Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er ei jente som har trent siden i fjor vinter, mest for vektnedgang så her har det vært enkle øvelser innen styrke samt mye spinning. I vinter startet jeg gradvis å få stor interesse for styrketrening og har derfor valgt å gå vekk fra spinning og heller fokusere mye på styrke og litt cardio. Jeg har nå de siste 5-6 ukene fått satt opp et 3-splitt program av en kompis som jeg kjører 2 ganger i uka. For meg er det å trene styrke 6 dager i uka null problem og jeg trives godt med inndelingen. Dag - 1: Bein. Dag - 2: Armer og Bryst. Dag - 3: Skuldre og Rygg. I tillegg kjører jeg et par cardioøkter, jeg trives best å gjøre dette på arm-og brystdagene siden det er disse dagene jeg har mest overskudd.

Mener dere det er for tidlig å starte med et 3-splitt program? Jeg trener foreløpig ikke knebøy og markløft pga usikkerhet i teknikk, så fra omkring midten av juni skal jeg kjøpe opp en pakke med PT timer. Teknikken på knebøy sitter som et skudd, men jeg sliter med å komme meg opp fra løftet(blir utstødig, får vondt i korsrygg etc). Har dere tips til gode øvelser for dette? Jeg trener bl.a. rygghev, nedtrekk(smalt/bredt grep). Burde jeg ha knebøy og markløft inn i programmet før 3-splitt er aktuelt? Jeg trives godt med å ligge på mellom 45-60 min på styrkeøktene mine og vil helst holde meg der. Hjelp.

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21703-3-splitt-program-for-jente/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kunne hatt godt av flere hviledager enn bare 1 nå når du ikke har trent styrke lengre enn siden i vinter.

Jeg ville satset på helkropp 3 dager i uken, eventuelt 2-splitt som kjøres gjennom 2 ganger.

Når du har trent en stund så kan treningsfrekvensen med fordel økes.

Knebøy og markløft er to veldig gode øvelser som burde ha fast plass i programmet ja, men om du pga skader eller smerter ikke kan trene de øvelsene, så finnes det alltid andre øvelser.

Om ryggen svikter i knebøy så kan det være en fordel å bygge opp kjernestyrken, og gjerne gå litt ned på vektene til du kjenner at ryggen klarer å følge med.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...