Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Ok, nu har jag läst mig snurrig på fitnessbloggen och diverse sidor på internet.

Jag har lust att komma igång med ett styrketräningsprogram 3 dagar i veckan. Tidigare har jag tränat kanske 5 dagar i veckan, massor med spinning (jobbar som instruktör) och en hel del kettlebells/crossfit/box timer . Resultat : ner i vikt och bra kondis!

men...Har lust att träna själv på gymet, bli stark i basövningar och fokus på rumpa/armar. Jag tycker själv att jag behärskar ex. marklyft, knäböj osv. Dessa övningar inkluderas inte i många nybörjarprogram jag hittat, någon som har en mening kring det? Är det bättre på något sätt att börja med benpress istället för knäböj?

är otroligt tacksam för alla svar, och hjälp!

:) - Lisa

Fortsetter under...

jag har sett på det, men vad ska man träna mer än det? 3 övelser tre dagar i veckan låter inte så mycket? jag är inte otränad jag har bara aldrig följt ett seriöst program förr.

jag har sett på det, men vad ska man träna mer än det? 3 övelser tre dagar i veckan låter inte så mycket? jag är inte otränad jag har bara aldrig följt ett seriöst program förr.

Det enkle er ofte det beste ;)

Sier som rudboy, hvis det er styrke du er ute etter, vil starting strength være et godt valg.

Du har rett i at det er få øvelser, men det er godt begrunnet. Gjør du programmet riktig, så øker du belastningen mellom hver økt. Klarer du f.eks 3x5x50 på mandag, ja da skal det økes på onsdag, helst opp til 55kg, men 52.5 fungerer fint det og. Og klarer du det på onsdag, ja da øker man på fredag også. Si du klarer å øke 5kg i knebøy hver trening, da snakker vi 15kg i uka og 60 kg i måneden. Så gjør du det samme i benkpress, militærpress og markløft. Tilslutt blir du så sliten og tappet at du kommer til å prise både Kungen og Pippi Langstrømpe for at du ikke har 5-6-10 øvelser til du skal igjennom etterpå; )

Annonse

Sier som rudboy, hvis det er styrke du er ute etter, vil starting strength være et godt valg.