Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg skal bestille meg noe proteinpulver og er litt usikker på hva jeg skal velge i det enorme havet av ulike typer.

Har jo skjønt det at kasein tas senere opp enn myse, og at kanskje en kombinasjon er det beste?

Men forskning og teori er én ting. Vil man som en "vanlig dødelig" person som ikke skal bli mr. fitness, og ikke er sinnsykt strict på alt rundt kosthold og trening, egentlig merke noen forskjell på om man bruker kasein eller myse (eller kombo)?

Og smaksmessig, er det (sånn generelt) forskjell på kasein vs mys og konsentrat vs isolat?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22770-kasein-vs-myse-har-det-noe-%C3%A5-si/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kasein har en litt annen aminosyreprofil, og som dagthomas nevner er det fint å ta før lengre perioder uten mat. Det tar rett og slett lengre tid å ta opp.

Selv bruker jeg som regel en 50/50-blanding av kasein og myse, siden det er roughly tilsvarende morsmelk, og mer kasein eller hele proteiner på kvelden siden jeg vet at jeg skal sove litt og greier før neste måltid.

Men vet dere hvor stor denne fordelen til kasein er, hvis en skal ta den om kvelden for eksempel (eller som mellommåltid)? Det jeg mener er, er det slik at myse så og si er "bortkastet" å bruke om kvelden, eller er det slik at kasein er en viss prosent bedre, men at myse fortsatt fungerer greit til dette formålet? Jeg lurer litt på dette på grunn av pris, det virker som om kasein/myse blanding ofte er en del dyrere.

Ser for eksempel at billigpulveret til myrevolution (og andre produkter) er på tilbud, så der kan man få en 3 kg bøtte til 400 kr. Men dette er jo kun myse. Jeg lever stort sett under prinsippet om å ikke "spare seg til fant", så hvis en kasein-blanding er vesentlig bedre, så er jeg muligens villig til å bruke litt mer penger. Men hvis den praktiske forskjellen er nokså liten, så tenker jeg at vanlig myse burde holde for en gammel stut som meg. :)

Myse er ikke bortkastet, men kasein har et tregere utslipp i systemet siden det danner seg en slimball i magen. Og forskjellen er nok ikke veldig stor, men jeg har tro på kasein og kjøtt på kvelden for å få kortest mulig tid i katabol tilstand.

Her ikke sjekket kildene for denne, men ser ut til å være grei info: Precision Nutrition » Research Review: Fast vs. slow whey for protein synthesis

Annonse

Det korte svaret, og det eneste du strengt tatt trenger, er: nei, det har ikke noe å si.

Du får i deg protein fra andre kilder også, og så lenge du får i deg tilstrekkelig protein totalt sett så spiller den enkelte kilden svært liten rolle. Kasein gir en høyere leucine-balanse over tid, mens myse gir høyere leucine-topp. Ingen av delene er verken viktigere eller bedre enn den andre.

Kjøp et pulver som du har penger til og som du liker smaken på. Du har garantert veldig mange ting du har langt mer å hente på enn hvordan proteinpulveret ditt er satt sammen :)

Myse er ikke bortkastet, men kasein har et tregere utslipp i systemet siden det danner seg en slimball i magen.

Mmmmm...slimballer i magen hørtes jo deilig ut! :)

Du har garantert veldig mange ting du har langt mer å hente på enn hvordan proteinpulveret ditt er satt sammen :)

Hoho, der har du et veldig godt poeng! For eksempel sprakk jeg i kveld, og sitter og knasker noen brente mandler og sipper en pils nå (feriemodus er vanskelig!). Mulig jeg hadde fått mer ut av å droppe dette, enn å sitte timevis og lese om jeg bør ha kasein eller ei! ;)

Takker for hurtig og gode svar! Da blir det nok noe billigere myse på meg. :)

Kasein kan man uansett få fra cottage cheese.

Ja nettopp! Går en del av dette, og generelt sett får jeg dekt det meste av proteinene fra vanlig mat.

Vurderer å kjøpe en ny bøtte med den billige varianten fra MyRevolution:

MyRevolution Proteinpulver

Syntes denne hadde en forholdsvis god smak. Men er det noen andre jeg burde sjekke ut smaken på, som ikke er altfor dyrt? Kun sjokolade er aktuelt! (y)

Ja nettopp! Går en del av dette, og generelt sett får jeg dekt det meste av proteinene fra vanlig mat.

Vurderer å kjøpe en ny bøtte med den billige varianten fra MyRevolution:

MyRevolution Proteinpulver

Syntes denne hadde en forholdsvis god smak. Men er det noen andre jeg burde sjekke ut smaken på, som ikke er altfor dyrt? Kun sjokolade er aktuelt! (y)

Tror ikke du finner noe bedre, hverken på smak eller pris, i den prisklassen.

Slik det er nevnt her så er det svært få forskjeller men det er også verdt å ta med at det har vært gjort funn hvor myse isolert rett og slett har vært for rask til å stimulere til en maksimal muskulær proteinsyntese, dette når man sammenlignet mot melk og kasein. Nå skal jeg ikke gå innpå noen av svakheten til denne studien og andre med samme protokoller, men alt dette betyr egentlig lite i og med med at både denne og andre studier som sammenligner kasein mot myse er lite overførbart til befolkningen. Det er svært få langtidstudier av god nok kvalitet som måler dannelser av nye kroppsegne proteiner over tid og ser på disse aspektene. I 2013 så retter man oppmerksomheten mot melk/meieriprodukter til å være den perfekte sportsdrikken, basert på dagens viten.

Når alt kommer til alt så er det et par gram per time forskjell som skiller disse og så noen studier for en liten stund siden hvor svinekjøtt gav et raskere opptak enn myse. Befolkningen flest spiser jo ikke et proteinkilde isolert så du har nok ikke noe å bekymre deg over så lenge du har at adekvat inntak. Det brukes aktivt innenfor kosttilskudd-bransjen hvor man reklamer for rask opptaksbare og gud-vet-hvor-skånsom-avansert-kjemisk-behandling og en usaklig skjev ratio mellom de forgrenende aminosyrene og spesielt leucine. Allikevel har dette ingen eller svært liten praktisk betydning.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...