Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hvis du føler at du klarer flere øvelser enn det som står, så er det fordi du er helt i begynnelsen og ikke løfter så tungt som du etter hvert kommer til å gjøre.

Det er vanlig prosedyre å kjøre dette de første 5-6 treningingene for totale nybegynnere:

knebøy

press/benkpress

mark

Du som er litt sterk i mark kan sikkert begynne med mark annenhver gang nå.

Det er absolutt ingenting i veien for å legge til støtteøvelser helt i begynnelsen når vektene er lett, så lenge du dropper de når det blir tungt. Chinups skal forresten etter hvert være på programmet etter en liten stund. Du kan sikkert legge de inn med en gagn på dagen du ikke marker.

Mye info om mulige løsninger og fremgangsmåter med SS her:

FAQ:The Program - Starting Strength Wiki

Power cleans?? Really.....gud hjelpe...DER har du en øvelse med teknikk. Leste hele Rippetoes forklaring. Ble svett bare av å lese den, så. Vel, vel, jeg får bare takke for linken, sette på meg klærne og sette igang med Dag A akkurat NU :)

Fortsetter under...

Power cleans?? Really.....gud hjelpe...DER har du en øvelse med teknikk. Leste hele Rippetoes forklaring. Ble svett bare av å lese den, så. Vel, vel, jeg får bare takke for linken, sette på meg klærne og sette igang med Dag A akkurat NU :)

Hehe. Ingen tvinger deg til å gjøre den.

Jeg vil si at det er en veldig nyttig og tøff øvelse;). Hvis du bytter den ut med stangroing så går det sikkert fint(men ikke si det til noen;)).

Power cleans er en slags lettvariant av markløft i tillegg til å trene opp eksplosivitet.

Hehe. Ingen tvinger deg til å gjøre den.

Jeg vil si at det er en veldig nyttig og tøff øvelse;). Hvis du bytter den ut med stangroing så går det sikkert fint(men ikke si det til noen;)).

Power cleans er en slags lettvariant av markløft i tillegg til å trene opp eksplosivitet.

Det var tungt - det må jeg bare få si...Men ennå er jeg ikke der at jeg klarer å dra ut alt jeg har, det kreves nok trening til det, men jeg var kjørt. Prøvde meg på 5RM, og det gikk akkurat. Hvilte lenge mellom hvert sett, 5-6 minutter. Men kjørte også en 3x5 chins i tillegg, etter å ha hvilt 10 - 12 minutter. Det går vel, enn så lenge :) Kutter ut hammercurl da. Blir for pusete i dette opplegget.

Du bør kanskje ikke begynne så enormt hardt på dette opplegget, det er lurt å ha noe å gå på i en uke eller to;)

Siden du er 44(?), så kan det også være aktuelt og gå tidligere over i advanced novice programmet med lettdag på monsdager.

Du bør kanskje ikke begynne så enormt hardt på dette opplegget, det er lurt å ha noe å gå på i en uke eller to;)

Siden du er 44(?), så kan det også være aktuelt og gå tidligere over i advanced novice programmet med lettdag på monsdager.

Har lest litt mer, og det står jo at en bør dra av 30 - 40 kg på mark og bøy og noe mindre på benk så en har noe å gå på, og det er vel noe i det. Kan komme til å føles lett til å begynne med, men jeg har en anelse om hva som kommer til å skje om jeg legger på 5 kg til neste økt med bøy og mark....kommer til å kjøre lettere på mandag. Siden jeg er 44 ja:rolleyes:

Annonse

Har lest litt mer, og det står jo at en bør dra av 30 - 40 kg på mark og bøy og noe mindre på benk så en har noe å gå på, og det er vel noe i det. Kan komme til å føles lett til å begynne med, men jeg har en anelse om hva som kommer til å skje om jeg legger på 5 kg til neste økt med bøy og mark....kommer til å kjøre lettere på mandag. Siden jeg er 44 ja:rolleyes:

Jeg begynte med SS for 1 måned siden. Da jeg begynte 15 mai var min 1RM på mark 117,5 kg. Jeg begynte med arbeidssett på 1 x 5 x 90 kg og økte med 5 kg pr økt frem til 100 kg, og deretter gikk jeg over til 2,5 kg økninger pr. økt. For meg funka det fint å begynne 25 kg under 1RM. I dag skal jeg trene med 1 x 5 x 117,5 kg og det går nok lekende lett. 1 RM bøy var 85 kg da jeg begynte, idag skal jeg ha arbeidsett på 3 x 5 x 87,5 kg :)

Jeg sliter enormt med å komme meg opp i vekter på SS. Stopper alltid når jeg når et viss tall på vektene. What to do??!! Blir så frustrert når jeg spiser å spiser men blir ikke sterkere. Gir snaaart opp. Burde jeg kjøre som qqq sier, lett mandag,tung onsdag osv?

Jeg sliter enormt med å komme meg opp i vekter på SS. Stopper alltid når jeg når et viss tall på vektene. What to do??!! Blir så frustrert når jeg spiser å spiser men blir ikke sterkere. Gir snaaart opp. Burde jeg kjøre som qqq sier, lett mandag,tung onsdag osv?

Går du opp i kroppsvekt?

Hvilke vekter ligger du på? Det kan være en idé å øke med mindre intervaller om gangen. F.eks kan du øke med 1 kg hver økt i bøy i stedet for 2,5.

Edit. Så litt i loggen din. Virker som du er litt for lite strukturert i forhold til å følge programmet også. Du hadde 40kg 3x5 ene økta, da skal du prøve på 42,5 3x5 (eller 41 om du kjører mindre økninger) neste økt. Klarer du da bare 5-4-4 så prøver du en gang til på den vekta, men så lenge du klarer 3x5 så skal du øke neste gang selv om det var tungt, er jo meningen at man skal bli sterkere fra gang til gang. Dette er selve essensen i Starting Strength. Du må ha tro på deg selv at du har blitt sterkere og tørre å prøve på de neste vektene.

Å droppe knebøy en økt bør også ligge langt inne, er du skadet er det lov, men bare litt støl eller trøtt så fy fy :p

Går du opp i kroppsvekt?

Hvilke vekter ligger du på? Det kan være en idé å øke med mindre intervaller om gangen. F.eks kan du øke med 1 kg hver økt i bøy i stedet for 2,5.

Edit. Så litt i loggen din. Virker som du er litt for lite strukturert i forhold til å følge programmet også. Du hadde 40kg 3x5 ene økta, da skal du prøve på 42,5 3x5 (eller 41 om du kjører mindre økninger) neste økt. Klarer du da bare 5-4-4 så prøver du en gang til på den vekta, men så lenge du klarer 3x5 så skal du øke neste gang selv om det var tungt, er jo meningen at man skal bli sterkere fra gang til gang. Dette er selve essensen i Starting Strength. Du må ha tro på deg selv at du har blitt sterkere og tørre å prøve på de neste vektene.

Å droppe knebøy en økt bør også ligge langt inne, er du skadet er det lov, men bare litt støl eller trøtt så fy fy :p

Jeg har prøvd å loggføre maten en ukes tid nå, å noen dager ligger jeg på 2000kcal, andre 1600/1700kcal. Mye mere enn set jeg spiste før. Men går ikke opp i vekt.

Når du sier jeg er lite strukturert så har det kun vært de 2 siste øktene. Pga at jeg ikke kommer meg opp i vekter, å skulle prøve med få reps. Men hadde null energi. Har følt programmet slavisk på sett og rep i et halvt år. Har stangnert noen ganger, å da begynner jeg på nytt kan du si. Jeg klarer da å øke helt til jeg kommer til visse vekter, å da stopper det. Har bare muligheten til å øke 2,5kg hver gang. (De har ikke mindre vekter) å det blir for mye i øking. Prøver å finne 0,5kg vektskiver på nett.

Men det som gjøres så umotivert er at jeg ikke vet om det er maten, treningsprogrammet, lite variasjon for kroppen eller at det å øke med 2,5 kg er det som gjør at jeg stopper opp.

Jeg har prøvd å loggføre maten en ukes tid nå, å noen dager ligger jeg på 2000kcal, andre 1600/1700kcal. Mye mere enn set jeg spiste før. Men går ikke opp i vekt.

Når du sier jeg er lite strukturert så har det kun vært de 2 siste øktene. Pga at jeg ikke kommer meg opp i vekter, å skulle prøve med få reps. Men hadde null energi. Har følt programmet slavisk på sett og rep i et halvt år. Har stangnert noen ganger, å da begynner jeg på nytt kan du si. Jeg klarer da å øke helt til jeg kommer til visse vekter, å da stopper det. Har bare muligheten til å øke 2,5kg hver gang. (De har ikke mindre vekter) å det blir for mye i øking. Prøver å finne 0,5kg vektskiver på nett.

Men det som gjøres så umotivert er at jeg ikke vet om det er maten, treningsprogrammet, lite variasjon for kroppen eller at det å øke med 2,5 kg er det som gjør at jeg stopper opp.

Nå har jeg ikke lest loggboken din, men det er et par ting som er verdt å vite med SS:

• Spis masse. Du sier du ikke øker på vektene og har null energi = Du får ikke nok kcal i deg. Drikk 1 liter H-melk om dagen på toppen av mye mat. Du er slank og du går ikke opp i vekt som du sier så da spiser du for lite.
  • Følg programmet til punkt og prikke og gjør ikke andre ting enn kun programmet.
  • Øk vektene hver gang så lenge du klarer repsa på forrige økt.
  • Ha TRO på at du klarer økningen selvom det var grisetungt med mindre vekter forrige økt. Det er ikke farlig om du failer en reps.
  • Failer du på en 2-3 reps eller fler så tar du samme vekt neste gang.

Hvis du ikke går opp i vekt må du bare spise mer. Det har null betydning om det er 2000 eller 2500 kalorier som skal til. Folk er forskjellige derfor må du bare øke inntaket gradvis framtil du ser at vekten øker. Øker du med 100-200 kalorier pr uke gir du kroppen mulighet for å tilpasse seg så du ikke blir for mett og uvel av for mye mat.

Når du sier jeg er lite strukturert så har det kun vært de 2 siste øktene. Pga at jeg ikke kommer meg opp i vekter, å skulle prøve med få reps. Men hadde null energi. Har følt programmet slavisk på sett og rep i et halvt år. Har stangnert noen ganger, å da begynner jeg på nytt kan du si. Jeg klarer da å øke helt til jeg kommer til visse vekter, å da stopper det.

Har du vært slavisk på at hver gang du klarer 3x5 så øker du i vekt? Normalt sett så vil man gå over på et program med ukentlig økning når man har stagner mange ganger på Starting Strength, men tror du har mer å gå på om du legger til rette for det.

Har bare muligheten til å øke 2,5kg hver gang. (De har ikke mindre vekter) å det blir for mye i øking. Prøver å finne 0,5kg vektskiver på nett.

Treningsutstyr Chr. Mobech - Tredemølle - Romaskin - Styrketrening - Kampsport O.L. JERNSKIVE 0,5kg

Spis nok til at du øker i vekt så er den usikkerheten borte. Bestill skivene over så kan du øke med 1 kg pr gang. Og sist, men ikke minst, bestem deg for at du SKAL klare vektene du skal ha i neste økt.

Dette klarer du, vi har tro på deg (y)

Tusen takk folkens. Det er så godt å få litt motivasjon fra andre. Spesielt fra noen man ikke kjenner. Å at dere tar dere tia til å hjelpe :) setter utrolig stor pris på det;) Har siste treningsøkta for denne uka idag, å kjenner allerede at motivasjonen steg yterlig :) SKAL klare å øke. Bare vent å se :p

Annonse

JHP, jeg synes å huske fra en annen tråd at du veier 40-45 kg? I så fall er det enda viktigere for deg å få tak i mindre vektskiver, det gjeldet uansett om du skal kjøre SS eller ikke. 2,5 kg er jo ca. 5% av kroppsvekten din, det er ekstremt mye å f.eks øke i militærpress med 5% av kroppsvekt.

Hvis du er demotivert og har lite fremgang, så er det ikke sikkert at SS er programmet for deg. Du sier du har holdt på en stund, hvilke vekter begynte du på og hva tar du nå?

Noen jenter jeg har trent med, har gått over til ukentlig progresjon selv om de ikke hadde stagnert på SS, det gjorde at de fikk inn noen roligere økter og motivasjonen steg. Kanskje du kan vurdere det? Det vil i alle fall være aktuelt hvis bøyen din er i området 60kg+. Det beste programmet for deg er et du klarer og har lyst til å følge, det er ikke sikkert SS er det programmet.

Går du opp i kroppsvekt?

Skal man spise spesielt mye eller noe lignende på SS?

Generelt om man vil øke i styrke og muskelmasse må man spise nok uavhengig av hvilket program man bruker. En indikasjon på om man spiser nok er om vekten øker. For JHP som i utgangspunktet veier lite er det helt essensielt at hun spiser nok til å gå opp i vekt for at det skal bli bra framgang.

Hvis mann er tynn skal man spise veldig mye, er man tjukk skal man spise mindre, er man normal skal man ligg litt i overskudd. Kostholdet som er riktig er det som gjør at man klarer progresjonen. For en feit mann på 140 kg så er det gangske lite mat, for JHP vil jeg tipppe det er ca. 2500 kcal, for deg vil jeg si 3500 kcal + er bra.

JHP, jeg sjekket litt i loggen din, du har da virkelig hatt progresjon;). Vær stolt av det, og vær stolt av at du tar treningen så seriøst at du spør hvordan du kan gjøre det bedre.

Hvis du spiser rundt 2000 kcal for dagen, så vil jeg tro du ligger kanskje 0-200 kcal i overskudd. Det er litt lite. Jeg vil forslå 2300-2500 for dagen. Mine beste tips for å gå opp i vekt:

• Spis mye av noe du liker veldig godt. Det er ikke så viktig om det er "sunt", det kan du bry deg om når du er blitt litt tyngre.
  • Nøtter, helmelk og annen snacks som sjokolade er dine beste venner når du skal opp i vekt. 100g valnøtter inneholder ca. 700kcal og er lett å få i seg som snacks på kvelden.
  • Bruk mye smør og olje når du lager mat.
  • Hvis du bruker proteinshake, så kan den blandes med helmelk og litt olje/smør, det er faktisk godt;).

JHP, jeg sjekket litt i loggen din, du har da virkelig hatt progresjon;). Vær stolt av det, og vær stolt av at du tar treningen så seriøst at du spør hvordan du kan gjøre det bedre.

Hvis du spiser rundt 2000 kcal for dagen, så vil jeg tro du ligger kanskje 0-200 kcal i overskudd. Det er litt lite. Jeg vil forslå 2300-2500 for dagen. Mine beste tips for å gå opp i vekt:

• Spis mye av noe du liker veldig godt. Det er ikke så viktig om det er "sunt", det kan du bry deg om når du er blitt litt tyngre.
  • Nøtter, helmelk og annen snacks som sjokolade er dine beste venner når du skal opp i vekt. 100g valnøtter inneholder ca. 700kcal og er lett å få i seg som snacks på kvelden.
  • Bruk mye smør og olje når du lager mat.
  • Hvis du bruker proteinshake, så kan den blandes med helmelk og litt olje/smør, det er faktisk godt;).

Wiii. Så gøøøy med skryt :D it made my treningsday :D prøver hver dag å sprenge magan litt ut hver dag. Selv om at jeg ska innrømme at det er litt skummelt. Har egentlig ikke lyst å stappe i meg sjokolade å den slags. Har ikke lyst på det:p så tror jeg må prøve meg på nøtter å helmelk:) Skal absolutt prøve å alle mattipsene dine å se om det ikke NÅ kan bli en forandring:)

Takk:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...