Gå til innhold

Smerter i korsrygg


marenwr

Anbefalte innlegg

Det finnes ett gammelt indianer-ordtak som sier at: "Er man syk - går man til legen. Har man vondt - går man til kiropraktoren". Ok, så er det kanskje ikke ett indianer-ordtak, men jevnt over er legen den siste du skal høre på når du har vondt i ryggen :) Det eneste en lege kan gjøre er å få tatt bilder, dope ned og operere - noe som er utelukket med vanlige smerter.

Min personlige erfaring er at kiropraktor og fysioterapeut funker bra. Jeg hadde en prolaps i vinter, og da var jeg hyppig hos kiropraktoren (noe som er jævlig ubehagelig når man har prolaps). Etterhvert som kiropraktoren mente at jeg hadde full funksjonalitet i skjelettet/leddene, og derav ingen grunn til videre behandling skrev hun ut en henvisning til MR. Der fikk jeg bekreftet prolaps. I og med at jeg fremdeles gikk med knekk i overkroppen ble jeg videresendt til fysio. Han gikk i gang med nåler i muskulaturen og etter noen behandlinger slapp det taket.

Mitt tips er at du får deg en MR. Røntgen viser bare skjelettet, mens MR viser "resten". Totalt sett ett mye mer helhetlig bilde i mine øyne. I min verden er det ikke greit å gå rundt å ikke vite hva som er galt, når noe tydeligvis er galt. Krev en MR for å finne ut mest mulig.

I tillegg er jeg enig med andre, få kontroll på teknikken. Når du allerede har en svak/skadet rygg vil dårlig teknikk være ekstra ødeleggende.

Hehe. godt ordtak!

Har har fått inntrykk av at legen ikke "kan" så mye om ryggen når det gjelder smerter. Tror nok ikke jeg har prolaps...tror...men vet vel aldri.

Men skal kreve MR . Det er nok lurt. :)

Takk for svar!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

MR viser nok sparsomt med informasjon, med mindre du har noe alvorlig underliggende patologi, noe som er svært lite sannsynlig på bakgrunn av symptomatikken du beskriver ovenfor. Det her blir kun ren gjetning basert på bakgrunn av hva mange kvinnelige løftere sliter med - men jeg antar du oversvaier (hyperekstenderer) både i korsrygg og muligens brystrygg når du utfører vektbærende øvelser som e.g. knebøy, utfører plankevariasjoner o.l. Dersom det er tilfellet vil det hjelpe deg betraktelig å jobbe med å nøytralisere stillingen i bekkenet ditt ved å aktivere både mage og setemuskulatur, noe som vil føre til en posterior tilt av bekkenet og rette ut korsryggen din noe. Dette vil beskytte ryggen din. For å få spent og smertefull muskulatur til å slippe, finn gode tøyeøvelser på nettet for hoftebøyerne, samt både overfladisk og dyp setemuskulatur, samt muligens også quadratus lumborum (google it) dersom bekkenet ditt er noe skeivt og tiltet opp på en av sidene. Tøyningene skal være lette og først og fremst utføres for å fremme avspenning. 15-30 sekunder hold i 3 omganger på de respektive øvelsene. Fokus på dyp basal pust mens du tøyer (pust inn "med magen", slipp spenninger på utpust). Muligens finn deg en ny fysioterapeut også ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MR viser nok sparsomt med informasjon, med mindre du har noe alvorlig underliggende patologi, noe som er svært lite sannsynlig på bakgrunn av symptomatikken du beskriver ovenfor. Det her blir kun ren gjetning basert på bakgrunn av hva mange kvinnelige løftere sliter med - men jeg antar du oversvaier (hyperekstenderer) både i korsrygg og muligens brystrygg når du utfører vektbærende øvelser som e.g. knebøy, utfører plankevariasjoner o.l. Dersom det er tilfellet vil det hjelpe deg betraktelig å jobbe med å nøytralisere stillingen i bekkenet ditt ved å aktivere både mage og setemuskulatur, noe som vil føre til en posterior tilt av bekkenet og rette ut korsryggen din noe. Dette vil beskytte ryggen din. For å få spent og smertefull muskulatur til å slippe, finn gode tøyeøvelser på nettet for hoftebøyerne, samt både overfladisk og dyp setemuskulatur, samt muligens også quadratus lumborum (google it) dersom bekkenet ditt er noe skeivt og tiltet opp på en av sidene. Tøyningene skal være lette og først og fremst utføres for å fremme avspenning. 15-30 sekunder hold i 3 omganger på de respektive øvelsene. Fokus på dyp basal pust mens du tøyer (pust inn "med magen", slipp spenninger på utpust). Muligens finn deg en ny fysioterapeut også ..

(y)

Ja har fått hørt at jeg svaier til tider till for mye. Har hatt to dager på trening nå der jeg har fokusert på god tøyning og trening med fokus på stabilitet i rygg og mage. Dette har fungert veldig bra. Er faktisk bedre i ryggen i dag enn jeg har vært på lenge! Så håper det bedrer seg !

I tillegg skal jeg finne noen som kan se på teknikk, når jeg etterhvert begynner med knebøy, planke o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

(y)

Ja har fått hørt at jeg svaier til tider till for mye. Har hatt to dager på trening nå der jeg har fokusert på god tøyning og trening med fokus på stabilitet i rygg og mage. Dette har fungert veldig bra. Er faktisk bedre i ryggen i dag enn jeg har vært på lenge! Så håper det bedrer seg !

I tillegg skal jeg finne noen som kan se på teknikk, når jeg etterhvert begynner med knebøy, planke o.l.

Godt å høre. Det virker som du er på riktig spor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man stresser under styrketrening så utsetter man ryggen for unødvendig stress og hvis du har fått det under knebøy eller mark så kan det hende at det er noe som heter for "ligimenter" som er ømme, de er små "sener/puter" som går fra hofte > ryggrad. Har selv fått det 2 ganger og fikk det forklart av muskelterapeuten på gymmen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...