Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er helt nybegynner på knebøy, og har fått grei intro til teknisk utførelse av PT, og OK for teknikk. Når jeg nærmer meg riktig dybde kjenner jeg en liten "strammende" smerte foran på høyre kne (går fort over når jeg kommer opp). Dette skjer når jeg går ned bare med kroppsvekt, og det blir ikke noe mer smerte med f.eks 60 kg x 5. Jeg har jobbet en del med ankelmobilitet, og hoftemobilitet. Det virker som jeg har dårligere mobilitet i venstre hofte (altså motsatt side). Er dette et "vanlig" problem? Finnes det noen "fix", mon tro? Jeg er veldig motivert for å fortsette, men er litt skeptisk til å få skader. Disse beina skal også brukes til litt av hvert annet, tross alt.

Fortsetter under...

Det du beskriver kan for meg høres ut som meniskproblemer, noe jeg har slitt med selv. Jeg har ikke noe som helst peiling på anatomi eller noe, men for meg ble løsningen noe jeg leste i Mark Rippetoes bok Starting Strength; å kjøre low bar squats. Altså å la stanga hvile lengre ned på ryggen, ikke oppe med nakken. Dette gjør noe med stillingen, som gjør at hamstringen strekkes helt ut og tar belastningen i bøyen, i stedet for at menisken må jobbe. (Jeg har som nevnt INGEN peiling på anatomi, men jeg forsto det slik at low bar squats ville kunne hjelpe ved meniskproblemer, og det funka for meg) Sikkert noen andre som kan bidra til noe litt mer konstruktivt her! :p

• 1 måned senere...

Få rulla/massert opp låra, både framside og bakside. Jeg merker dette veldig fort hvis jeg ikke har vært flink nok med dette siste tiden.

En annen ting er å passe på at du presser knærne samme retning som fotbladet står vinkla, både på vei ned og på vei opp.

Setter jeg for mye vinkel utover på fotbladet opplever jeg også dette.

Annonse

Ja, kan faktisk være noe der også, når du nevner det. Hadde tenkt å terrorisere forsiden av venstre lår fordi jeg kjente helt tydelig at det var en knute der da jeg kjørte nordic hams i apparat (vanlig vis kjører jeg den fritt med knærne på bosu). Koblet ikke helt at det kunne være en sammenheng, men virker logisk når du sier det :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...