Gå til innhold

Håper noen kan hjelpe meg! (Ned 25 kg og bygge litt muskler)


Anbefalte innlegg

For 1 mnd siden tok jeg tak i problemet mitt på alvor, aldri vært så motivert som jeg er nå - i mål SKAL jeg! Men jeg trenger litt hjelp av noen som har erfaring med vektnedgang + styrketrening :-)

Jeg veier 90,6 er 168, men skal ned til 65 + at jeg vil bygge litt muskler. Noen som har noen råd og tips til en nybegynner? Trener step/styrke, Jillian og rockering - men forstår jo at mer må til.

Og hva er effektivt mot disse "håndtakene" egentlig?

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei :)

Så bra du har bestemt deg - da har du allerede kommet langt på vei (y)

Har du lest denne? Styrketrening for nybegynnere - Fitnessbloggen Her står det masse nyttig :)

Ellers burde du finne BMRen din. Matvareguiden. BMR kalkulator. Legg deg 500 kcal under ditt aktivitetsnivå og ta tiden til hjelp :) Hvor mye trener du i løpet av en uke? Hvor aktiv er du generelt i hverdagen? Hvor gammel er du?

Håndtakene er dessverre som regel noe av det siste som forsvinner .... (n)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk :) Da skal jeg lese meg opp.

Jeg trener 30-50 minutter 5 dager i uka, men det har jeg gjort i bare tre uker. Det er litt resultater med måletbåndet, ikke vekta. Rimelig sikker på st jeg spiser for lite, tar gjerne imot tips til kosthold og. Jeg spiser sunt, men sliter nok litt med hva en bør spise mest av og hvor mye og hvor ofte. Jeg er 26 :-)

Jeg er ganske aktiv hver eneste dag, sofasitting er det lite av, og i såfall fra 21 til leggetid - sånn ca:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som med styrketrening er vektreduksjon en tålmodighetssport. Ta som eksempel at du har som mål å gå ned 1 kilo fett i uken: Da må du ligge ca 1285 kcal i underskudd hver eneste dag. Regnestykket blir da 1285 kcal * 7 dager = 9000 kcal. (1 kilo fett = 9000 kcal)

Om du legger deg på halvparten, altså 642 kcal i underskudd vil du gå ned 1/2 kilo i uken.

Mitt beste tips er å ikke overkomplifisere ting. Det eneste som skiller deg på 90 kilo og en person på 65 kilo er kaloriunderskudd over tid.

Si at du følger rådet til LeanMachine og legger deg på 500 kcal i underskudd vil du nå målet ditt om ca 1 år og 2 måneder.

(9000 kcal/500 kcal = 18 dager for å gå ned 1 kilo fett. 18 dager * 25 kilo = 450 dager = som er 1 år og 2 måneder)

Legger du deg på 1000 kcal underskudd er du i mål om 7,5 måneder.

(9000 kcal/1000 kcal = 9 dager for å gå ned 1 kilo fett. 9 dager * 25 kilo = 225 dager = som er 7,5 måned)

Om du har et energiforbruk på 2500 kcal pr døgn må du igjennom kosten legge deg på 2000 kcal for å ligge 500 kcal i underskudd.

Noe annet som er verdt å vite er at:

1 gram fett = 9 kcal

1 gram karbohydrater = 4 kcal

1 gram proteiner = 4 kcal

Helt til slutt, min personlige mening er at trening for å gå ned i vekt er overvurdert, god kontroll på kosten er mye viktigere.

Eks. man må jogge på tredemøllen i ca 40 min for å forbrenne ca 250 kcal.

250 kcal er det samme som 25% av en sjokoladeplate på 190 g. Det tar ca 5 min å spise disse sjokoladebitene, men 40 min med jogging for å forbrenne dem av igjen.

Dette er bare et eksempel. Det er ikke noe i veien å spise sjokolade eller noe annet godt selv om du skal ned i vekt. Det viktigste er jo at du holder deg til kaloribudsjettet - at du totaltsett ligger i underskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, tusen takk :) Nå ble jeg faktisk ganske mye klokere på dette med kalorier..

Skal virkelig teste ut de gode rådene og være nøye på kalorier - ikke minst spise nok og enda mer riktig!

Takktakk(:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...