Gå til innhold

Fullkroppsprogram- Hvor ofte?


Rine

Anbefalte innlegg

Av ulike grunner så trener jeg ikke splitt. Men fullkroppsprogram, dette for å få tid til å trene hele kroppen flere ganger i uka. Dessuten er det noen måneder som jeg ikke har tid til et 2-3 splitt, eller at det bare blir en dag pr. uke- pr. muskelgruppe. Derfor er det mer safe og gunstig for meg med helkroppspr. Derimot er programmet mitt ganske utfyllende.

3x10- Nedtrekk, forran

3x10- stående magerotasjon i apparat

3x10- Sittende kabelroing

3x10- Crunch i maskin

3x10- omvendt PecDec

3x10. Rygghev

3x10- skulderhev (sidehev)

3x20- skråbenk med vridning (mage)

3x10 -Fronthev (skulder)

3x10- Franskpress med stang

3x10 -lårcurl

3x10- Triceps puchDown

3x20- stående Tåhev

3x10- BicepsCurl med Z-stang

3x20- Sittende tåhev

3x10- Benkpress (bryst)

3x10- Knebøy

3x10- Dips mellom benk

Dette programmet tar ca 1,5-2 timer, hvis jeg trener hver øvelse etterhverandre, eks. ett sett med knebøy, ett sett med Dips, ett sett med knebøy osv... Dette har fungert ganske lenge, og det har fungert godt. Jeg trener maksimal styrke hver gang- Altså jeg gir alt, dvs. klarer knapt/akkurat 10 rep hver gang. Som kondisjon, og ekstra bentrening sykler jeg i gjennomsnitt ca, 3-4-5 (varierer) mil pr. uke (ute). Jeg har 1 dag hvile mellom styrkedagene. Jeg trener ikke knebøy de dagene jeg skal sykle langt. (da fokuset mitt er på sykling). Hva tror dere om treningsplanen min? Målet er å bli definert. ( Noe jeg allerede er.- Men jeg vil bli mer. Fettprosent er på 22%, og muskelmasse: 47.2 kg. Kroppsform: Tynn og Muskeløs. (info fra kroppsanalyse).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du skal kjøre fullkropp så gjør det enkelt. Baseøvelser + et par støtteøvelser hver gang. Eks:

Økt A

Knebøy

Benkpress

Roing

Mage

(triceps)

Økt B

Markløft/Rumensk markløft (annenhver gang)

Militærpress/skulderpress

Hang ups/chins/nedtrekk

Mage

(biceps)

Stort verre trenger det ikke å vere. Bytt mellom desse øktene og tren tre dager i uka. Programmet ditt ser bare ut som masse random øvelser slengt sammen i blinde og ingen trenger å trene 120 repetisjoner med isolerende leggtrening per økt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For starters kan du se om dette er noe du synes ser interessant ut. Når man skal trene hele kroppen hver økt er det viktig at man tenker effektivitet i valg av øvelser. Skal man isolere kroppsdeler hver for seg får man plutselig en temmelig lang liste man må gjennom og øktene tar mye lenger tid enn man egentlig trenger om :)

Tenk sånn:

I stedet for lårcurl + crunch + rygghev -> mark/strakmark/rumensk mark.

I stedet for skulderhev, skråbenk, triceps pushdown og franskpress -> Militærpress

Du trener slik kroppen din brukes i det daglige, som en enhet, ikke som en og en muskel hver for seg. Det er og mye mer effektivt og du får mer tid til å gjøre ting du liker utenom trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For starters kan du se om dette er noe du synes ser interessant ut. Når man skal trene hele kroppen hver økt er det viktig at man tenker effektivitet i valg av øvelser. Skal man isolere kroppsdeler hver for seg får man plutselig en temmelig lang liste man må gjennom og øktene tar mye lenger tid enn man egentlig trenger om :)

Tenk sånn:

I stedet for lårcurl + crunch + rygghev -> mark/strakmark/rumensk mark.

I stedet for skulderhev, skråbenk, triceps pushdown og franskpress -> Militærpress

Du trener slik kroppen din brukes i det daglige, som en enhet, ikke som en og en muskel hver for seg. Det er og mye mer effektivt og du får mer tid til å gjøre ting du liker utenom trening.

Tusen takk for innspill! :) Nyttig for meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...