Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har trent Doggcrapp i mange år og FST-7 i over et år så jeg har litt erfaring med begge disse metodene av fascia stretching. Min konklusjon er vel egentlig at det er veldig vanskelig å si at det har noe for seg. Det er veldig smertefullt (men også godt) så det krever noe spesielt av en person for å klare å gjennomføre det skikkelig. Jeg er av natur en som liker å tøye og stretche så jeg liker og den smerten som forbindes med det. Men andre kan nok slite med å gjennomføre det.

Jeg ser de referer en del studier i den artikkelen der som jeg antar støtter påstandene deres. Men så har du f.eks denne Quite a Stretch — Stretching debunked som summerer det slik:

"Stretching just doesn’t have the effects that most people hope it does. Plentiful recent stretching research has shown that it doesn’t warm you up, prevent soreness or injury, enhance peformance, or physically change muscles. Although it can increase flexibility, the value of this is unclear, and no other measurable and significant benefit to stretching has ever been proven. Regardless of efficacy, stretching is inefficient, “proper” technique is controversial at best, and many key muscles are actually biomechanically impossible to stretch — like most of the quadriceps group (which runners never believe without diagrams). If there’s any hope for stretching, it might be a therapeutic effect on muscle “knots” (myofascial trigger points), but even that theory is full of problems."

For meg er tøying en form for meditasjon og jeg liker å avslutte øktene mine med det. Da holder jeg gjerne en stretch 30-60 sekunder alt ettersom. Men jeg har blitt frarådet å gjøre det av Børge Fagerli: "..anbefaler at man maks holder en statisk tøying 2-3sek - dette basert på nyere forskning og noe lærerne var nøye på under f.eks. ART-sertifiseringen (som jeg anser for å være state of the ART...pun intended)."

Så da blir det litt hva man vil tro på av det man leser og hva man trives med. For meg er gains viktig men trivsel viktigst. Så jeg kommer nok til å fortsette å stretche.

EDIT: En annen ting som kanskje hører med her er forskjellen på å trene reint og å trene med AAS i kroppen. Både DC og FST-7 er jo utviklet og brukt av folk som bruker litt mer en proteinpulver og dermed kanskje har andre forutsetninger mtp akkurat dette med fascia stretching. Rich Piana snakker litt om det her (obs dette er VELDIG bro science, så ha det i bakhodet.)

Gjort dette en god del på bryst i byggerperioder eg har hatt, som regel ved hjelp av flyes med vekter, og går dypere og dypere for hver rep, virkelig strekker i bunn.

Usikker på om det har noe for seg, men liker følelsen av å strekke ut på samme måte som Stig beskriver.

Blir jo veldig vanskelig å avgjøre om det egentlig har noe for seg mtp muskelvekst?

Men er vel uansett ikkje dumt for min del, er i perioder veldig stram i brystet, og føler meg utsatt for strekk i brystet ved tung benkpress feks, da funker det bra å gjøre det..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...