Gå til innhold

Vegetarianer, proteintilskudd?


Sunni

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er vegetarianer og trener 5 dager i uka, hhv. 3 løpeøkter ( 1- 1,5 t - middels -> høy intensitet) og 2 styrkeøkter på ca 1 - 2 timer med tunge vekter, med mål om å få litt mer definerte muskler og økende styrke i hovedsakelig ben, armer, rygg og mage. Jeg får ikke de store mengdene med protein, men prøver å spise så mye som mulig. Vet at det finnes gode kilder til protein (bønner, soya osv) da jeg har vært vegetarianer i ca 5 år nå, men føler dog at jeg kanskje burde fått litt mer ettersom jeg trener en del.

Er 158 høy og veier nå 55 kilo. Finnes der forresten et tips til hvordan man lett kan regne ut hvor mye protein man bør ha?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har vært veggis i snart 2 år nå. Jeg trener minimum 3 timer om dagen (på skolen) og styrke/langløp 2 ganger i uka. Jeg er ingen kostholdsveileder, men her kan du vertfall få noen tips om hva som funker for meg... :

  • Jeg spiser cottage c. hver dag til havregrøten min, og ofte i salater/til middag osv.
  • Mager kesam er også en god kilde til protein. Magerkesam bruker jeg oftest sammen med frukt til kvelds eller mm. Spiser en hel boks mager kesam (naturell!, tilsett stevia vanilje dråper - mager kesam vanilje har rundt 10 g sukker i en boks) hver dag :)
  • Hvis du lager kaffe hjemme; tilsett en scoop sjokolade/vanilje protein bland med melk (eller vann hvis du vil?) og hell opp i kaffen.
  • Ellers velger jeg å spise proteinbarer i stedenfor andre "normale" sjokolader på lørdagene/når jeg skal kose meg :)
  • Det er også en del mer proteiner i mandelmel (se funksjonell mat), så bruker nesten bare dette.. Videre bruker jeg også en ss bakepro i havregrøten min på morgenen.
  • Jeg vet ikke hvor mye tilskudd du tar, eller om du bruker noe i det hele tatt, men det kan være lurt, spesielt for oss som ikke spiser kjøtt og dermed får i oss mindre magnesium, å ta ZMA for mer sink/magnesium og for bedre restitusjon :)

Håper noe av dette kan være til nytte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...