Gå til innhold

Oppskrift på hjemmelaga knekkebrød?

Anbefalte innlegg

Jeg er avhengig av å ha noe enkelt tilgjengelig som jeg kan putte i munnen før lunsj og før middag mens jeg er på jobb. Pleier å ha med meg en frukt eller bær, men når jeg ikke har det tyr jeg ofte til rugsprø. Jeg synes likevel det blir litt mange karbohydrater å hente i disse (selv om jeg bare spiser fire iløpet av en dag) siden jeg foretrekker å spise carbsa mine til middag.

Er det noen som har gode oppskrifter på knekkebrød jeg kan lage hjemme med lite karbohydrater? Og som likevel er SPRØ? :D

Kyss klapp og klem (og en dask på rumpa) til alle som bidrar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oppskriften jeg pleier å bruke:

2 dl linfrø

2 dl sesamfrø

2 dl solsikkekjerner

2 dl kruskakli

1 dl gresskarkjerner

2 dl havregryn

1 dl rugmel

5-6 dl vann

litt salt.

Blir masse knekkebrød av det, og det er kjempegodt! :D Kan kutte ut havregryn og rugmel og ha oppi litt fiberhusk, men de blir på langt nær like sprø :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En veldig enkel og god oppskrift:

3 dl havregryn

4 dl sammalt hvete, type grov

2-3 dl solsikkekjerner

2 dl linfrø

1 dl grovrug

7 dl vann + 1/2 dl olje

1 ts salt, kan droppes

Kjevle deigen utover tre bakeplater på matpapir. Kan være veldig greit å legge matpapir over kjevla også, jeg foretrekker faktisk å "dra" deigen ut med hendene i stedet for å kjevle den jevn.

Skjær knekkebrødet i ønskelige ruter, ikke skjær helt igjennom før de er stekt, da vil de bøye seg. Kan lage noen striper slik at du vet hvor du skal knekke de etterpå.

Varmluftsovn på 150-160 grader i 40-50 min eller til knekkebrødene blir sprø når du knekker de. Husk å slipp ut damp etter 10 min, denne prosessen burde gjentas så knekkebrødene ikke blir mye :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...