Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Ok, nu har jag läst mig snurrig på fitnessbloggen och diverse sidor på internet.

Jag har lust att komma igång med ett styrketräningsprogram 3 dagar i veckan. Tidigare har jag tränat kanske 5 dagar i veckan, massor med spinning (jobbar som instruktör) och en hel del kettlebells/crossfit/box timer . Resultat : ner i vikt och bra kondis!

men...Har lust att träna själv på gymet, bli stark i basövningar och fokus på rumpa/armar. Jag tycker själv att jag behärskar ex. marklyft, knäböj osv. Dessa övningar inkluderas inte i många nybörjarprogram jag hittat, någon som har en mening kring det? Är det bättre på något sätt att börja med benpress istället för knäböj?

är otroligt tacksam för alla svar, och hjälp!

:) - Lisa

Fortsetter under...

jag har sett på det, men vad ska man träna mer än det? 3 övelser tre dagar i veckan låter inte så mycket? jag är inte otränad jag har bara aldrig följt ett seriöst program förr.

jag har sett på det, men vad ska man träna mer än det? 3 övelser tre dagar i veckan låter inte så mycket? jag är inte otränad jag har bara aldrig följt ett seriöst program förr.

Det enkle er ofte det beste ;)

Sier som rudboy, hvis det er styrke du er ute etter, vil starting strength være et godt valg.

Du har rett i at det er få øvelser, men det er godt begrunnet. Gjør du programmet riktig, så øker du belastningen mellom hver økt. Klarer du f.eks 3x5x50 på mandag, ja da skal det økes på onsdag, helst opp til 55kg, men 52.5 fungerer fint det og. Og klarer du det på onsdag, ja da øker man på fredag også. Si du klarer å øke 5kg i knebøy hver trening, da snakker vi 15kg i uka og 60 kg i måneden. Så gjør du det samme i benkpress, militærpress og markløft. Tilslutt blir du så sliten og tappet at du kommer til å prise både Kungen og Pippi Langstrømpe for at du ikke har 5-6-10 øvelser til du skal igjennom etterpå; )

Annonse

Sier som rudboy, hvis det er styrke du er ute etter, vil starting strength være et godt valg.

Du har rett i at det er få øvelser, men det er godt begrunnet. Gjør du programmet riktig, så øker du belastningen mellom hver økt. Klarer du f.eks 3x5x50 på mandag, ja da skal det økes på onsdag, helst opp til 55kg, men 52.5 fungerer fint det og. Og klarer du det på onsdag, ja da øker man på fredag også. Si du klarer å øke 5kg i knebøy hver trening, da snakker vi 15kg i uka og 60 kg i måneden. Så gjør du det samme i benkpress, militærpress og markløft. Tilslutt blir du så sliten og tappet at du kommer til å prise både Kungen og Pippi Langstrømpe for at du ikke har 5-6-10 øvelser til du skal igjennom etterpå; )

tack för ditt svar! Jag är inte världens största starkaste person (obviously) , hur mycket tror du är rimligt att klara av att öka mellan varje träning? ska jag kunna klara max 5 reps varje set? känns som om det är svårt att hitta balansen!

tack för ditt svar! Jag är inte världens största starkaste person (obviously) , hur mycket tror du är rimligt att klara av att öka mellan varje träning? ska jag kunna klara max 5 reps varje set? känns som om det är svårt att hitta balansen!

På starting strength, har man hovedsakelig 3 arbeidssett på 5 reps hver, 3x5 reps altså. Det er ikke vits i å begynne å lete etter max enda, da du har trent så lite systematisk styrke at det vil gå fort å bli sterkere. Start med stanga, og jobb deg oppover til du finner en vekt du klarer å løfte 5 ganger og fremdeles ha god teknikk, og start der. For å få mest mulig ut av programmet, anbefales det at du spiser godt og ligger i klart overskudd. I de største øvelsene (bøy og mark) vil det være mulig å øke mye mer enn i press og benk per gang. Du må bare prøve og de hva kroppen forteller deg (:

Er vanlig å øke 2,5 kg hver gang i knebøy (3 ganger i uken) og 5 kg hver gang i markløft (1,5 gang i uken). Skal man øke 5 kg hver gang i knebøy så vil man stagnere altfor tidlig.

Er vanlig å øke 2,5 kg hver gang i knebøy (3 ganger i uken) og 5 kg hver gang i markløft (1,5 gang i uken). Skal man øke 5 kg hver gang i knebøy så vil man stagnere altfor tidlig.

Jo, ser den, men var på jakt etter hva jevn og progressiv belastning kan forårsake, som motvekt for at det bare var tre øvelser. Tok muligens litt hardt i, meb håper poenget mitt kom igjennom til tross (:

ok. det var det jag tänkte också. har även sett på x-press upplägget här på fitnessbloggen, där verkar det vara utrymme för att sikta på att klara fler och fler repetitioner, sedan öka i vikt och då gå ner till färre igen.. det kanske är bättre när man är nybörjare eller vad tror du om det?

ok. det var det jag tänkte också. har även sett på x-press upplägget här på fitnessbloggen, där verkar det vara utrymme för att sikta på att klara fler och fler repetitioner, sedan öka i vikt och då gå ner till färre igen.. det kanske är bättre när man är nybörjare eller vad tror du om det?

Jeg syns 5x5 er lettere, men det er kanskje individuelt. Du kan jo prøve og se hva du syns går greiest for deg :)

Annonse

Starting Strength er nok best som nybegynner hvis du er seriøs på å ville bli sterk og villig til å fokusere 100% på baseøvelsene samt spise nok til å restituere deg fra økt til økt (med mindre du er overvektig skal du spise nok til å øke i vekt på et slikt program).

X-press er litt lettere og siden det har en viss grad av autoregulering så passer det bedre om du ikke er villig til å spise så mye som Starting Strength krever. Men da kan du heller ikke forvente de samme resultatene.

Her har du flere versjoner av SS-programmet. Selv bruker jeg det fra Børge Fagerli. Å jeg har flere enn bare 3 øvelser. Som jeg ikke hadde orket å kjørt hele veien til treningssenteret for å ta.

http://fitnessbloggen.no/styrketrening-for-nybegynnere/

Her har du flere versjoner av SS-programmet. Selv bruker jeg det fra Børge Fagerli. Å jeg har flere enn bare 3 øvelser. Som jeg ikke hadde orket å kjørt hele veien til treningssenteret for å ta.

Styrketrening for nybegynnere - Fitnessbloggen

5x5 til Børge er ikke en variant av Starting Strength, men en variant av 5x5 til Bill Starr. En 5x5 variant anbefales ofte etter at man ikke lengre kan øke flere ganger i uken som på Starting Strength.

Dere som synes at Starting Strength er så veldig lite arbeid. Husk at man skal ha 2-4 oppvarmingssett på hver av øvelsene og 5 minutt pause mellom hvert sett når det begynner å bli tungt. Legger man til 5-10 minutt dynamisk oppvarming så skal det godt gjøres å bli ferdig med dette på 1 time.

5x5 til Børge er ikke en variant av Starting Strength, men en variant av 5x5 til Bill Starr. En 5x5 variant anbefales ofte etter at man ikke lengre kan øke flere ganger i uken som på Starting Strength.

Dere som synes at Starting Strength er så veldig lite arbeid. Husk at man skal ha 2-4 oppvarmingssett på hver av øvelsene og 5 minutt pause mellom hvert sett når det begynner å bli tungt. Legger man til 5-10 minutt dynamisk oppvarming så skal det godt gjøres å bli ferdig med dette på 1 time.

Mente jeg bruker Gunnar's Bygg grunnstyrke med Starting Strength - Fitnessbloggen

Jeg bruker ikke noe program som er 5x5...

Å har ikke sagt at det er lite arbeid. Men det går en del på motivasjonen. Om jeg hadde hatt et program med 12 øvelser så hadde jeg blitt dritt lei sikkert bare etter 2 gangen. Det samme gjelder et program som det bare er 3 øvelser. Ikke mange som føler det heller booster motivasjonen ordentlig. Men vi er alle forskjellige. Kanskje hun liker det.

Et halvt år nå. Å det har gitt meg gode resultater. Synes også at det er akkurat nok mange øvelser. 3 dager i uka bare. Er bare ei spinkel lita jente. Men styrken og musklene har kommet seg godt. Så lenge man spiser MASSE mat. Å det krever sitt:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...