Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Ja, så var det disse skuldrene igjen da...

Jeg ser utifra formbilder at jeg har blitt MYE bedre, men har fortsatt noe svai rygg og fremoverroterte skuldre. Jeg gjør diverse skulderøvelser hjemme (Bli kvitt nakkesmerter og hodepine med disse 8 øvelsene - Fitnessbloggen) og egenmassasje med ball (Guide i egenmassasje - Fitnessbloggen) og fokuserer på å styrke rygg og tøye bryst under trening. Ser jo at jeg må prøve å ha en bedre holdning i det daglige, men problemet er at jeg får rett og slett vondt dagen etter jeg har gjort en solid innsats i på holdningsfronten. Dersom jeg forsøker å presse skuldrene tilbake og skyte brystet frem, blir jeg fryktelig stiv i trapezius - "på toppen" av skuldrene helt inn mot selve nakken.

What to do?

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21494-fremoverroterte-skulde/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tren rygg og skuldre;) de blir ofte fremover-roterte fordi du er for tung i brystet. Du trener sikkert flere øvelser på bryst enn på ryggen?

Hehe, nei jeg er latterlig svak i brystmuskulaturen :p Jeg har kun EN øvelse for bryst, mens jeg trener både chins/pullups, facepulls og en ro-variant for rygg. Jeg klarer et par chins med egen kroppsvekt, men ikke mer enn 2 stk 10 kg manualer i benkpress...

Annonse

Hvordan ser nakken din ut? Har du dårlig holdning der å.

Ofte har folk med fremover roterte skuldre en fremskutt nakke og mer ektensjon i nakken.

Ofte fører dette til at trapezius og andre "overfladiske" muskler blir brukt for mye, blir kort og anspent, og du får vondt.

At denne muskelen blir for mye brukt, gjør at den "overtar" arbeidet til dype muskler i nakken, som er ment for å bevege nakkens små bevegelser.

For å endre på problemet må du prøve å aktivere disse små dype musklene, samtidig som du tøyer trapezius og de andre ytre musklene.

Prøv å gjør en øvelse som denne, så mye du orker, men med god kvalitet :)

http://www.youtube.com/watch?v=4FzHcNTZ0l4

Husk å trekke haka inn, og skap en forlengelse av nakken bak.

Du kan og gjøre det stående, mot en vegg, mot en ball, osv.

Fortsett å jobb med holdningen.

SSRehab_Mar4_2.png

Prøv å hold som mannen i den stiplete linjen, og ikke som han til høyre.

Har du en foam roller? Hvis du har det, så rull din øvre rygg

thoracic-spine.jpg

Rull ut brystet med en tennis ball og tøy brystmusklen, du har sikkert en del ømme punkter rundt pec'en.

Fortsett med face pulls og annen roing, det er bare bra.

Holdning tar lang tid å korrigere, så det å besøke en fysio eller lignende kan være bra.

Tusen takk for langt og fyldig svar :) Ja, nakken er også fremskutt - men ikke i like stor grad som skuldrene. Men det er jo et problem som bare vil bli verre og verre, hvis jeg ikke jobber for å løse det. Det skjedde jo ikke over natten, og som du sier tar det lang til å korrigere holdning. Jeg blir bare så fryktelig utålmodig!

Foamroller har jeg ikke, men vurderer sterkt å gå til innkjøp av en! Tennisball og tøying av brystmuskelen gjør jeg ofte, og med veldig god effekt. Jeg har jo blitt bedre, har bare fortsatt et stykke igjen...

Tips til hvordan jeg kan tøye trapezius da? Eller andre måter å få myket den opp på?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...