Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heihei! :)

Ei venninne og jeg skal gå i jotunheimen i 4 dager, tenker 3-4 netter neste uke, og trenger tips! :)

Vi tenker å dra innom DNT-hytter og kanskje sove en natt eller to i telt (har et fint 2-3 manns).

Har ikke lyst til å gå i kø, så Besseggen og Galdhøpiggen er ikke aktuelt, tenker heller ikke på en typisk topptur eller bretur. Altså en tur uten leder, breutstyr osv. :) Ikke for strabasiøs, men 5-8 timer gåing hver dag i 3-4 dager.

memurudalen-jotunheimen2.jpg

mmmmmm...

Vi må komme tilbake samme stedet som vi starta, pga bilen ;)

En ting til: vil helst ikke kjøre så alt for langt, bor på hamar. Men altså, det kommer i siste rekke.

Ellers: har dere noen tips om mat/drikke og annet utstyr, hva bør jeg ta med? :)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22724-jotunheimen-i-4-dager-turtips/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Turtagrø hotell er et veldig fint utgangspunkt. Fjellene i Hurrangene vest i Jotunheimen er utrolig vakre, med mange flotte turmuligheter.

Skulle dere likevel ønske å gå en bre så er det gratis breføring over Fanaråkbreen for overnattingsgjester på Fanaråkhytta.

Veldig mange turforslag om du ser på kartet til ut.no

Takk for svar :)

Tenker på en billigst mulig tur, hehe, så hotell blir det nok ikke, heller DNT hytter siden vi er DNT medlemmer. ;)

Og vet dere ca hvor lenge en omelett holder seg? Å ta med ustekte/ukokte egg er uaktuelt..:sneaky:

Tenker på en billigst mulig tur, hehe, så hotell blir det nok ikke, heller DNT hytter siden vi er DNT medlemmer. ;)

Og vet dere ca hvor lenge en omelett holder seg? Å ta med ustekte/ukokte egg er uaktuelt..:sneaky:

Ville heller tatt eggeplommene på en flaske da. Du får også kjøpt plastikk holdere for egg. Tilberedte egg i potensielt ganske høy varme så bør du nok ikke overstige en dag.

Havregryn, proteinpulver, nøtter, sjokolade, ris, tørket kjøtt og fisk er fin turmat. Men det slår aldri feil å dra opp en god filet og en flaske rødvin fra sekken heller :)

Annonse

Ser du nevner "gå i kø". Har noen her gått arrangerte turer fra juvashytta og opp til Galdhøpiggen før? Spør ettersom jeg skal det til helga og lurer litt på hvordan opplegget er.

Det er kø. Man går "i bånd" over breen. (ihvertfall i bre-sesongen, vet ikke om man gjør det året rundt.).

Det er kø. Man går "i bånd" over breen. (ihvertfall i bre-sesongen, vet ikke om man gjør det året rundt.).

Fra Spiterstulen kan man gå på egenhånd uten å krysse bre, men er en tyngre tur da det blir ganske mange flere høydemeter. Har ikke gått der selv da.

Hermetikk regnes som ganske tung turmat; mye unødvendig væske som ved andre retter heller tilsettes når du tilbereder maten :)

Når det gjelder vin ville jeg heller kjøpt en kartong fremfor flaske og bare tatt med posen i sekken. 3 liter fordelt på to stykker bør være ok ;)

kokte egg med skall på holder seg greit i 3-4 dager, så ville heller anbefalt det enn omelett.

Blir tur fra gjendebu :)

Ikkeno telt, kun DNT-hytter, da blir det mye mindre styr. Så siden vi da ikke skal ha med telt, sovepose, liggeunderlag og trippel skift med klær kan vi ha med mer mat ;D

Kommer uansett til å ta med primus og havregrøt, brød (hm, pålegg som holder seg litt?? - tror jeg kjøper det på hyttene), tunfisk, 1-2 liter vann, nøtteblanding med salt, og kanskje kokte egg ;)

Men er det virkelig ikke mulig å snike seg til å spise noe medbrakt i det hele tatt på betjente hytter, noen som vet? Da er man jo nødt til å kjøpe frokost, 3 retters osv da..

Gjest nobro

Ai ai, mirin hard! Havregrøt i porsjonsposer er kjekke. Eggnudler har blitt en favoritt på tur. Veier ingen ting og har bra PKF. Kan også være verdt å sjekke ut Quinoa. Tar dere med fiskeutstyr? En liten boks med ferdig blandet mel, salt og pepper kan gi dere et festmåltid om dere drar opp noen fjellørreter. Personlig pleier jeg å ta med BCAA-løsninger med elektrolytter for å bruke under vandringen, bare for å prevente litt muskeltap, men det spørs litt hvor fitness4life dere er.

Av utstyr, dette vet dere sikkert men sekk og sko er kanskje noe av det viktigste. Vær sikker på at skoene er gode å gå i, er stive nok og ikke gir gnagsår. Sekken må dere også vite at sitter godt på kroppen.

Jotunheimen er et av mine mål i umiddelbar fremtid, helt rått område!

Annonse

Men er det virkelig ikke mulig å snike seg til å spise noe medbrakt i det hele tatt på betjente hytter, noen som vet? Da er man jo nødt til å kjøpe frokost, 3 retters osv da..

Du kan jo spise det du vil på rommet, eller evt utendørs. Men er vel kanskje ikke så populært å ta medbrakt med inn i restauranten.

Så siden vi da ikke skal ha med telt, sovepose, liggeunderlag og trippel skift med klær kan vi ha med mer mat ;D

Var på foredrag av en av pionerene bak Jotunheimens Haute Route. Ble overrasket over hvor lett han gikk. De overnattet jo på endel vinterstengte hytter, men han hadde likevel bare en 40 liters sekk. Ingen skift for 7 dagers tur, kun ekstra lett dunjakke og vindduk i tilfelle de måtte overnatte ute. Er ikke mye klær man trenger på sommeren, har man vanntett skallbekledning så skal man jo ikke bli våt og da trenger man ikke ha med ekstra bukse f.eks.

Husk compeed og sportstape, men bruker du tynne innersokker (en kompis av meg anbefaler avklipte nylonstrømper innenfor ullsokken) og gode sko så slipper du forhåpentligvis å bruke det.

God tur! Det blir sikkert en kjempeopplevelse :)

Jeg var der for to år siden, og gikk i fire dager ca.

Startet ved Spiterstulen, og bodde der i to netter for en liten pris.

Første dagen gikk vi opp Galdhøpiggen. Når man går fra Spiterstulen går man ikke over breen, man kommer nemlig opp på en annen side. Var ikke noe kø eller noe. Selvsagt er det litt folk, men ikke så gale som jeg trodde. Fin tur, been there done that.

Dagen etter pakket vi sakene og forsatte turen fra Spiterstulen og gikk opp til Glittertind! Magisk :D

Gikk over fjellet, slik vi kom ned til en ny DNT-hytte. Overnatting der, og dagen etter gikk vi inn til Gjendebu.

Derifra er det også mulig å gå over Besseggen, men vi hadde sett nok gråstein så vi dro hjem herifra.

Glittertind anbefales :D

Hyggelig at dere deler råd og tips :)

IAmaBro: hvorfor havregrøt i porsjonspakker? :)

Tar ikke med fiskeutstyr dessverre nei. Hehe, tar nok ikke med BCAA heller, har ikke prøvd det engang ;) Venninna mi er ei "vanlig" jente (som ikke trener styrke).

Jeg har helt nye fjellsko, og prøvde de i ca 2 timer (asfalt) for noen dager siden. Litt trange/smale, og fikk blåmerke på den ene foten av skaftet : O Var ganske vondt ja. Men tar på sportstape før jeg begynner å gå, og tar med fotkrem :) Har super sekk, skoene kommer til å bli supre (Alfa, har helt like som søstra mi, har prøvd de og de er herlige).

Oddis: hehe, tror nok at jeg tar med bittelitt skift, er så utrolig kjipt å ikke ha nok klær på tur.. Alltid noe jeg glemmer uansett hvor mye jeg tar med da men..

Angående sokker går jeg nok for sportssokker og ulvang-miks sokker, som er ganske tekniske og varme.

Citius: Den turen måå jeg ta en gang, hørtes supert ut! Blir nok ikke denne gangen, men neste sommer kanskje :) :) Eller til høsten, hvis jeg får fri fra jobb.. ;D

Jeg har helt nye fjellsko, og prøvde de i ca 2 timer (asfalt) for noen dager siden. Litt trange/smale, og fikk blåmerke på den ene foten av skaftet : O Var ganske vondt ja. Men tar på sportstape før jeg begynner å gå, og tar med fotkrem

Gå så mye du kan på de før turen. Gnagsår er noe drit :)

Jeg har helt nye fjellsko, og prøvde de i ca 2 timer (asfalt) for noen dager siden. Litt trange/smale, og fikk blåmerke på den ene foten av skaftet : O Var ganske vondt ja. Men tar på sportstape før jeg begynner å gå, og tar med fotkrem :) Har super sekk, skoene kommer til å bli supre (Alfa, har helt like som søstra mi, har prøvd de og de er herlige).

Litt avhengig av skotypen (stoff, lær, etc.) kan det fungere greit å fylle de opp med vann, trø nedi med ullsokker, og gå deg en laaang tur. Skal ofte hjelpe greit med å få nye sko tilpasset bedre til foten :)

Gjest nobro
Hyggelig at dere deler råd og tips :)

IAmaBro: hvorfor havregrøt i porsjonspakker? :)

Tar ikke med fiskeutstyr dessverre nei. Hehe, tar nok ikke med BCAA heller, har ikke prøvd det engang ;) Venninna mi er ei "vanlig" jente (som ikke trener styrke).

Av praktiske hensyn egentlig:) Trenger bare kokende vann så har du velsmakende havregrøt(ferdig sukret/smakssatt). Inb4 avfall, det tar null plass og null vekt. det er knusktørt så det er heller ikke snakk om lukt/gris. Den eplevarianten er en favoritt. Koster 4-5kr stykk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...