Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har satt meg som mål å få fram packen til 1 sep. Reiser da til varmere strøk og blir fort baris i 6 mnd ;)

Har "bulket" siste halve året og gått opp 7-8 kg. Det meste her vil jeg tro er muskler. Veier nå 82-84 kg. 180 cm høy.

Har et ganske høyt aktivitetsnivå. Helkropp styrke 3 ganger i uken og fotball 4 ganger i uken. Har en ganske fysisk jobb 5 dager i uken ved siden av.

Har nå 2 mnd, på meg, vil miste mest mulig fett og minst mulig muskler på denne tiden.Ønsker å gå ned til 77-78 kg.

• Det jeg lurer på er da hva kcalinntaket bør ligge på? Vet jo det at jeg bør ligge 500 kcal i underskudd, men veldig usikker på hva jeg forbrenner på en dag. Har sett på diverse kcalkalkulatorer, men stoler ikke helt på de.
  • Vil jeg kunne legge meg på et bestemt antall kcal i 2 mnd, eller bør jeg ha "spisedager" og?
  • Hva bør makrofordelingen være? Trenger jeg så mye som 1 gr. fett pr kg. kroppsvekt?
  • Antall gram proteiner om dagen?

Folk må gjerne kommer med diettforslag.

Håper på konstruktive svar/tips/meninger :)

Fortsetter under...

Du bør få i deg minimum 1g fett per kilo kroppsvekt, ja. 80g fett er ingenting, og det klarer du fint. Et sted mellom 1,5-2,5g protein er bra. Ligg gjerne på samme inntak og dropp oppkarbingsdager. Så lenge underskuddet ikke er alt for stort vil du ikke trenge det. Derimot synes jeg du kanskje bør revurdere målsetningen din. Du har brukt et halvt år på å gå opp 7-8kg, hovedsaklig muskler i følge deg selv, og nå vil du bruke 1/3 av tiden på å gå ned omtrent tilsvarende mengde, men da kun i fett? :)

Du bør få i deg minimum 1g fett per kilo kroppsvekt, ja. 80g fett er ingenting, og det klarer du fint. Et sted mellom 1,5-2,5g protein er bra. Ligg gjerne på samme inntak og dropp oppkarbingsdager. Så lenge underskuddet ikke er alt for stort vil du ikke trenge det. Derimot synes jeg du kanskje bør revurdere målsetningen din. Du har brukt et halvt år på å gå opp 7-8kg, hovedsaklig muskler i følge deg selv, og nå vil du bruke 1/3 av tiden på å gå ned omtrent tilsvarende mengde, men da kun i fett? :)

Packen blir vel definert selv med et mindre vekttap ja :)Om jeg skal følge IF kalkulatoren blindt bør jeg da legge meg på 2700 kcal for å unngå tap av muskelmasse. Omtrentlig 4 kg med fett. Tenker da 200 gr. prot 85 gr. fett. og 280 gr. karb. Ingen "spisedager", men ettersom jeg går ned i vekt, bør jeg vel senke kcal-inntak litt og litt? Typ 100- 150 kcal i mnd? eller?

Packen blir vel definert selv med et mindre vekttap ja :)Om jeg skal følge IF kalkulatoren blindt bør jeg da legge meg på 2700 kcal for å unngå tap av muskelmasse. Omtrentlig 4 kg med fett. Tenker da 200 gr. prot 85 gr. fett. og 280 gr. karb. Ingen "spisedager", men ettersom jeg går ned i vekt, bør jeg vel senke kcal-inntak litt og litt? Typ 100- 150 kcal i mnd? eller?

Følg med på vekta bare, og juster deretter :) Begynner det å stagnere kan du redusere kaloriene noe, men ingen vits i å gjøre det før vekta tilsier at det trengs.

Følg IF-kalkulatoren en uke og juster etter det. Om du skal ha vekttap kan du sikte på et gjennomsnitt av 400-500g ned i uken - vei deg hver dag, men ikke dagen etter du har skeiet ut.

• 3 uker senere...

Annonse

Her kommer en liten update, ettersom ikke alt går etter planen.

Jeg har lagt meg på 2700 kcal, har da hatt ganske intens sultfølelse på kveldene, og må tvinge meg til å ikke bruke opp kaloriene mine tidlig på dagen (sovner ikke om jeg er sulten) . Dette har gått greit i 3-4 dager før jeg da har spist mer, og da ikke bare litt. Etter 19-20 dager er jeg nøyaktig på stedet hvil, på grammet :p Etter å ha regnet litt på det, ser jeg at jeg i snitt har ligget på rundt 3700 kcal dagen, grunnet spisegildene. Kan jeg konkludere med at dietten på 2700 kcal er alt for streng? ( i og med at jeg ikke har gått opp i vekt på ca 3700 kcal pr. dag) eller takler jeg simpelthen sultfølelsen veldig dårlig/dårlig selvdisiplin? Tror jeg skal prøve en uke på 3000 kalorier, ettersom det kan se ut som dagsforbruket ligger rundt 3500-3700. IF kalkulatoren gir meg kun 3450 med min vekt, alder og høyde. Jeg nekter å tro at jeg ikke forbrenner mer når jeg sitter igjen med den sultfølelsen jeg gjør på 2700 kcal dagen. Eller hva tror dere? :)Tiwas Kristin Charm

Jeg tror du må leke litt med hvilken mat du får i deg. Selv spiser jeg to store måltider - ett når jeg står opp og et før jeg legger meg. Karbo til frokost gjør meg bare mer sulten, så jeg spiser bare fett og protein (50g av hver) når jeg står opp. Til kvelds spiser jeg 150g ris sammen med 300g karbonadedeig i en eller annen variant. Mellom disse deler jeg opp resten av kaloriene.

Jeg tror du må leke litt med hvilken mat du får i deg. Selv spiser jeg to store måltider - ett når jeg står opp og et før jeg legger meg. Karbo til frokost gjør meg bare mer sulten, så jeg spiser bare fett og protein (50g av hver) når jeg står opp. Til kvelds spiser jeg 150g ris sammen med 300g karbonadedeig i en eller annen variant. Mellom disse deler jeg opp resten av kaloriene.

Spiser alt etter biorytme, spiser som regel under 5 gram karbs helt til middag, da består resten av dagens kalorier av 70% karbs, resten prot. Mye mager kesam og frukt på kveldstid. Spiser veldig energifattig mat med stort volum. Tror det går mer på antall kcal enn hvilken type mat, for jeg ser ikke noen andre muligheter i å gjøre om på kostholdet enn da å kutte ned på karbs og heller øke fettmengden betraktelig, noe jeg vet av erfaring ikke funker. (hodevondt og alt for lite energi til å gjennomføre treninger)

Kutt ned endel på karbene - fyll opp med proteiner og fett.

Det vil gi mindre følelse av sult selv om du fortsetter på 2700 kcal.

It is garanteed, man!

:)

hehe, mens jeg satt og skreiv hadde du rukket å svare :) Har eksperimentert med å øke fettmengden betraktelig og senke karboen, men jeg får da hodevondt og absolutt null energi. Jeg har da holdt det til kun 50-70 gr. karbs pr dag, mulig det var å overdrive? Da jeg utenom diett ligger på over 400 gr. karbs om dagen.

Spiser alt etter biorytme, spiser som regel under 5 gram karbs helt til middag, da består resten av dagens kalorier av 70% karbs, resten prot. Mye mager kesam og frukt på kveldstid. Spiser veldig energifattig mat med stort volum. Tror det går mer på antall kcal enn hvilken type mat, for jeg ser ikke noen andre muligheter i å gjøre om på kostholdet enn da å kutte ned på karbs og heller øke fettmengden betraktelig, noe jeg vet av erfaring ikke funker. (hodevondt og alt for lite energi til å gjennomføre treninger)

Prøv å kutte ned på frukt. Jeg blir mer sulten av det, men takler noe etter trening. Takler det bedre på kvelden enn om morgenen, men generelt takler jeg det dårlig.

hehe, mens jeg satt og skreiv hadde du rukket å svare :) Har eksperimentert med å øke fettmengden betraktelig og senke karboen, men jeg får da hodevondt og absolutt null energi. Jeg har da holdt det til kun 50-70 gr. karbs pr dag, mulig det var å overdrive? Da jeg utenom diett ligger på over 400 gr. karbs om dagen.

Hodepine kan tyde på at du er i ketose på 50 - 70 gram karbs. Legg deg på 150 gram da - og spar 100 av dem til kvelden.

Annonse

Prøv å kutte ned på frukt. Jeg blir mer sulten av det, men takler noe etter trening. Takler det bedre på kvelden enn om morgenen, men generelt takler jeg det dårlig.

Kan prøve det ut, spiser det dog som siste måltid på kvelden og da har jeg alt gått sulten leeenge, men verdt et forsøk.

Kan prøve det ut, spiser det dog som siste måltid på kvelden og da har jeg alt gått sulten leeenge, men verdt et forsøk.

Jo, men bytt det ut med ris. Ikke kutt kaloriene, men forsøk å få metthetsfølelsen til å sitte lengre så du ikke sprekker så ofte. Det kan hende du bør ha litt mer fett i siste måltid også. Det gjør underverker for meg bare å ha 10g smør i risen jeg spiser til kvelds.

Børge svarte meg at det er folk som reagerer med sult på å spise frukt, og han gjør det visst til en viss grad selv.

Jo, men bytt det ut med ris. Ikke kutt kaloriene, men forsøk å få metthetsfølelsen til å sitte lengre så du ikke sprekker så ofte. Det kan hende du bør ha litt mer fett i siste måltid også. Det gjør underverker for meg bare å ha 10g smør i risen jeg spiser til kvelds.

Børge svarte meg at det er folk som reagerer med sult på å spise frukt, og han gjør det visst til en viss grad selv.

Var meningen å bytte ut frukten med noe annet ja ;) Karbonadedeig og ris til kvelds fremover da :)

Jeg har hørt at mennesker i kalorisk underskudd reagerer med sult. Comes with the territory? Greit at man skal tilstrebe å ha så lite av dette som mulig, men søke å ikke oppleve noe ubehag mens man sulter kroppen?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...