Gå til innhold

Ketose - hvor lite karbo?


Bada55

Anbefalte innlegg

Jeg har kuttet karboinntaket de siste 5 dagene.. Begynte å bli gradvis dårligere med akutte anfall av intens kvalme, slapphet og hodepine. Har spist mellom 100-150g karbo om dagen, men lurer på om dette kan være symptomer som kommer pga lavt karboinntak? Har lest at ketose først kommer når man er under 50g karbo? Stemmer dette eller kan man komme i ketose med et høyere inntak også? Jeg trener med moderat intensitet nesten hver dag.. Hva vil skje videre, vil dette gå over? Burde jeg karbe opp litt? Takknemlig for tips! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er veldig individuelt hvor lavt man må gå på karber for å havne i ketose. (Jeg er ikke noe ekspert, men jeg har vært i ketose over lengre perioder selv) - men jeg tror ikke du havner i ketose på 100-150g karbs om dagen. Man må vanligvis ned i 20g karbs om dagen for å være i ketose, noen er fremdeles i ketose på 50g/dagen, men jeg tviler på at du er i ketose på 100-150g. Er du over 100g karbs om dagen så regnes det ikke som lavkarbo-kosthold engang..(?) Men mange som kutter karber, uten å komme så lavt at de er i ketose, kan få slike symptomer som du har, kroppen holder på å venne seg til det nye kostholdet, og det vil gå over etterhvert. Selv de som går så lavt som 20g karb/dagen, kan få div ubehag i starten, så vil det normalisere seg etterhvert, og det er ikke farlig.

La oss si at du er i ketose på 100-150g karb/dagen, så er jo egentlig det bare positivt? Det betyr jo egentlig at kroppen din henter ut energi fra fettlagrene dine.Nå vet jeg ikke om det er vektoppgang eller vektnedgang eller hva som er målet ditt.

Hvis det er endring i kosthold som er årsaken til ubehagene dine, og du ligger på et fornuftig kcal nivå, så skal du ikke trenge å karbe opp, ubehaget vil gå over etterhvert, når kroppen har vent seg til det. Nå vet jeg ikke hvor mye/hva du spiser ol.

Men hvis du spiste MASSE karber før, og nå har kuttet ned til 100-150g karb om dagen så er det naturlig at kroppen reagerer litt, og kanskje er det bare sukker abstinenser som forårsaker det.

(Må bare understreke at jeg ikke er noe ekspert, bare snakker fra egen erfaring og ting jeg har lest, og hvis noen ser at jeg har feilinformert her, så rett på det jeg sier plis:) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Jeg tenkte det samme, at det var noe med at kroppen reagerte på endringen. Skulle bare likt å vite hva som forårsaket at jeg er dårlig, om det er ketose så er det jo veldig bra! Men det er såpass ubehagelig at jeg blir litt bekymret for hva det kan være, hadde jo ikke forventet å havne i ketose når jeg spiste såpass mye (ok, ikke mye, men u know..) karbohydrater. Vet du noe om mekanismene bak dette med at man blir dårlig av

Jeg har ligget litt lavt på kalorier noen av dagene fordi det har vært vanskelig å få i meg mer mat, plutselig ble man jo mett av maten man spiste! :p Men stort sett har jeg ligget på et normalt underskudd i forhold til kalorikalkulatoren her på fitnessbloggen.. Jeg vil gjerne gå ned i vekt, har 20kg som skal av :) Det er likevel ikke så hastverk at jeg ønsker å være uvel på diett.. Du skriver at det vil avta når kroppen venner seg til det, burde jeg kanskje bare fortsette sånn som jeg gjør? Har blitt flinkere til å spise nok mat etterhvert, merker at jeg blir mindre uvel når jeg spiser! Skulle prøve å følge PF, men det var bare å gi opp da jeg ble så utrolig dårlig av å gå sulten (dette har ikke vært noe problem før jeg kuttet karbs) :)

Prøver å spise mest mulig "ren mat" (fordrar ikke det utrykket, men i mangel på bedre ord så). Kylling/fisk/kjøtt, egg, grønnsaker og frukt. ris/havregryn/sunn bakst, nøtter og annet sunt fett for å nevne noe.. Spiste vel en god del karbohydrat før, men ikke ekstreme mengder. Har spist sunt lenge, men begynte å skeie ut med godis osv alt for ofte i det siste så var på tide å skjerpe inn litt :)

Jeg vet jo at ketose ikke er farlig, egentlig så er det vel bare bra så vidt jeg vet? Hva syntes du, hvilke effekter hadde det på deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke mye om mekanismen bak det nei. Men jeg leste engang at når man kutter karbohydrater, så tar det en stund før kroppen klarer å utnytte fettforbrenningen optimalt, og siden man da ikke gir kroppen så mye karbohydrater å ta av, vil man bli litt dårlig i starten til kroppen venner seg til å utnytte fettet. Men jeg satte meg aldri nok inn i det til at jeg føler jeg kan komme med forklaringer på dette. Alt jeg lærte fikk jeg fra lavkarbo.no - et forum med masse flinke folk (selv om de er litt strenge mot folk som følger andre kostholds-filosofier) - men er lov å snoke uten å bli medlem :)

Hvis du spiser for lite kan det jo og hende at bivirkningene skyldes for lite kcal, men siden du sier du spiser nok, så tror jeg nok at du kan drøye den et par uker(og pass på at du spiser nok), og hvis det ikke er blitt bedre da, så kanskje du burde se etter en annen årsak. Det er også viktig at man spiser mer fett når man kutter på karber. Hvis det blir lavkarbo + lavfettkosthold, kan det bli litt hardt på kroppen, da det blir litt ala PSMF og det er en ekstrem diett(den har jeg ingen erfaringer med, men står mye forskjellig her inn).

Ketose er ikke farlig nei, og hvis du skal ned 20kg så er det bare bra om du havner i ketose, og vil (ifølge meg og andre lavkarbo-tilhengere, spør du noen andre så får du vel andre svar) gjøre slankingen mer effektiv, kanskje ikke på vekta, men på fett% - siden kroppen faktisk bruker av lagret fett til å tilføre kroppen energi. (Her er bare min oppfatning av det som skjer, har ikke noe vitenskaplig something something som kan backe meg her)

Jeg hadde ingen "overgangsplager" når jeg gikk over til ketogent kosthold. Jeg kuttet også ut alt av gluten og melkeprodukter( fordi grunnen til at jeg starta med det var pga min ADHD, og jeg fikk ikke medisiner så jeg hadde lest at lite karbs, gluten og melkeprodukter var bra for folk med ADHD). Jeg gikk ned 10kg(på 2 mnd), ADHD'en ble "kurert" , alle mageproblemer jeg hadde forsvant, jeg ble kvitt kviseproblemet mitt, og jeg hadde masse energi og konsentrasjon + null søtsug. Men jeg trente ikke den gangen, så jeg kan ikke uttale meg om kombinasjon ketogent kosthold - trening, det er vel også ganske individuelt, noen ser mest fremgang med masse karber, andre trives best med lite.

Jeg telte ikke kcal, bare karber, alle karbene mine kom fra grønnsaker. Har i ettertid sett på en typisk lavkarbo dag, og regnet ut at jeg ikke lå så mye i underskudd egentlig, kanksje 500kcal underskudd om dagen - men jeg raste likevel ned i vekt.

Hvis jeg skulle slanka meg igjen, hadde jeg begynt på ketogent kosthold, jeg klarer ikke telle kcal(blir så stressa og opphengt), så da er det mye lettere å bare telle karber :) *reklamerer for lavkarbo*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger meg på forklaringene du får hos Fez over her, men vil understreke at hvis du spiser mellom 100-150 g karbo om dagen så er du IKKE i ketose.

Ketose er en tilstand der en har forhøyede verdier av ketonlegemer i blodet (ofte kalt ketoner).

Det sies at du vil havne i ketose hvis du ligger under 50 g karbohydrater om dagen, men studier viser at noen må ligge mye lavere for å havne i ketose, noen må helt ned i rundt 20 g. Når kroppen skal inn i ketose kan det ta alt mellom 2-7 dager før kroppen tilpasser seg, og veldig mange blir slapp, sliten, kvalm, svimmel o.l. Dette vil gå over etterhvert.

Hvis du har 20 kg som skal av ser jeg ingen grunn til å ha oppkarbingsdager så lenge du får i deg nok protein og fett. Går du lavt på både karbohydratene OG fett kan det være lurt å karbe opp ca 1 gang i uken (masse karbs men lite fett).

Min personlige erfaring er likevel at det er lettere å gå ned i vekt hvis du bare utelater karbohydrater og ikke fett, fordi du holder deg mett lenger, energinivået og blodsukker holder seg stabilt, du har mer overskudd i hverdagen, samt det er lettere å ikke sprekke. De fleste som går på lavkarbo ligger i et lite underskudd av kalorier uansett fordi karbohydrater er en av hovedkildene til kalorier. Noe av dette byttes riktig nok ut med fett, men fett er viktigere for kroppen enn carbs, samt metter mer, og du vil automatisk spise mindre fett enn du ville spist av karbo. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...