Krembolle Skrevet 9. juni 2013 Del Skrevet 9. juni 2013 Hei hopp godt folk. Jeg har en far i begynnelsen av 60-åra som skal begynne å trene etter en lang sykdomsperiode. Av uvisse grunner så vil han ikke ta i mot hjelp fra treningsveiledere/pt'er. Tror det er at han vil klare noe selv etter å ha vært avhengig av hjelp så lenge. Ikke er det så mange som er kvalifiserte på hjemstedet mitt heller. Han hadde en raskt progredierende hjertesvikt (man trodde det var KOLS utvikling...) i en periode på 4 år. Ved slutten av 2012 hadde han 10% hjertekapasitet. Nå har han pacemaker og en hjertekapasitet på ca 30-40%. Han hadde også en mageoperasjon i februar med påfølgende brokk. I løpet av denne sykdomsperioden ble muskelmassen kraftig redusert. Han har selv satt opp et treningsplan, basert på et program han hadde på Feiringklinikken (et hjertesykehus). Planen hans går ut på å trene 3 dager i uken. Planen går ut på oppvarming i 20 minutter + et fullkropp program. Usikker på hvilke øvelser han har valgt, han vil ikke fortelle for han vet ikke hva de heter (det er i allefall min mistanke.) . Han har satt opp to set på hver øvelse med 15 repetisjoner. Som sagt vil han ikke ta imot hjelp fra folk som kan dette, men han hører litt på meg. Min mening er at han bør ligge på 8-10 repetisjoner og 3 set per øvelse for å bygge opp muskelmassen og gjenopprette styrken. Tenkte jeg skulle få ham til å trene et RYP lignende program. Er dette riktig eller bør han følge sin egen plan? På feiring klinikken hadde de også 8-10 rep med 3 set. Om dette er i feil underforum så flytt den gjerne for meg Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21966-hjelp-til-treningprogram-for-hjertepasient/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grishnackh Skrevet 9. juni 2013 Del Skrevet 9. juni 2013 Er ingen lege men vil kunne tro at det er bra for han å unngå for store fysiske påkjenninger. I " gamledager "1860-1940 var det veldig populært å trene med veldig lette vekter og veldig høye repitisjoner for kroppsbyggere. Kan nevne Eugene Sandow som et eksempel. Hvis du søker litt rundt på disse gamle karene så hadde de ofte ganske bra resultater av treningen sin selvom vekten var minimal. ( Er også flere av disse som har " dukumentert " effekten av denne type trening. ) Ofte var det snakk om 1 sett med 10-50 repitisjoner av hver øvelse. Så lenge han kjem seg på trening og ikkje skader seg selv så må han få lov til gjøre som han vil hvis dette er hva som får han motivert til å trene! Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21966-hjelp-til-treningprogram-for-hjertepasient/#findComment-793230 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thess Skrevet 9. juni 2013 Del Skrevet 9. juni 2013 Legger ved en link fra helsedirektoratet til deg, er fra aktivitetshåndboken og omhandler blant annet retningslinjer for trening ved hjertesvikt. Kjempeflott at faren din vil begynne å trene litt igjen, det er en viktig del av bedret funksjon ved hjertesvikt. Ang. brokk bør man vel være litt forsiktig med å skape et veldig stort buktrykk, uten at jeg er helt sikker på dette. Mulig Ole-Mats Moskvil har noe å tilføye der? Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21966-hjelp-til-treningprogram-for-hjertepasient/#findComment-793266 Del på andre sider Flere delingsvalg…
erixenM Skrevet 9. juni 2013 Del Skrevet 9. juni 2013 Den vanlige anbefalingen ligger på rundt 40-80% av 1RM og med 8-15 repetisjoner. 2-3 ganger i uka, der økten ikke varer lenger enn 60minutter. Problemmet med dette er jo at det å trene med lav belastning og mange repetisjoner har dårligere hypertrofi og styrke effekt enn det å trene relativt tungt med få repetisjoner .Folk har ment i mange år at tung styrketrening øker blodtrykket til farlige nivåer. Det ble gjort en studie der en fysiolog målte forskjeller mellom det anbefalte (3x15RM) og tung styrketrening (3x4RM) hos hjertepasienter. Konklusjonen var at Laktat, RPE, HF økte mer under 15RM treningen og BT økte mer. Så konkulsjonen var at hjertepasienter kan trene tung styrke! Det presiseres at studie var for "Personer med stabil kardiovaskulær sykdom med lav risiko for komplikasjoner under hard fysisk aktivitet" Pacemaker er og en kontraindikasjon i noen tilfeller. Det presiseres og at hjertepasienter ikke burde holde pusten når de trener (valsalva metoden) da dette øker blodtrykket. og heller ikke drive med statisk trening Det anbefales og å starte rolig og bygge seg opp gradvis. Pasienten må ta utgangspunkt i sin egen motivasjon og høre på kroppen! Observer ansiktfarge, tegn på dyspne, smerter ved trening For utholdenhet: Progresjonen for utholdenhetstreningen vil de første to ukene være lav og økes gradvis. Som retningslinjer vil de første to ukene ligge mellom 40-60 % av maksimal arbeidskapasitet. Senere vil den økes vil mellom 70-85 %. Dette vil tilsvare en intensitet på 12-16 på Borgs skala. Belastningen bør aldri være så høy at den overskrider 90%, eller 17 på Borgs skala. 4x4 intervaller er og brukt mye for uth. trening for hjertepasienter med god effekt. Med pauser på 2-3min forskning.no > Helseråd gir økt blodtrykk Hjerterehabiliterings (Mæland) bok Litt langt og rotete men... Leger og andre helsepers. vet best, så hør med dem om du er usikker. Særlig angående brokken. Thess 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21966-hjelp-til-treningprogram-for-hjertepasient/#findComment-793277 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.