Gå til innhold

Vet ikke hva jeg skal gjøre nå


Anbefalte innlegg

Hei :) Jeg er ganske ny her inne og har lest og lært litt av trådene, men finner ikke helt løsningen for å nå målet mitt for sommeren.

Jeg er 35 år og har trent styrke i ca tre år. Jeg har trent etter et program som har hatt god virkning i ti uker,men nå stopper det litt opp.

Jeg er 165 cm og veier 66 kg

Jeg vil ned til ca 60 kg og ha mer markerte muskler enn jeg har nå.

Programmet er slik:

Dag 1

Knebøy

Skulderpress m/manualer

Sittende roing

Hip-thrust

facepulls

Mage

Dag 2

Sumo markløft

Skrå manualpress

beincurl

sittende roing

mage

Dag 3

Knebøy

flat manualpress

nedtrekk

strake markløft

sidehev

mage

Jeg starter uke 1 med fem rep på alle øvelser og legger på vekt så langt jeg klarer

eks: Knebøy:40kg-45kg-50kg-55kg-60kg-55kg / 5 rep

Neste uke har jeg 4, så tre, og to. før jeg går opp til fem rep igjen. da har jeg økt jevnt og trutt fra 50 kg til 60 kg i knebøy, men nå stopper det opp, føler ikke at jeg blir sterkere og føler at teknikken svikter på 60 kg og jeg tør ikke øke mer.

Jeg er glad i alle øvelsene, men føler at jeg ikke kommer videre nå.

Jeg spiser litt frokost: Proteinshake eller all brand

2 skiver brød til lunch

en porsjon middag

to-tre brødskiver til kvelds Dette blir ca 1500-1900 kcal pr dag

Holder meg unna godt i uka og drikker ikke brus.

Jeg setter stor pris på det om det er noen som har tips til meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

BMR kalkulatoren sier at jeg skal ha 2300 kcal.......og jeg ligger jo godt under det, men går ikke ned. Har heller økt i muskelmasse, men målet er å beholde muskler og bli kvitt fett :p

Du sier det selv her egentlig. Ikke bli for opphengt i tallet på vekta, fokuser på speilbildet. Putt vekta innerst i skapet en stund heller. Muskler veier mer enn fett, husk det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge har du prøvd å gå ned da?

for noen uker siden spjæret jeg yndlingsbuksa mi :/ da gikk jeg på vekta og så at jeg var på vei over 65 kg, har veid ca 63-64.

men det er egentlig ikke tallet på vekta som er verst, men at jeg ikke kommer noe videre.......

fettet utenpå musklene er der og jeg blir ikke sterkere.......

Jeg føler at treningen stopper opp litt etter en jevn økning i styrke og muskelvekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

for noen uker siden spjæret jeg yndlingsbuksa mi :/ da gikk jeg på vekta og så at jeg var på vei over 65 kg, har veid ca 63-64.

men det er egentlig ikke tallet på vekta som er verst, men at jeg ikke kommer noe videre.......

fettet utenpå musklene er der og jeg blir ikke sterkere.......

Jeg føler at treningen stopper opp litt etter en jevn økning i styrke og muskelvekst.

Hvis det bare har gått noen uker kan du nok ikke forvente deg noen mirakler enda dessverre ;) Ta tiden til hjelp og gjør det du har gjort riktig til nå så blir det bra etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt en titt på kostholdet... i overkant mye karbo der..? kan være en ide å få i seg mer protein ift karbo i alle fall (1.5-2g protein/kg kroppsvekt; 1g fett/kg kroppsvekt og resten karbo). Skjønner frustrasjonen, kommer borti den titt og ofte selv - men har også lært at man ikke spjærer en bukse ved å gå opp 1-1.5 kg. Vekk med vekten inn med målebånd :-) kjør på :-) lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt en titt på kostholdet... i overkant mye karbo der..? kan være en ide å få i seg mer protein ift karbo i alle fall (1.5-2g protein/kg kroppsvekt; 1g fett/kg kroppsvekt og resten karbo). Skjønner frustrasjonen, kommer borti den titt og ofte selv - men har også lært at man ikke spjærer en bukse ved å gå opp 1-1.5 kg. Vekk med vekten inn med målebånd :) kjør på :) lykke til!

Ja, har vært inne på tanken om at det er litt mye brød.....

Og jeg må innrømme at buksa var trang fra før, så satte jeg meg ned i "knebøy"positur, og da spraka det ;D Men,men

Spørs om jeg ikke skal satse på litt høyreps en periode, for så å begynne på igjen med tyngre vekter :)

Har målt litt fra før og målene er større nå enn sist (ca 6 mnd siden) , men jeg har som sagt hatt muskelvekst også, så det er mulig det er det som har økt, også er bare det som lå utenpå som før :)

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har vært inne på tanken om at det er litt mye brød.....

Og jeg må innrømme at buksa var trang fra før, så satte jeg meg ned i "knebøy"positur, og da spraka det ;D Men,men

Spørs om jeg ikke skal satse på litt høyreps en periode, for så å begynne på igjen med tyngre vekter :)

Har målt litt fra før og målene er større nå enn sist (ca 6 mnd siden) , men jeg har som sagt hatt muskelvekst også, så det er mulig det er det som har økt, også er bare det som lå utenpå som før :)

Takk for svar :)

Vel, knebøypositur er vel aldri noe sjakktrekk i en bukse som er en smule trang. Jeg tror ikke høyreps vil gjøre noen forskjell. En gjennomgang av kosthold, tung styrke og moderat kardio - det er liksom løsningen på det meste. Jeg føler meg som en ordentlig vaskeball fortiden, har gått opp de siste mnd i et forsøk på å stabilisere forbrenningen min, få ting på stell og finne hva det er som egentlig funker for meg. Så snart kan jeg joine deg i kampen mot fettprosenten igjen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMR kalkulatoren sier at jeg skal ha 2300 kcal.......og jeg ligger jo godt under det, men går ikke ned. Har heller økt i muskelmasse, men målet er å beholde muskler og bli kvitt fett :p

For å få 2300 kalorier fra kalkulatoren må du være veldig aktiv. Ligger du på 1600-1900 nå (og kanskje enda litt mer i helgene?) så blir det kanskje litt for lite underskudd.

Styrketrening er veldig bra, men dette er for å opprettholde muskelmassen og om du er heldig bygge litt ekstra muskelmasse selv om dette er ganske vanskelig når du er i underskudd. Det er kostholdet som skal sørge for at du får et underskudd slit at du må forbrenne av fettreservene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, knebøypositur er vel aldri noe sjakktrekk i en bukse som er en smule trang. Jeg tror ikke høyreps vil gjøre noen forskjell. En gjennomgang av kosthold, tung styrke og moderat kardio - det er liksom løsningen på det meste. Jeg føler meg som en ordentlig vaskeball fortiden, har gått opp de siste mnd i et forsøk på å stabilisere forbrenningen min, få ting på stell og finne hva det er som egentlig funker for meg. Så snart kan jeg joine deg i kampen mot fettprosenten igjen :)

Tror absolutt du er inne på noe :)

Har begynt med litt intervalltrening etter styrkeøkta nå. Tror det er lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror absolutt du er inne på noe :)

Har begynt med litt intervalltrening etter styrkeøkta nå. Tror det er lurt.

WOW - er du klar over hvor flott du ser ut? Kan ikke helt forstå hvor du har tenkt å ta 8-10 kg fra?

Jeg tenker på samme måten, kan godt gå ned x antall kg, men har lært gjennom det siste året at det vil ikke kroppen min. Den største endringen har kommet gjennom styrketrening, og kosthold. Kostholdet har vært bra, det har bare vært for lite, og så sa det helt stopp. Utrolig kjipt å få den der "rykk tilbake til start"-beskjeden, men sant, må man så må man :-) vi er jo omtrent like gamle, så du får lage deg en loggbok, hvis du ikke har en, så skal jeg følge med :-)

Forøvrig er det lurt å ha cardio etter styrke, slik du planlegger, men kanskje ikke etter en beinøkt. Og: du er mye sterkere enn du tror. Hvis du har trent styrke i 3 år, så har du sikkert mer inne enn du tror :-) Det har i allefall jeg - bare jeg tør å ta skikkelig i.

Uansett: det går veien. En lur mann sa til meg at man bare måtte være tålmodig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk !! :)

Jeg var vel ca 63 kg på det bildet da.....og jeg mener jo ikke at jeg er tjukk altså, det ville vært litt drøyt å påstå. Jeg vil bare ha inn den siste "finishen" hvis du skjønner? Bort med fett og bare ha stramme fine muskler igjen......men det er mulig jeg ber om for mye etter to barn og godt opp i 30-åra ;)

Jeg har ikke loggbok, og har aldri diskutert trening på forum før, men det hadde jo vært gøy, og spesielt hvis noen følger med :)

Jeg regner med at du har logg da, så da kikker jeg innom der etterpå :)

Har du trent lenge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil påstå du har et skikkelig godt utgangspunkt ja,jeg kunne ikke tenkt meg at den kroppen tilhørte en tobarnsmor på over 30tallet, thats for damn sure. Muskler tar mindre plass enn tilsvarende lik mengde fett, øker du i muskelmasse, vil fettprosenten gå ned. Hva med å prøve et program med litt mer volum på? Enten starting strength, stronglifts 5x5, x-strength, det er mange gode programmer i treningsprogram-delen av forumet. Spis det du spiser nå, og øk styrketreningsmengden noe, og smør deg med tålmodighet, så blir det bra (:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk !! :)

Jeg var vel ca 63 kg på det bildet da.....og jeg mener jo ikke at jeg er tjukk altså, det ville vært litt drøyt å påstå. Jeg vil bare ha inn den siste "finishen" hvis du skjønner? Bort med fett og bare ha stramme fine muskler igjen......men det er mulig jeg ber om for mye etter to barn og godt opp i 30-åra ;)

Jeg har ikke loggbok, og har aldri diskutert trening på forum før, men det hadde jo vært gøy, og spesielt hvis noen følger med :)

Jeg regner med at du har logg da, så da kikker jeg innom der etterpå :)

Har du trent lenge?

vi følger med :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil påstå du har et skikkelig godt utgangspunkt ja,jeg kunne ikke tenkt meg at den kroppen tilhørte en tobarnsmor på over 30tallet, thats for damn sure. Muskler tar mindre plass enn tilsvarende lik mengde fett, øker du i muskelmasse, vil fettprosenten gå ned. Hva med å prøve et program med litt mer volum på? Enten starting strength, stronglifts 5x5, x-strength, det er mange gode programmer i treningsprogram-delen av forumet. Spis det du spiser nå, og øk styrketreningsmengden noe, og smør deg med tålmodighet, så blir det bra :)

Ja, tror jeg skal starte med 5x5 eller lignende, gå litt ned i vekter, for siden å komme over kneika som stopper meg nå :)

tålmodighet er lurt ;) men vanskelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk !! :)

Jeg var vel ca 63 kg på det bildet da.....og jeg mener jo ikke at jeg er tjukk altså, det ville vært litt drøyt å påstå. Jeg vil bare ha inn den siste "finishen" hvis du skjønner? Bort med fett og bare ha stramme fine muskler igjen......men det er mulig jeg ber om for mye etter to barn og godt opp i 30-åra ;)

Jeg har ikke loggbok, og har aldri diskutert trening på forum før, men det hadde jo vært gøy, og spesielt hvis noen følger med :)

Jeg regner med at du har logg da, så da kikker jeg innom der etterpå :)

Har du trent lenge?

Tror ikke du ber om noe som helst - du vil noe og da får du det til (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...