Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Av alle rare ting å finne på... :whistle:

... og det kan gi deg både herpes, klamydia, syfilis og katarr. Norsk øyelege er forferdet.

Mennesker har til enhver tid rundt 500 bakterier i munnhulen.

Det hindrer ikke japanske studenter i å kaste seg på en ny bisarr trend, som gjør at de får betennelse, herpes og øyekatarr, og som i verste fall kan føre til blindhet.

De slikker hverandre på øyeeplet for å vise hengivelse overfor hverandre, og oculolinctus er navnet på en parafili som beskriver en person som kun tenner seksuelt på å slikke partnerens øyeeple.

– Slikking på øyeeplet? Dette var helt nytt for meg. Munnen brukes jo i forskjellige seksuelle sammenhenger over hele kroppen, men øyet...? Det er jo direkte farlig, advarer øyelege Willy Pettersen til tv2.no.

willy1_1057909h.jpgADVARER: Øyelege Willy Pettersen. © TV 2

Tunga er ru, og kan føre til rifter på hornhinnen.

– Og får man bakterier på hornhinnen, som for eksempel streptokokker, kan det bli en total katastrofe, sier Pettersen.

Én av ti hadde katarr

Det var den japanske nettsiden Naver Matome som først skrev om trenden blant studentene, etter at lærere hadde merket at flere elever i klassene deres brukte øyelapper.

Trenden har ført til en høy spredning av øyekatarr blant japanske studenter, skriver Fox News, som også skriver at trenden nå sprer seg til andre land.

Det skal ha vært det japanske bandet Born som startet det hele, da vokalisten i en musikkvideo ble slikket på øyeeplet av en fan. Fans av bandet begynte å herme, og la ut videoer av seg selv på YouTube.

– Kjæresten min begynte å slikke øyeeplene for noen år siden, og jeg elsket det, sier en 29 år gammel student fra Virgin Island som kaller seg «Elektrika Energias» til The Huffington Post.

– Vi er ikke sammen mer, men jeg liker fortsatt å spørre gutta om de kan slikke øyeeplene mine. Jeg liker det – jeg tenner på det, som jeg liker å bli sugd på tærne. Det kribler i hele kroppen min.

Les også: 9-åring slapp gjennom passkontrollen med enhjørning-pass

Erogen sone

naver_1057898h.jpgMED ØYELAPP: Øyeslikketrenden ble oppdaget av lærere i Japan, som registrerte at flere og flere elever hadde på seg øyelapper. © Naver Matome

Hornhinnen er følsom, og det er derfor noen liker følelsen av å bli slikket på øyet.

– Faktisk er hornhinnen ett av de mest følsomme områdene på kroppen, forklarer øyelege Pettersen.

– Alle vet jo hvor irriterende det er å ha noe på øyet.

Ru tunger kan føre til rifter på hornhinnen, og da er det fare på ferde.

– Har man fått en rift på hornhinnen, kan hele spekteret av bakterier komme til. Hornhinnen blir som en inngangsport for sykdommer som syfilis, herpes og klamydia. Jeg har støtt og stadig pasienter med klamydia på øyet, sier øyelege Pettersen.

– Munnen brukes jo i seksuelle sammenhenger, men munn til øye .... Slipper man en seksuelt overførbar sykdom inn i en rift i hornhinnen, slipper man inn ei bombe.

– Hva skjer hvis fenomenet dukker opp i Norge?

– Da blir det nok veldig, veldig travelt for oss øyeleger fremover, avslutter Pettersen.

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...