Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Etter hver gang jeg har vært ute å jogget så har jeg fått skikkelig vondt i ryggen, rett bak hofta eller hva jeg skal si? Det er liksom på sia av ryggen. Det gjør skikkelig vondt når jeg går, ekstremt ubehagelig... Aner ikke hva dette kan være? Har det noe med at jeg av og til har jogget på asfalt? (n)

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21701-vondt-i-ryggen-etter-jogging/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje denne artikkelen kan være til hjelp:

Slik unngår du løpesmerter - DN.no

Noen relativt vanlige grunner til smerte ved/etter løping:

- Stølhet

- Feil sko

- Løpt for lenge i forhold til hvor løpevandt kroppen din er

- For lite muskelatur

- Gal løpeteknikk

- Skader

Det skal i utgangspunktet ikke gjøre noe å jogge litt på asfalt, men det er lurt å variere underlaget man løper på. Da jeg startet opp igjen å jogge, etter flere år uten trening, så fikk jeg vondt på siden av ryggen nederst, og rundt mot hoftene/magen. (Fikk også vondt oppå føttene). Hos meg var det bare at ryggen ble sliten, fordi jeg var dårlig trent. Det hjalp litt å løpe på mykt underlag frem til ryggen var grei. Det gav seg etter en stund, kanskje 3-5 uker.

Om du har trent en stund, og det ikke har bedret seg noe, så kan det sikkert være lurt å kontakte lege.

Kanskje denne artikkelen kan være til hjelp:

Slik unngår du løpesmerter - DN.no

Noen relativt vanlige grunner til smerte ved/etter løping:

- Stølhet

- Feil sko

- Løpt for lenge i forhold til hvor løpevandt kroppen din er

- For lite muskelatur

- Gal løpeteknikk

- Skader

Det skal i utgangspunktet ikke gjøre noe å jogge litt på asfalt, men det er lurt å variere underlaget man løper på. Da jeg startet opp igjen å jogge, etter flere år uten trening, så fikk jeg vondt på siden av ryggen nederst, og rundt mot hoftene/magen. (Fikk også vondt oppå føttene). Hos meg var det bare at ryggen ble sliten, fordi jeg var dårlig trent. Det hjalp litt å løpe på mykt underlag frem til ryggen var grei. Det gav seg etter en stund, kanskje 3-5 uker.

Om du har trent en stund, og det ikke har bedret seg noe, så kan det sikkert være lurt å kontakte lege.

Hmm okei! Har jo trent i litt over 6 mnd nå, ikke så mye løping, omtrent bare tung styrke! Markløft og andre tunge øvelser. Jeg har gode nike sko, men mulig det er fordi kroppen min ikke er vandt til at jeg jogger. (n) Har hatt vondt samme plassen før også, men da kom det helt uten vidre, det var før jeg begynte å trene! Mulig jeg skal ta meg en tur til legen, for sikkerhetsskyld.

Tusentakk for bra svar værtfall (y)

Etter hver gang jeg har vært ute å jogget så har jeg fått skikkelig vondt i ryggen, rett bak hofta eller hva jeg skal si? Det er liksom på sia av ryggen. Det gjør skikkelig vondt når jeg går, ekstremt ubehagelig... Aner ikke hva dette kan være? Har det noe med at jeg av og til har jogget på asfalt? (n)

Jeg har slitt med dette problemet selv, men det gikk raskt over da jeg la om til å løpe på forfoten i stedet for å lande på hælen (y)

Husk bare å ta overgangen fra "vanlig løping" til forfotløping sakte og forsiktig! Å løpe på forfoten gir et helt annet bevegelsesmønster og dermed en annen belastning enn å lande på hælen. Vi er skapt for å lande på forfoten, men det krever noe tid å komme tilbake til det naturen har skapt etter årevis med hæl-landing. Søk opp på youtube, så finner du massevis av informative videoer :)

Annonse

Husk bare å ta overgangen fra "vanlig løping" til forfotløping sakte og forsiktig! Å løpe på forfoten gir et helt annet bevegelsesmønster og dermed en annen belastning enn å lande på hælen. Vi er skapt for å lande på forfoten, men det krever noe tid å komme tilbake til det naturen har skapt etter årevis med hæl-landing. Søk opp på youtube, så finner du massevis av informative videoer :)

Okei den er grei, tusentakk :)

Mulig jeg skal ta meg en tur til legen, for sikkerhetsskyld.

Ikke gå til legen, men ta heller en tur til fysio om det ikke skulle gå over(y) De har mye mer kunnskap om ting som dreier seg om trening og belastningsskader enn de fleste leger.

Et lite tips kan være å tøye hofteleddsbøyere og bakside lår. I tillegg vil en sterk og stabil kjernemuskulatur være veldig viktig for å kunne løpe hensiktsmessig, dvs ha en fin og høy hofte og en god holdning gjennom kjerne og opp i overkropp.

Ofte er også gluteus medimus svak hos løpere og kan skape mye ugagn.

Ikke gå til legen, men ta heller en tur til fysio om det ikke skulle gå over(y) De har mye mer kunnskap om ting som dreier seg om trening og belastningsskader enn de fleste leger.

Et lite tips kan være å tøye hofteleddsbøyere og bakside lår. I tillegg vil en sterk og stabil kjernemuskulatur være veldig viktig for å kunne løpe hensiktsmessig, dvs ha en fin og høy hofte og en god holdning gjennom kjerne og opp i overkropp.

Ofte er også gluteus medimus svak hos løpere og kan skape mye ugagn.

Fysio da! (y) Er ingen løper desverre, trener for det meste tung styrke, men har begynt å jogge litt ettersom jeg vil slanke meg, og det ble sinnsykt vondt etter morgencardio'en min imårrest :(

Fysio da! (y) Er ingen løper desverre, trener for det meste tung styrke, men har begynt å jogge litt ettersom jeg vil slanke meg, og det ble sinnsykt vondt etter morgencardio'en min imårrest :(

Selv om du ikke er noen løper så vil jo en sterk kjerne være viktig i bøy, mark og press også! Så om du ikke har det i programmet ditt kan du fint implementere det. Om du har noen mobilitetproblemer i iliopsoas, gluteus eller hamstring så vil det å legge inn bevegelighetstrening også kunne virke positivt inn på styrken:)

Selv om du ikke er noen løper så vil jo en sterk kjerne være viktig i bøy, mark og press også! Så om du ikke har det i programmet ditt kan du fint implementere det. Om du har noen mobilitetproblemer i iliopsoas, gluteus eller hamstring så vil det å legge inn bevegelighetstrening også kunne virke positivt inn på styrken:)

Har det i programmet mitt (y) Tror ikke jeg har noen mobilitetproblemer, hehe :)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...