Gå til innhold

Nybegynner


Pri-nz

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg er 17 år gammel og er 169 cm ca. Jeg starter nylig på treningsstudio, og er ganske motivert til å trene, men vet ikke hvordan jeg skal lage en plan. Har spilt fotball i 10 år ca. Tenkte om dere har en nybegynner treningsprogram. Målet mitt er å bli litt større, få litt muskler i og med at jeg er en spinkel gutt. Har lest litt her at det er best å trene hele kroppen i noen måneder først, har dere noen eventuelle erfaring med det og kunne anbefalt en treningsprogram?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Oddis!

Er det nødvendig å starte med proteinshake allerede nå, eller bør jeg vente?

Nei, det er ikke nødvendig. Men det er en stor fordel å få i seg nok proteiner. 1,5 - 2 gram proteiner pr kg kroppsvekt er nok. Får du ikke i deg nok er det ingen grunn til å vente heller om du synes det virker mer praktisk å bruke proteinpulver enn å spise mye mer proteiner fra fisk, kjøtt, ost, egg, osv. Proteinpulver er bare proteiner fra melk i konsentrert form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mål #1 bør være å få i seg 1,5 - 2 gram protein / kg kroppsvekt gjennom fast føde. Dette gir gode vaner :)

Enig i det Robert. Mye av mitt proteinpulver blir omgjort til "fast" føde, bruker det mye oftere i havregrøt, kokosmelkgrøt og slikt enn som shake.

Tusen takk for tilbakemeldingene :)

Men leste Styrketrening for nybegynnere - Fitnessbloggen

Har gjort mange av de øvelsene, er det noen andre øvelser jeg kan sette inn evt? og hvor lenge bør jeg trene hele kroppen?

Du kan sette inn knebøy og markløft allerede fra første uke om du har litt erfaring med styrketrening allerede, men da med de letteste vektene for teknikktrening. Utover det er det nok av øvelser i programmet.

Fullkropp kan du trene så lenge du vil, men når du har trent 1-2 måneder på nybegynnerprogrammet kan du om du føler deg komfortabel med baseløftene gå over på f.eks Starting Strength som kan gi deg mye raskere framgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...