Gå til innhold

2 splitt hjelp?


Tine

Anbefalte innlegg

heisan:) jeg er ei da ei på 29år som har trent styrke i mange år,men ikke sånn seriøst før siste året egentlig. jeg leser mye og føler jeg sitter med mye kunnskap,men likevel er det noe annet når man skal fikse eget treningsprogram.. nå er jeg i en oppbyggingsfase.. har ett ikke uproblematisk forhold til mat..så her må det økes på kosten i tillegg:) men jeg liker veldig godt å kjøre 2 splitt som jeg har gjort over tid,prøvde meg på 3 splitt..mene ble bare kluss for meg..

siden jeg sliter med knærne mine og er under undersøkelse og behandling så kan jeg dessverre ikke trene noe særlig bein:( mene jeg har lagt til noe da.. :p sliter også med ryggen/skuldrene så jeg har ett lite problem der.. skal i røntgen med nedre del av rygg om det kan være ny prolaps:/

her er det jeg bruker å kjøre sånn ca :

rygg-bein-biceps

nedtrekk med omvendt grep(elsker denne øvelsen) 4 x ca 8-12 prøver å variere..

en arms roing 3 sett x ca 10

sittende roing i maskin 4 x 8-12

av og til kjører jeg nedtrekk med bredt grep,men sjelden siden ene skulderen vrir seg unna..

bicepscurl med hantler 3-4 sett x 8-12

biceps med stang 3-4 x 8-12

varierer inni mellom på evt biceps i kabel.

bein har nå kjørt den som du skyver foten bak i maskin,ene foten... går på rumpen mest.. ca 3 sett

og den du ligger på matte med bein oppå benk og hever bekkenet opp med med vektskive.. evt også lårcurl med ball

bryst-triceps-skuldre

brystpress i skråbenk med hantler 4x8-12 varierer på dagene..

flies enten på benk eller i kabel 4x 8-12

inni mellom push ups da ca 3 sett maks

arnoldpress 4 sett x 8-10

fronthev 3 sett x 10-12

skulderpress med stang 3-4 sett x 8-10 elsker denne:)

har brukt å kjøre sidehev,men pga skulder problemer går ikke den nå..

franskpress/tricepspress 3-4sett x 8-12

dips noen ganger.

magen kjører jeg ca 4 dager i uken litt forskjellig.. da planken i variasjoner,crunsh,beinhev osv..

egentlig varierer jeg en del,blir fort lei.. men blir innafor evt 2 like øvelser.. skuldrene prøver jeg å kjøre litt rotatorkuffen som lett oppvarming..

vet ikke om jeg skal endre noe eller forsette med dette?? jeg sliter med å varierer setttene.. blir ofte det samme.. vil ikke kjøre myo reps for det er jeg ikke helt klar for å holde på med enda:)

håper noen har noe innspill:)

jeg vil gjerne få bredere/større bakre skuldre/rygg og få mer såklart på armene..de er spinkle hehe

rompa får jeg ikke gjort så mye med enda..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes egentlig dette så ut som et helt greit program. Om målet er å få en bredere rygg vil nok det optimale være å kjøre nedtrekk med "vanlig" (pronert) grep, men hvis dette ødelegger skuldrene dine så skal du selvfølgelig ikke gjøre det. Du kan eventuelt kjøre rack chins, hvis det er bedre.

Du må også implementere periodisering. Dette trenger ikke gjøres vanskeligere enn at du kjører to uker med 2x12-15, to uker med 3x8-12, to uker med 4x6-8, og deretter starter på nytt igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åh oki ble en smule glad av å høre at det ikke er så verst satt sammen :) ja nå har jeg kjørt en del rundt 8 reps..men merker jeg er sliten..så lurer litt på om jeg skal kjøren såkalt deload uke med høy reps og lette vekter? så starte med periodisering? går det ann da å starte med 4 sett og 6-8 reps? altså motsatt vei? hehe..har ikke kjørt så lave reps på lenge.. tenkte det kunne være en god ide etter en evt lett uke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være greit å kjøre en deload, ja. Du kan kjøre en uke med 2x12-15 og 60% av vanlig arbeidsvekt på alt.

Jeg ville ikke anbefale å kjøre periodiseringen motsatt vei. Noe av hensikten med periodiseringen er å sørge for at du har progresjon og kan løfte tyngre vekter etterhvert, og ved å redusere antall reps og øke antall sett vil dette dra i riktig retning. Kjører du andre veien, forestiller meg du vil jobbe mer med muskelutholdenheten enn noe annet, og det er ikke så veldig nyttig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har ikke noe kunnskap når det kommer til å sette opp treningsprogram og hvordan legge opp treninga, untatt egne erfaringer og tips jeg har plukket opp her og der, så tror jeg holder meg unna å kommentere ditt oppsett ;)

Ellers blir det gøy å følge deg, tror nemlig jeg vet hvem du er :D Hihi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke noe kunnskap når det kommer til å sette opp treningsprogram og hvordan legge opp treninga, untatt egne erfaringer og tips jeg har plukket opp her og der, så tror jeg holder meg unna å kommentere ditt oppsett ;)

Ellers blir det gøy å følge deg, tror nemlig jeg vet hvem du er :D Hihi

hehe.. nå har jo du bilde av deg selv.. så jeg vet hvem du er :) vi bor jo i samme by hehe.. litt skummelt hehe.. følger bloggen din :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe.. nå har jo du bilde av deg selv.. så jeg vet hvem du er :) vi bor jo i samme by hehe.. litt skummelt hehe.. følger bloggen din :cool:

Ser ingen grunn til å være anonym her, nei ;) Vet hvem du er jeg, jobber jo på mitt andre hjem! Hihi.

Gjør du? Hvilken av dem følger du? Jeg pleide også å lese din :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ingen grunn til å være anonym her, nei ;) Vet hvem du er jeg, jobber jo på mitt andre hjem! Hihi.

Gjør du? Hvilken av dem følger du? Jeg pleide også å lese din :)

ja jeg skjønner jo at byen ikke er stor hehe.. nei ser nok ikke grunn til egentlig å være anonym..mene med mine bakgrunn med spiseforstyrrelser så er jeg nok litt anonym ja.. ikke for deg nåda hehe.. :) derfor litt skummelt hehe..

har du to blogger? visste ikke det. leser den som heter : healthylicious..:) ja bloggingen min har jeg "stoppet" for øyeblikket. Liker å blogge når treningen går bra:) noe det ikke gjør nå..lite motivert..dessverre.. kanskje man skulle hatt litt dra hjelp? hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja jeg skjønner jo at byen ikke er stor hehe.. nei ser nok ikke grunn til egentlig å være anonym..mene med mine bakgrunn med spiseforstyrrelser så er jeg nok litt anonym ja.. ikke for deg nåda hehe.. :) derfor litt skummelt hehe..

har du to blogger? visste ikke det. leser den som heter : healthylicious..:) ja bloggingen min har jeg "stoppet" for øyeblikket. Liker å blogge når treningen går bra:) noe det ikke gjør nå..lite motivert..dessverre.. kanskje man skulle hatt litt dra hjelp? hehe

Byen er ikke stor, og landet er ikke stort ;) Hehe. Min bakgrunn er ikke ulik din da, noe du hadde visst dersom du hadde lest den andre bloggen ;) Litt skummelt ja, men hey - vi er da mennesker alle i hop!

Jeg liker også best å blogge når det går bra, men prøver å ikke bare fremstå som "perfekt" på bloggen da det kan gi feil signaler. Alle har gode og dårlige dager.

Dra hjelp ja, det hadde absolutt ikke vært dumt med en treningspartner! :D Jeg trener også 2-splitt, med 4 økter i uka ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byen er ikke stor, og landet er ikke stort ;) Hehe. Min bakgrunn er ikke ulik din da, noe du hadde visst dersom du hadde lest den andre bloggen ;) Litt skummelt ja, men hey - vi er da mennesker alle i hop!

Jeg liker også best å blogge når det går bra, men prøver å ikke bare fremstå som "perfekt" på bloggen da det kan gi feil signaler. Alle har gode og dårlige dager.

Dra hjelp ja, det hadde absolutt ikke vært dumt med en treningspartner! :D Jeg trener også 2-splitt, med 4 økter i uka ;)

åh såpass:) kan jeg spørre hva den andre bloggen heter? :wub: hmm.. så da trener vi jo på en måte mot samme mål og en noe lik bakgrunn:) bor i samme by-det gir hvertfall meg motivasjon-spesielt når jeg ser din fremgang:) hjelper på!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...