Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en gutt på 17år. Er 188cm og ca 86kg.

Jeg har trent i 1år og føler jeg har fått en bra grunnstyrke: Benk: 102,5 Bøy: 110, Mark: 157,5kg.. Chins kroppsvekt + 35x1 Dips, kroppsvekt + 30kgx5.

Har trent 5x5, men har lagt til øvelser som dips osv.

Når jeg ser på meg i speilet ser jeg litt endringer i volum, bryst armer bein etc. Men jeg føler de er altfor små iforhold til styrken min. Jeg har også fått litt mage, packen vises ikke. Tross dette vil jeg forsette å bulke for å bli større, men hvorfor kommer ikke volumet? Jeg går opp i styrke som bare det men volumet uteblir.

Når det gjelder kosthold har jeg spist som jeg vil, prøver å få i meg alt jeg trenger (sliter litt på denne delen)

Hva kan jeg gjøre for at jeg kan gaine litt volum. Jeg har jo bulket en stund nå, og det er irriterende og msite packen samtdig som armene nesten forblir samme størrelse.

Har planer og kutte alt usunt, noen som kan hjelpe meg med en kostholds plan?

HAr virkelig planer om å se bra ut neste sommer (2014) og vil begynne å ta dette mere serriøst en jeg har gjort. Kom med tips!

Takk for svar

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21310-hvordan-bli-st%C3%B8rre/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Slettet
Hei, jeg er en gutt på 17år. Er 188cm og ca 86kg.

Jeg har trent i 1år og føler jeg har fått en bra grunnstyrke: Benk: 102,5 Bøy: 110, Mark: 157,5kg.. Chins kroppsvekt + 35x1 Dips, kroppsvekt + 30kgx5.

Har trent 5x5, men har lagt til øvelser som dips osv.

Når jeg ser på meg i speilet ser jeg litt endringer i volum, bryst armer bein etc. Men jeg føler de er altfor små iforhold til styrken min. Jeg har også fått litt mage, packen vises ikke. Tross dette vil jeg forsette å bulke for å bli større, men hvorfor kommer ikke volumet? Jeg går opp i styrke som bare det men volumet uteblir.

Når det gjelder kosthold har jeg spist som jeg vil, prøver å få i meg alt jeg trenger (sliter litt på denne delen)

Hva kan jeg gjøre for at jeg kan gaine litt volum. Jeg har jo bulket en stund nå, og det er irriterende og msite packen samtdig som armene nesten forblir samme størrelse.

Har planer og kutte alt usunt, noen som kan hjelpe meg med en kostholds plan?

HAr virkelig planer om å se bra ut neste sommer (2014) og vil begynne å ta dette mere serriøst en jeg har gjort. Kom med tips!

Takk for svar

Har du vurdert å skifte repitisjon/volum?

Gjerne trene 8-10-12reps? evt faktisk 15 reps?:)

Periodisere trening med f.eks 1mnd på 12reps og 1 mnd på 5?

Har du vurdert å skifte repitisjon/volum?

Gjerne trene 8-10-12reps? evt faktisk 15 reps?:)

Periodisere trening med f.eks 1mnd på 12reps og 1 mnd på 5?

Nope, har for det meste holdt meg til 5x5, men er vel kanskej smart å finne et program som belaster alle muskelgrupper 2ganger i uka, samtidig som det varierer mellom en dag med høyrep og en dag med lavrep?

Jeg kan bare ikke skjønne at feks. 12reps gir bedre volum en 5reps er det virkelig så stor forksjell?

Nope, har for det meste holdt meg til 5x5, men er vel kanskej smart å finne et program som belaster alle muskelgrupper 2ganger i uka, samtidig som det varierer mellom en dag med høyrep og en dag med lavrep?

Jeg kan bare ikke skjønne at feks. 12reps gir bedre volum en 5reps er det virkelig så stor forksjell?

Forskjellen er minimal, men du kan vel prøve ut et annet program enn 5x5? Sjekk ut Phat, Westside, 5-3-1 eller X-size feks.

Annonse

Ok. Skal gi deg et lite scenario. Du løfter 5x5 100kg i benk. Dette utgjør 2500kg totalt.

Så går du over til 3x15 75kg i benk. Dette blir totalt 3375kg. Da har brystmuskulaturen fått en mye større mengde, og ett større grunnlag for å gro med tanke på den høye arbeidsmengden. Så det er viktig å variere antall rep og sett slik som Nitram nevner.

Tren for volum og ikke styrke? Har aldri trent for styrke, kun for muskelvekst og ser fort resultater når msn spiser nok og trener riktig. Selv som jkvinne. Skift treningsprogram og se om det hjelper.

Du trener kun for volum? kan du skrive litt mere detaljert hva du gjør når du trener for volum? Hvordan du spiser etc?

OK. Skal gi deg et lite scenario. Du løfter 5x5 100kg i benk. Dette utgjør 2500kg totalt.

Så går du over til 3x15 75kg i benk. Dette blir totalt 3375kg. Da har brystmuskulaturen fått en mye større mengde, og ett større grunnlag for å gro med tanke på den høye arbeidsmengden. SÅ det er viktig å variere antall rep og sett slik som Nitram nevner.

Hmm ser pointet!

DEt smarteste er vel å variere mellom 1 høyrep og en styrke (lavrep i uka?

Hmm ser pointet!

DEt smarteste er vel å variere mellom 1 høyrep og en styrke (lavrep i uka?

Det er ingen fasitt på det, dessverre. Selv kjører jeg sykluser. Det vil si 2uker med 12-15rep, 4uker med 8-10rep, 4 uker med 4-6 rep, så topper jeg med å kjøre opp mot noen toppsett på 1-2repper. Dette er en metode jeg har benyttet en del år etter tips fra Øyvind Fjeldseth, og har fungert utmerket.

Du trener kun for volum? kan du skrive litt mere detaljert hva du gjør når du trener for volum? Hvordan du spiser etc?

Følger ikke noe program men loggfører treningen for å holde øye med progresjonen (blir jo sterkere over tid selv om man ikke trener spesifikt for det). Kjører som regel klassisk 'bygger' splitt. Bryst/rygg/skuldre/bein/armer og abs. Noen ganger tre splitt upper/lower/upper osv men fem er det jeg liker best. Kan legge inn skuldre eller bein en andre gang hvis overskudd. Spiser MASSE mat. Byggeperiode høy karb og lavt på fett. Fettreduksjon lav karb og høyere fett. Alltid masse proteiner. Bruker myfitnesspal. Tingen er å ikke være redd for å spise masse sunn og god mat og trene med intensitet og fokus. Uansett hvilket program man velger. Ikke overkompliser.

Edit: reps 10-12 sett 3-4

For å variere 5-6 reps og flere sett

Pyr a mide sett, dropsett osv

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...