Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg håper noen som kan dette vil peke meg i en riktig retning. Hvor finner jeg oppskrift på et kosthold som passer meg?

Har spist ganske hardcore lavkarbo i 3-4 md nå ( solidaritet med mannen som skulle ned i vekt, og gikk ned 1-2 kilo selv).

Men jeg trener styrke 2-3 ganger i uken. Hardt. Og går så fort jeg kan opp noen småfjell (i Bergen) 1-2 ganger i uka også.

Lavkarbo funker dårlig med fjella. Og det er også klønete sosialt. Men elsker lavt blodsukker!

Jeg vil spise så jeg har energi til et småfjell, lavt blodsukker for å være fint familiemedlem, og helst bli både sterkere og med litt mindre fettprosent.

Vitale mål: 166cm 58kg

Hvor skal jeg finne gode råd i jungelen?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/22654-kostholdsnomade-leter-ettee-retning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du spiser LCHF skal kroppen tilpasse seg å bruke fett som drivstoff. Om du bare kjører lavkarbo, men holder fettet lavt også så vil du slite.

Du trenger nok uansett litt lengre tid for å bli vant til et kosthold, og så la kroppen din læres seg å bli optimal på det.

Hva med å øke karbohydratinntaket de dagene du går tur i fjellet/ trener hard styrke. Hvis du tar deg veldig ut på turer er det ofte lurt å fylle på med litt karbs under økten for å opprettholde energinivået. Bare en tanke:)

Hva med å øke karbohydratinntaket de dagene du går tur i fjellet/ trener hard styrke. Hvis du tar deg veldig ut på turer er det ofte lurt å fylle på med litt karbs under økten for å opprettholde energinivået. Bare en tanke:)

Forsåvidt enig, men nå er det jo enkelte fotballag i høyere divisjoner som har gått helt over på lavkarbo og mener det fungerer helt fint. Selv er jeg ikke noe kardio-menneske, og selv om jeg virkelig *hater* fotball tror jeg de kan noe om kondisjon ;)

Forsåvidt enig, men nå er det jo enkelte fotballag i høyere divisjoner som har gått helt over på lavkarbo og mener det fungerer helt fint. Selv er jeg ikke noe kardio-menneske, og selv om jeg virkelig *hater* fotball tror jeg de kan noe om kondisjon ;)

Så sant så sant:)

Annonse

Så sant så sant:)

Den første md på Lchf var det utrolig tungt å gå opp fjell. Men må jo være ærlig å si at det nå går veldig greit. Tror definitivt kroppen har vendt seg til å brenne fett. Og jeg spiser stadig lchf. Fordi jeg ikke finner en fornuftig vei ut av det. Men jeg vil gå på besøk og spise den maten folk serverer uten å bli kvalm og forvirra i fordøyelsen. Og jeg vil ikke være diettdama på jobblunsjer.

Forstår ikke helt dette med å brenne fett vs karbo. Er det enten eller? Når man skal begynne med lchf så sier de at man skal venne kroppen til å forbrenne fett. Javel. Hva skjer når jeg vil venne den til å forbrenne normalt igjen? Føler jeg må velge side her. Kan ikke både spise havregrøt og frukt til frokost, og deretter kremfløte med cottagecheese til kvelds.

Den første md på Lchf var det utrolig tungt å gå opp fjell. Men må jo være ærlig å si at det nå går veldig greit. Tror definitivt kroppen har vendt seg til å brenne fett. Og jeg spiser stadig lchf. Fordi jeg ikke finner en fornuftig vei ut av det. Men jeg vil gå på besøk og spise den maten folk serverer uten å bli kvalm og forvirra i fordøyelsen. Og jeg vil ikke være diettdama på jobblunsjer.

Forstår ikke helt dette med å brenne fett vs karbo. Er det enten eller? Når man skal begynne med lchf så sier de at man skal venne kroppen til å forbrenne fett. Javel. Hva skjer når jeg vil venne den til å forbrenne normalt igjen? Føler jeg må velge side her. Kan ikke både spise havregrøt og frukt til frokost, og deretter kremfløte med cottagecheese til kvelds.

Det er ingen ting som sier at du ikke kan skeie ut med litt karbo, men det mange lchf-folk tar litt for langt er at de tror, tross alle bevisene som avkrefter det, at det er noe magisk med ketose og at kalorier ikke teller for dem. Det er bare tull.

Dersom det sosiale med spising er en stor greie for deg, så sjekk ut biorytmedietten til Børge. Du trenger ikke spise høykarbo på den heller om du ikke vil, men du starter dagen med så lite karbo som mulig (jeg spiser ikke karbo før til lunch - og da snakker vi 4g) og så endrer du gradvis utover dagen til du spiser siste måltidet ditt som er lavt i fett, men relativt høyt i karbo. For min del spiser jeg gjerne 150g karbo til siste måltid.

Personlig tror jeg ikke man kun må spise fett for å lære kroppen å bruke fett effektivt som drivstoff, men jeg tror det er veldig individuelt. Ikke legg opp kostholdet ditt etter hva samfunnet rundt deg mener du skal gjøre - men etter det som fungerer for deg og kroppen din. Tror du folk ser på diabetikere som sære fordi de ikke vil ha kake? Tror du man *må* være usosial fordi man ikke spiser snitter sammen med de andre? Svaret, med mindre du omgir deg med idioter, er "NEI". Bare lær deg å sitte å småsnakke med folk - og om det plager deg, så ta kakeasjetten fra en av de andre når de har spist opp - så kan du i det minste late som du har spist.

Denne biorytmedietten må jeg sjekke ut! Det tror jeg kan passe meg bra. Det gjør meg ingenting å spise proteiner og fett til frokost. Og er veldg glad for å konsentere meg på jobb frem til lunsj uten å være sulten. Og det selv om jeg bare spiser et egg, en skive ost og to skiver skinke til frokost.

Jeg har ingen problemer med å takke nei til kake. Har ikke lyst på kake. Det har jeg lært meg at er helt greit. Men det er definitivt situasjoner jeg kommer oppi der karbohydrater er en del av pakka. Særlig når folk har knallet på og anstregt seg utover snitter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...