Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er bare nysgjerrig på hvilke erfaringer dere som bor i hybel har. Hva som er positivt/negativt og utfordrende. Selv skal jeg flytte på hybel til høsten og tar med glede imot tips i forhold til å spare penger, leve sunt og bo sammen med totalt ukjente folk.

Hva syntes dere er vanskeligst med å bo i hybel, og hva er det kjekkeste dere vet om?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21761-hvordan-er-det-%C3%A5-bo-i-hybel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel, jeg flytta nettopp denne helgen fra en hybel med eget bad der jeg deler kjøkken med fem andre, til en ettromsleilighet (bor i en studentby). Etter å ha bodd på hybel i fire år, er det SYKT DIGG.

Det absolutt vanskeligste med å bo i hybel (for min del) er å forholde seg til de andre menneskene som du har blitt tilfeldig plassert sammen med. Det har flyttet inn nye folk hvert år, og 80 % gidder ikke gjøre sin del av rengjøringen, synes det er kurant å la stekepanner stå skitne på benk osv. Hadde også en som likte å lage mat midt på natta, og vi hadde ganske tynne vegger. Et tips da er å være flinkere enn meg til å umiddelbart legge ned som ground rules, hva man kan forvente av hverandre og lage en slags formell vaskeliste som folk faktisk følger opp!

Fra tid til annen har jeg bodd med veldig hyggelige mennesker, og da er hybel tipp topp, nye bekjentskaper og venner er jo aldri feil :D

Å spise sunt har aldri vært vanskelig, det er som regel greit utstyrte kjøkken med flere kjøleskap, skap til hver person osv. Fryseplass kan være en utfordring, men det går. Hvis du bor på en hybel med fast strøm, sånn som jeg, er det jo enkelt nok, men hvis ikke er det viktig å skru av lys i rom du ikke er, være sparsommelig med varmeovner osv :)

Herlig hvis man er minimalistisk og ikke følelsesmessig tilknyttet eller avhengig av mange eiendeler. Du sparer enormt med penger hvis du klarer deg på 15-25m2. Er ikke fan av å dele kjøkken eller bad, da man oftere enn ikke gjerne havner sammen med en eller annen nitwit som ikke skjønner tegninga selv når det forklares utførlig.

Hvis Norge hadde klima på nivå med Mexico eller sør-{Amerika,Asia} kunne jeg tenkt meg å urban-campe (dvs. sove ute/i bil) og dusjet på treningssenter og ellers sittet på døgnåpne kaféer og lignende med laptopen. Would've been awesome to travel around with all my earthly belongings in a single rucksack. Of course, highly dependent on having work that allows for telecommuting.

Vil tro det er store forskjeller i folks hybelopplevelser, jeg har hatt noen veldig fine, og noen mindre fine i min tid som "student".

Du blir kjent med masse nye mennesker, som kan sitte på meninger og erfaringer totalt annerledes fra dine,og du må lære deg å forholde deg til de. Du blir nødt til å lære deg å ta ansvar for din egen drit,kjøpe mat, vaske klær, rydde, osv.

Ser at andre har tipset om vaskeliste. Dette er et must. Alt for mange kids som kommer rett fra vgs vet knapt nok hvilken ende av vaskekosten man holder i. Så om du sørger for å legge inn rutiner nå, kommer alle til å takke deg etterpå. Ingen liker å leve i drit,men gutter gir lettere faen enn jenter gjør.

Apropos matveien vil nå mitt første tips være å aldri dra på matbutikk sulten. Da dobler fort kassaprisen seg. Skulle selv bare på butikken for å kjøpe melk og brød,og kom hjem med varer for 1700kr. Planlegge innkjøpene, prøv å ha mer basisvarer enn ferdigvarer tilgjengelig. Har du innvandrerbutikker i nærheten, så sjekk hva disse fører av bulkvarer; ris, bønner, linser osv.

En femtenkilossekk med jasminris fra en slik sjappe vil muligens være tyngre å få med seg hjem enn en pakke boil-in-bag fra Uncle Ben, men hvis man ser på pris per porsjon så skjønner man hvorfor det vil være verdt det. Pass på tilbud fra rema/coop osv. Lær deg å lage mat selv:)

Tusen takk for supre innspill! selv har jeg tenkt å handle ren og billig mat, mye frosne grønnsaker og lage middag for flere dager frem i tid for å spare både tid å penger. Er heldig nok til å ha eget bad, og rommet er på 15 m2 så jeg skal ikke klage der. Er så utrolig spent på hvilke typer mennesker jeg kommer til å bo med. Håper virkelig ikke det blir slike bedrevitere som ikke trener og som sluker alt media har å si om bruk av proteinpulver osv. Ser for meg at jeg får kommentarer som, æsj bruker du proteinpulver? Vet at det strengt tatt ikke er nødvendig, men er ganske greit å ha i travle hverdager. :) Håper å få en fin ordning i forhold til renhold og vasking, er så utrolig irriterende å skulle lage mat, så ligger det bare masse skitne stekepanner i veien :p

Ikke ha stort nok kjøleskap! :p haha eller folk som stjeler mat :cautious: Også har vi ikke stekeovn!:(

Måtte dele kjøkken med andre som ikke vasker, folk som ikke bidrar til fellesskapet.. (n)

Så er naboene mine litt spesielle også:p Enkelte har besøk av mødrene sine som har klesvasken..................... Og andre har ikke lært av mamma hvordan man vasker/støvsuger.. Haha :p

Men det skal sies, det er en skikkelig variert gjeng som bor "her"; studenter på phs, eiendomsmegling, data, religion, statsvitenskap, sykepleie :-) Du kommer nok til å trives uansett :) forhåpentligvis

Annonse

satser på det! er så utrolig spent på hvilke folk jeg kommer til å møte på. ang kjøleskap så skal jeg ha et lite på rommet, så slipper jeg å stresse med plassmangel eller at mat forsvinner. :p en av de tingene jeg frykter mest er faktisk hvordan folk skal reagere i forhold til mine matvaner, føler ikke at de er noe sære, men vet jo aldri. Særeste må vel være at jeg blandet havregrøt og proteinpulver, som jeg syntes er sinnsykt digg.!

eller at jeg bruker stevia som søtningsmiddel

Jeg er nettopp "ferdig" med mitt første år i hybel hvor jeg bodde med to andre jenter. Vi delte ett bad, en stue/kjøkken og hadde vært vårt rom. Mitt aller beste tips er: ikke la deg irritere av ubetydelige småting og prøv å forstå at alle kommer fra forskjellige bakgrunner og ikke nødvendigvis gjør ting (heller ikke gjør ting) for å være direkte slemme. Jeg kom fra veldig annen bakgrunn enn de to jentene jeg bodde med, og dette førte til en god del konflikter de første 6 månedene - ingen til min fordel. Etterhvert valgte jeg å bare kjøre mitt eget løp, og å ikke bry meg om småtingene som irriterte meg. Å bo i hybel er utfordrende, men veldig lærerikt og absolutt noe enhver bør prøve i en periode. Lykke til! :)

satser på det! er så utrolig spent på hvilke folk jeg kommer til å møte på. ang kjøleskap så skal jeg ha et lite på rommet, så slipper jeg å stresse med plassmangel eller at mat forsvinner. :p en av de tingene jeg frykter mest er faktisk hvordan folk skal reagere i forhold til mine matvaner, føler ikke at de er noe sære, men vet jo aldri. Særeste må vel være at jeg blandet havregrøt og proteinpulver, som jeg syntes er sinnsykt digg.!

eller at jeg bruker stevia som søtningsmiddel

Om du bor med folk og får proteinpulver og havregrøt som største utfordring, har du virkelig funnet noen det er verdt å bo lenge og tett med:)

Pick your battles; om det er noe som er HELT uakseptabelt for deg så si i fra med en gang, ikke la det skure og gå, samtidig så innse at det ikke er verdt å skape krangler for småting. Prøv å sosialiser med de du bor med, å få til et fint bokollektiv må jobbes med og det er lite som er så stusslig som et hus/en leilighet med 5 soverom og ingen som snakker sammen. Om dere kjenner hverandre litt er det også lettere å ta opp ting som 'fint om du tok oppvasken' eller 'det er din tur til å kjøpe dasspapir' eller 'kjæresten min kommer neste uke, er det greit for dere eller?'. Selv om vi sikkert alle har skrekkhistorier å komme med så går det som regel greit og du kan ende opp med en helt herlig gjeng og nye venner :)

Lurt å ha eget kjøleskap på rommet faktisk, ihvertfall et lite ett hvor du kan ha de varene som du virkelig ikke vil dele på.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...