Gå til innhold

Manualer vs stang bryst


Tombrunost

Anbefalte innlegg

Etter hva jeg kan lese er det mer effektivt for muskelvekst å erstatte vanlig benkpress med benkpress med manualer, stemmer dette?

Sånn som jeg gjør det nå så kjører jeg først de tyngste setta på benk før jeg tar noen greit lette arbeidssett med manualer. Men jeg er plaget med typiske styrkeløftpupper, dvs mest muskler i nedre bryst mens oppe er det nesten helt flatt. Jeg er keen på å jevne ut dette og lurer derfor på om jeg kanskje skal kjøre kun manualer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med manualer vil du utfordre stabiliteten mer, og jevne ut belastningen på armene. I vanlig benk har jeg en tendens til å bruke høyrearmen mye mer enn venstre..

Hvordan det tar på brystet vil du vel kunne påvirke i forhold til hvor du har manualene (parallellt med bryst, over eller under).. Uten å vite det sikkert tenker jeg at du belaster øvre del av pectoralis dersom du passer på å ha stanga eller manualene "langt nok nede", dvs under brystet.

Right or wrong?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg kan lese er det mer effektivt for muskelvekst å erstatte vanlig benkpress med benkpress med manualer, stemmer dette?

Sånn som jeg gjør det nå så kjører jeg først de tyngste setta på benk før jeg tar noen greit lette arbeidssett med manualer. Men jeg er plaget med typiske styrkeløftpupper, dvs mest muskler i nedre bryst mens oppe er det nesten helt flatt. Jeg er keen på å jevne ut dette og lurer derfor på om jeg kanskje skal kjøre kun manualer?

Skal du bygger lenger oppe, er det beste rådet jeg har å kjøre mer incline press med manualer. Vanligvis vil øvelser som foretas i skråbenk 15 - 30 grader, bygge muskler lenger oppe på brystet. Jo fler grader, jo mer belastning blir det på skuldrene, så pass på at det ikke blir "for skrått". Prøv deg frem, kutt ut benk neste gang, og kjør bare skråbenk, og kjenn etter neste dag hvordan det kjennes - hvor er du mest støl?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du bygger lenger oppe, er det beste rådet jeg har å kjøre mer incline press med manualer. Vanligvis vil øvelser som foretas i skråbenk 15 - 30 grader, bygge muskler lenger oppe på brystet. Jo fler grader, jo mer belastning blir det på skuldrene, så pass på at det ikke blir "for skrått". Prøv deg frem, kutt ut benk neste gang, og kjør bare skråbenk, og kjenn etter neste dag hvordan det kjennes - hvor er du mest støl?

Det er vel stortsett det det har gått i ja :)

Er vel bare utålmodig på utviklingen i øvre bryst. Har vurdert flyes men er alltid så jævlig kjørt etter den manualserien og franskpressen j.fr min treningslogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med manualer vil du utfordre stabiliteten mer, og jevne ut belastningen på armene. I vanlig benk har jeg en tendens til å bruke høyrearmen mye mer enn venstre..

Hvordan det tar på brystet vil du vel kunne påvirke i forhold til hvor du har manualene (parallellt med bryst, over eller under).. Uten å vite det sikkert tenker jeg at du belaster øvre del av pectoralis dersom du passer på å ha stanga eller manualene "langt nok nede", dvs under brystet.

Right or wrong?

Det stemmer vel det, men benkpress krever vel mer triceps enn hva manualpress gjør. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Incline benk tar mindre på nedre del av brystet.

Dips utført som her.

Du tar meir på øvre del av bryst med smalare grep på benkpress.

med bredt grep.

Øverste del av bryst

Få større brystmuskler nå

De beste øvelsene for bryst

Merk deg teknikken for å få best aktivering.

Benk med manualer er nok ein betre øvelse enn stang fysiologisk sett, men der har du problemet med vekt og det å koma seg i og ut av posisjon.

Bredt grep på benk legg og meir belastning på skuldrene, noko som i så fall krever endå meir fokus på riktig oppspenn og teknikk.

Mekanisk sett har ikkje pressøvelser optimal bevegelsesbane for bryst. Fordelen er at du kan løfta ganske tungt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...