag 1 - Bryst, skuldre og triceps

Benkpress 4 x 4-6

Flat eller skrå hantelpress 3-4 x 8-10

Flat hantelflies 3-4 x 8-10

Smal benkpress eller franskpress 3 x 8-10

Sidehev 3 x 8-10

Dag 2 - Rygg, biceps og bakside skuldre

Markløft - Opp til toppsett på 5-10 reps

Stangroing 3 x 8-10

Shrugs 2 x 8-10

Pull ups 3 x 8-10

Curl-variant 3 x 8-10

Foroverlent sidehev 3 x 8-10

Dag 3 - Lår, legger og mage

Knebøy 4 x 4-6

Knebøy 3-4 x 8-10

Lårcurl 3-4 x 8-10

Gående utfall 1-2 x 15-25

Stående tåhev med stang (på kloss) 3-4 x 10-20

Valgfri mageøvelse 4 sett

:)

Nyttige lenker:

Veldig mye bra du har skrevet her, men jeg må bare korrigere deg på noe - lønnsopplysningene du gir.

Turnuslønnen ligger i dag på 318600 i kommune og 320400 i spesialisthelsetjenesten (sykehus)

Lønnen er ulik om du jobber i Oslo kommune kontra andre kommuner da de har sin egen tariffavtale.

Etter fullført turnustjeneste

Kommune: 354000-405100 (0 års ansiennitet-10 års ansiennitet)

Oslo kommune: 340450-398150 (0 års ansiennitet-16 års ansiennitet)

Spekter, dvs spesialisthelsetjenesten(sykehus): 356000-403000 (0-10års ansiennitet)

Dette er da minstelønnsatser uten videreutdanning. Videreutdanning kan gi uttelling på lønn. Få arbeidsgivere i dag gir noe mer enn minstelønnsats, da tilgangen på fysioterapeuter er svært god.

Det er nå kun 45 stillinger som er utlyst i hele landet til fysioterapeut og det er i disse dager over 200 nyutdannede som fullfører sin turnustjeneste i midten av august som er på leting etter arbeid.

Om man kommer seg inn i privat praksis, så ser lønnen annerledes ut. (bedre) I dag er det de fleste steder veldig vanskelig å komme seg inn i det private markedet og vi hører stadig om nyutdannede som jobber på veldig dårlige kontrakter.

Som det sies over her, en får ikke drømmejobben med en gang - om en får jobb i det hele tatt. Arbeidsmarkedet er ikke veldig bra for fysioterapeuter i dag.

Som turnusveileder for fysioterapeuter gjennom flere år opplever jeg at mange har helt andre forventninger til lønn og arbeidsmarked enn det som er realistisk. Men det går an å være heldig!

Lykke til!

Hei,

Har studert Fysioterapi i Esbjerg selv. fra høsten 2006 fram til våren 2010. Det var utrolig bra der nede - veldig praktisk orientert og slik som jeg har forstått det nå, er det enda mer praktisk nå. De har og forandret på eksamen systemet. Da jeg gikk der nede hadde vi store eksamener, fag vi hadde i 1-2 år for så å ha en gigantisk eksamen, mens nå er det delt opp i moduler, og du har vel flere mindre eksamener hver 3. måned? (Litt usikker på hvordan det nye systemet fungerer, så bedre å gå inn på FB å søke opp ANSA Esbjerg å spørre der).

Det er _mye_ billigere å leve i Danmark, mtp maten. Og med mindre du vil ha ekstra god råd, trenger du ikke å jobbe på siden av studiene. For meg holdt det å jobbe hjemme i feriene + fult lån å stipend. Så noen av prisene her oppe på leie - da bor du nede i byen, i en bra leilighet. Det går fint an å bo i studentleiligheter, for rundt 2400 danske i måneden. Da er det meste inkludert (ikke internett og varme).

Om du er villig til å flytte på deg går det fint an å finne seg jobb. Men enkelte plasser er det tilnærmet umulig. Det er fint å starte opp i det offentlige for å få litt generell praksis. Lønnen står nevnt over. I det private, spesielt med drifttilskudd, er det ingen begrensninger på hvor mye du kan tjene (nesten). Men om du da driver helt rent så ligger det en del over den offentlige lønnen, om du er flink, og effektiv.

Jeg syntes det er best å jobbe i det private. Men drifttilskudd kan du bare drømme om til du har fått deg en master, en del kursing og kontakter. Når det kommer til å jobbe privat, uten drifttilskudd kan dette være vanskelig - men igjen, det kommer an på hvor du etabelerer deg, og hvordan markedet er, og hvordan tilbud som er der fra før av. Tror uansett jeg vil råde deg til å starte opp i en veletablert klinikk da (Og pass på at de ikke lopper deg for halvparten av det du tjener med en urimelig "husleie").

Hei,

Har studert Fysioterapi i Esbjerg selv. fra høsten 2006 fram til våren 2010. Det var utrolig bra der nede - veldig praktisk orientert og slik som jeg har forstått det nå, er det enda mer praktisk nå. De har og forandret på eksamen systemet. Da jeg gikk der nede hadde vi store eksamener, fag vi hadde i 1-2 år for så å ha en gigantisk eksamen, mens nå er det delt opp i moduler, og du har vel flere mindre eksamener hver 3. måned? (Litt usikker på hvordan det nye systemet fungerer, så bedre å gå inn på FB å søke opp ANSA Esbjerg å spørre der).

Det er _mye_ billigere å leve i Danmark, mtp maten. Og med mindre du vil ha ekstra god råd, trenger du ikke å jobbe på siden av studiene. For meg holdt det å jobbe hjemme i feriene + fult lån å stipend. Så noen av prisene her oppe på leie - da bor du nede i byen, i en bra leilighet. Det går fint an å bo i studentleiligheter, for rundt 2400 danske i måneden. Da er det meste inkludert (ikke internett og varme).

Om du er villig til å flytte på deg går det fint an å finne seg jobb. Men enkelte plasser er det tilnærmet umulig. Det er fint å starte opp i det offentlige for å få litt generell praksis. Lønnen står nevnt over. I det private, spesielt med drifttilskudd, er det ingen begrensninger på hvor mye du kan tjene (nesten). Men om du da driver helt rent så ligger det en del over den offentlige lønnen, om du er flink, og effektiv.

Jeg syntes det er best å jobbe i det private. Men drifttilskudd kan du bare drømme om til du har fått deg en master, en del kursing og kontakter. Når det kommer til å jobbe privat, uten drifttilskudd kan dette være vanskelig - men igjen, det kommer an på hvor du etabelerer deg, og hvordan markedet er, og hvordan tilbud som er der fra før av. Tror uansett jeg vil råde deg til å starte opp i en veletablert klinikk da (Og pass på at de ikke lopper deg for halvparten av det du tjener med en urimelig "husleie").

Jeg blir SÅ takknemlig og glad for slike svar :-) tusen tusen takk for du tok det tid for å svare meg, veldig fint å høre erfaringer!

Hvordan bodde du selv og hvordan fant du deg boplass? Og hva synes du om studiene? var de overkommelige eller føltes det helt motsatt? Går på allmenn og er vant med å jobbe hardt med skolen, men er likevel litt redd..men er motivert!

Hvordan var det de første ukene i Danmark mtp språket, hvordan tilpasset du deg der? Beklager mange spørsmål men greit å vite litt før man kaster seg ut i noe, hehe :-) takk nok en gang!

Bare hyggelig :)!

Jeg bodde i student boliger på en plass som heter Stenkrogen, det er 5min gange fra skolen. Nå skal det sies at jeg har hørt at Stenkrogen har gått litt dunken. Mellom skolen og Stenkrogen er det noen blokker, og kriminaliteten der har vistnok tatt seg opp kraftig - men, det finnes flere slike "student" byer rundt om i byen. Ellers er jo leiemarkedet som alle andre plasser. Skal du bo midt i sentrum er det noe dyrere enn du bor litt fra sentrum. Skolen er vel 35-40min gange fra sentrum, 10-15min å sykle.

Studiene var knallbra. Som sagt, veldig mye praksis. Dem var ganske tøffe pga mengden pensum man måtte kunne. Men det har jo vistnok blitt mye bedre nå. Har hørt dem beskrevet som en lek i ettertid, men det kan ikke jeg si noe om. Det var uansett et veldig bra norskt miljø i Esbjerg. Mye drikking og moro! Hoppet fra VGS til universitet er jo noen en del feilkalkulerer, men så lenge du har gode studievaner, tror jeg ikke at det er umulig.

Språket? Dansk er enkelt å venne seg til. Du sitter _kanskje_ der som et spørsmåltegn i noen uker, men så plukker du det opp. I Danmark kan du besvare eksamener på norsk og dansk, mulig du kan bruke engelsk og. Jeg snakket bokmål med en del danske ord, det fungerte som regel greit - men det var mest stolthet. Om jeg kan forstå dem, burde dem kunne forstå meg. Kan snakke dansk og, og de fleste nordmennene legger bare om. Etter noen uker der blir det jo omtrent som en litt merkelig norsk dialekt. Dansk skriftlig er nesten identisk med norsk og alt av bøker er på dansk, noen få på engelsk, og vi hadde en på norsk - så der møter du ingen problemer.

Tut og kjør egentlig. Tiden min i Danmark er den beste jeg har hatt (så langt). Studerer nå på universitet i Norge og det er ikke like moro - men så er jeg jo litt eldre nå da ;)!

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...