Gå til innhold

Glutamin? glutamin L? glutamax? :-S


Maiken-g

Anbefalte innlegg

Min PT annbefalte meg Monster Amino samt Dalblads Glutamin . 1 scoop Moster Amino , 3 scoops Glutaminer ( Dalblads sine scoops er drit små ) , dette var for å åpne blod gjennomstrømmingen i kroppen , samt forhindre Melkesyre.

Noe sannhet i dette ? ( Har trent i 2 mnd nå , gått ned en del allerede faktisk så jeg har stor tillit til min PT . Er overvektig enda , ca 115-120 kg , 22 år , å jobben min består av å sittepå rævva å gi ordre :p Trener 4 ganger i uka , bruker også Protein tilskudd etter styrketrening )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min PT annbefalte meg Monster Amino samt Dalblads Glutamin . 1 scoop Moster Amino , 3 scoops Glutaminer ( Dalblads sine scoops er drit små ) , dette var for å åpne blod gjennomstrømmingen i kroppen , samt forhindre Melkesyre.

Noe sannhet i dette ? ( Har trent i 2 mnd nå , gått ned en del allerede faktisk så jeg har stor tillit til min PT . Er overvektig enda , ca 115-120 kg , 22 år , å jobben min består av å sittepå rævva å gi ordre :p Trener 4 ganger i uka , bruker også Protein tilskudd etter styrketrening )

Du vil også gå ned i vekt om du kjøper deg en gammeldags gressklipper, og klipper min plen (vil ta ca 3 timer med en sånn klipper) og samtidig spiser for lite kalorier til å vedlikeholde vekta. Samboeren min veide rundt 125 kg da jeg satte henne på svømmetrening. 45 min konstant svømming i et tjern vi fant. Hver dag, selv om det regnet, tordnet eller var fint. No other option. 30 dager senere var vekta 118...do the math. Maten var strikt lavkarbo (for å få cravinga under kontroll, og selvfølgelig, mindre kalorier enn før). Fysiologisk sett er det å gå ned i vekt for frisk mennesker piece of cake (ironi akkurat der), men psykisk er det noe helt annet. Greit nok å spise mindre kalorier enn du trenger, og å bevege deg mer, samtidig at du kaster ut sofaen, sånn at når du er hjemme, så sitter du ikke, du vasker huset, støvsuger, eller gjøn noe annet hele tiden, bare du ikke setter deg ned. Det samme med TV`n også. Ned i boden så lenge man skal ned i vekt. Det er ikke såååå morsomt å sitte på gulvet og spise noe godt mens man ser på veggen (om du ser tegninga?)

Jeg mener at så lenge min samboer gikk ned 45 kilo på 18 mnd, uten alle de tilskudd som din PT ba deg kjøpe, så er det mulig for deg også. I naturen finnes alt det du trenger av mat. Skal du vinne OL på ski, da er det noe annet. Det skal ikke du. Drit i tilskudd, det trenger du ikke. Jeg løfter rimelig tungt, uten tilskudd i det hele tatt. Og jeg er dobbelt så gammel som deg. Har tatt alt som er av tilskudd i årevis. Det eneste som hjalp var E og D vitamin. E vitamin i 1 grams doser og 150 mcg av D vitamin ga faktisk en utholdende effekt, om noe..o_O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal sies at selv ikke OT utøvere flest tar kosttilskudd av noen større grad. Nå er Christine (ansvarlig for å kvalitetsikre eventuelle kosttilskudd hos utøvere) muligens mer glad i å kalle dette for "sportsdrikker" men mye av tilskuddet er designet for å oppnå en best mulig elektrolytt-balanse + karbohydrater.

Men ja, noen igjen kan respondere både på kreatin, eller buffere som har den hensikt å forsinke "laktat-utskillelse" og siden OT utøvere flest har som målsetning å ta medaljer er det aktuelt for noen av disse å bruke dette i og med at det ene sekundet kan skille mellom himmel og helvete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser hvor du vil ja , når jeg først kommer hjem har jeg ikke problemer med å la vær å slenge meg nedpå å bli der. Blir for kjedelig , å jeg har masse energi ( Spesielt etter at jeg begynte å trene ) . Problemet mitt har vært en lite aktiv jobb + en stoooor interesse for pc ( Trenger vel ikke forklare mer ? ) , samt min ELSK til sukkerholdige drikker, SPESIELT RED BULL <3 <3 <3 Men , nå har jeg klart å bytte ut det også med bitte litt Pepsi Max når søtsuget er på topp , å når jeg føler meg skikkelig VILL tar jeg en Red Bull Zero Calories :p Svømming vet jeg er bra , men der kommer selvtilliten inn , at jeg skal bade offentlig skjer ikke ! Vær gang jeg gjør det så bøtter det på med turister fra Japan som kaster fisk etter meg å tar bilder !!! Så , jeg har den siste tiden fulgt min PT's råd , om å kjøre styrke i tillegg til ekstra mengder med Cardio. Dette ser ut til å ha funket , ettersom jeg har gått ned i vekt , har ikke tatt noe annet enn protein tilskudd inntil jeg kjøpte Monster Amino å Glutamin tilskudd på hans ordre ! Men , er det da noe vits med Amino Syrer å Glutamin tilskudd ? Burde jeg f.eks gå til innkjøp av vitaminer ? Er ganske sikker på at jeg mangler litt vitaminer i kroppen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser hvor du vil ja , når jeg først kommer hjem har jeg ikke problemer med å la vær å slenge meg nedpå å bli der. Blir for kjedelig , å jeg har masse energi ( Spesielt etter at jeg begynte å trene ) . Problemet mitt har vært en lite aktiv jobb + en stoooor interesse for pc ( Trenger vel ikke forklare mer ? ) , samt min ELSK til sukkerholdige drikker, SPESIELT RED BULL <3 <3 <3 Men , nå har jeg klart å bytte ut det også med bitte litt Pepsi Max når søtsuget er på topp , å når jeg føler meg skikkelig VILL tar jeg en Red Bull Zero Calories :p Svømming vet jeg er bra , men der kommer selvtilliten inn , at jeg skal bade offentlig skjer ikke ! Vær gang jeg gjør det så bøtter det på med turister fra Japan som kaster fisk etter meg å tar bilder !!! Så , jeg har den siste tiden fulgt min PT's råd , om å kjøre styrke i tillegg til ekstra mengder med Cardio. Dette ser ut til å ha funket , ettersom jeg har gått ned i vekt , har ikke tatt noe annet enn protein tilskudd inntil jeg kjøpte Monster Amino å Glutamin tilskudd på hans ordre ! Men , er det da noe vits med Amino Syrer å Glutamin tilskudd ? Burde jeg f.eks gå til innkjøp av vitaminer ? Er ganske sikker på at jeg mangler litt vitaminer i kroppen ;)

Nei, det er GARANTERT ingen vits i å kjøpe aminosyrer, Glutamin er en aminosyre, så nei, glem hele den greia. Når du spiser egg, fisk, fugl, skalldyr eller melkeprodukter, så får du i deg ALLE aminosyrer du trenger. Får du i deg 120 gram protein om dagen så er du på den sikre siden - får du i deg mer gjør det ingenting.

Jeg kan ikke si at du trenger vitamintilskudd, eller mineraltilskudd. Det er vanskelig å spå hva som er det optimale. Selv har jeg i perioder gått på monster doser, og de periodene følte jeg meg rimelig "høy", som om jeg var på party hele tida :) HAPPY, for å si det sånn :) Testet det på samboeren min, som etter 9 dager fikk samme effekt. Men om det var nødvendig, det vet jeg ikke. Det skader ikke - men igjen, det er et valg man kan ta om man ikke spiser veldig sunt og variert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vet jeg det :) Føler jo at jeg spiser sunt å variert , går i masse forskjellig fisk , kylling , Mager Biff Karbonadedeig , Ris , pasta , masse forskjellige salater , grønnsaker , ja det meste :p Melk er heller ingen problem , får jeg ikke melk så er jeg ganske sikker på at kroppen min reagerer med å DØ ! :p Men , bare av nysgjerrighet , i hvilke tilfeller BURDE man ta Amino syrer å Glutamin tilskudd ? :):pompous:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vet jeg det :) Føler jo at jeg spiser sunt å variert , går i masse forskjellig fisk , kylling , Mager Biff Karbonadedeig , Ris , pasta , masse forskjellige salater , grønnsaker , ja det meste :p Melk er heller ingen problem , får jeg ikke melk så er jeg ganske sikker på at kroppen min reagerer med å DØ ! :p Men , bare av nysgjerrighet , i hvilke tilfeller BURDE man ta Amino syrer å Glutamin tilskudd ? :):pompous:

I samme tilfele som Maiken - g..vil jeg tro. Men dette er et område som nok Vegar Lysne er på forumet er langt bedre egnet til å svare på. Aminosyrer er jo grunnsteinene til proteiner. Glutamin er hauset opp fordi det skal gi en "boost" til å bygge muskler og da "trenger du såååååå myyyyye mer av det" og sånt visvas :) Når du beskriver hva du spiser, og hvis det stemmer, så er det helt innlysende klinkende superklart at du ikke trenger noen aminosyrertilskudd og lignende. Du har jo mengder av det i maten din . Mulig at du som de fleste nordboere bør ta D vitamin, med mindre du jevnlig spiser levergryte (nam-nam) eller leverkaker. Men om du ikke faster, eller går på en ekstrem streng diett, så finnes det ingen saklig grunn til at du, som attpåtil er bare 22 år, skal ta tilskudd. Det tror jeg de fleste oppegående er enige i. Bruk heller de pengene på en skikkelig time med sportsmassasje eller SPA eller hva det måtte være (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glutamin er den aminosyren vi har mest av i kroppen, og derfor er det også lett å tro at tilskudd av denne må være bra. Men tilskudd har ingen dokumentert effekt overhode, og dette er fordi mesteparten av glutaminet vi spiser tas opp og brukes av tarmceller/lever ved førstegangs passasje.

Vi lager imidlertid veldig mye glutamin selv, ettersom den er veldig sentral i aminosyremetabolismen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nok ingen hensikt selv ved en diettreduksjon. Ved peroralt tilførsel vil leveren (som reagerer med "??" når den ser strukturen pentose) og ender med å spytte den ut som glukose. (C5 --> C6) Tarmcellene som nevnt ovenfor roper "YOLO" ved tilførsel av glutamin noe den strengt talt gjør uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...