Gå til innhold

Civita-notat: Fedme – et betydelig folkehelseproblem?


Anbefalte innlegg

Tenketanken på høyresida, Civita, har kommet med et nytt notat som tar for seg en del påstander og elementer rundt den, som de sier, påståtte fedmeepidemien. (PDF-dokument, 15 sider). Har ikke lest hele selv foreløpig.

Intro:

Det florerer med udokumenterte og spekulative påstander som at vi nå kanskje for første gang vil se en oppvoksende generasjon som dør yngre enn foreldrene, og at dette skyldes en ”fedmeepidemi”.

Det synes imidlertid ikke å være noe vesentlig problem knyttet til antall overvektige i dag. Fedmeproblemet er mer begrenset enn vanligvis antatt. Det er ikke grunnlag for å hevde at antallet overvektige og fete fortsatt øker. Det er heller ikke grunnlag for å hevde at gruppen med fedme påfører fellesskapet økte helseutgifter.

Dette Civita-notatet vurderer hvilket omfang overvekts- og fedmeproblemet har, og om det er et rimelig samsvar mellom den empirien som er samlet inn i nyere tid, og det bildet av problemets omfang vi vanligvis presenteres for.

Det presenteres også nyere studier av sammenhengen mellom BMI og dødelighet før vi forsøker å fastslå hvilken sammenheng som eventuelt finnes mellom BMI og offentlige helseutgifter. Avslutningsvis vurderes noen helsepolitiske problemstillinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ojsann! Jeg driver og leser igjennom nå og det er en del ting jeg reagerer på, men jeg har ikke kunnskapsnivået til å bedømme påstandene på stående fot. Hvis noen som har peiling har lyst til å lese og kommentere hadde det vært supert! :)

Det inntrykket jeg har er ihvertfall at dette består litt av en miks av gode og dårlige poenger, men noen av poengene fremstilles ikke helt i kontekst. For eksempel kritiserer de BMI-skalaen for mye rart, og deler av kritikken vil jeg si er relevant i visse situasjoner, mens andre deler av kritikken er litt "tullete". Måten de sammenlikner tall fra ulike populasjoner og bruker denne for å estimere tall i Norge er også ganske villedende og teit. Et billig poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...