Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en kvinne på 43 år. Jeg har vært ca 20 kilo overvektig de siste årene, men har gått ned 8 kilo siden nyttår ved å tilbringe en times tid 6 dager i uka på tredemølla. Er ikke flink til å trene styrke i tillegg. Saken er at jeg skal gifte meg 22 juni, og kjolen er for trang! Den hadde sett så mye penere ut hvis jeg klarte å gå ned 5 kilo til innen den tid. Vekta har nå stått stille i ca 3 uker og desperasjonen er stor.Det er magen/ryggen og overarmene som er fettsamlerne hos meg, rumpe og ben er slanke.

Jeg er forsiktig med brød/pasta, men er en uforbederlig sjokoman. Merker at jeg blir oppblåst av sukker, men klarer ikke holde meg helt unna.

Er det noen der ute som kan gi meg noen gode tips til hvordan jeg skal få vekk 5 kilo flesk på 4 uker???

Lenke til kommentar
https://forum.fitnessbloggen.no/topic/21227-trenger-ekspertr%C3%A5d/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kvinne 40 år. Gått ned 34 kg siden august 2012. Oppskrift: styrke og kondisjontrening. Men det viktigste er kostholdsendringen. Du er sjokoman, vel, slutt å være det. Du kan ikke få i både pose og sekk. Du må bestemme deg for hva du virkelig vil, og gå for det. Det er mitt beste råd. Tro meg, jeg kan alle unnskyldninger for å la være å endre på vaner. Men det går, og du klarer det også hvis du vil. Du kommer ikke utenom endring:) stå på, du har vært flink til nå.

Her skal du få noen gode tips:

- Du er nødt å spise rent, du må genere et middels kaloriunderskudd, du må trene styrke. Styrketrening øker forbrenningen og strammer opp. Begynn med markløft, knebøy, nedtrekk og benkpress. Ta 3 set ganger 10 repetisjoner per øvelse, tre ganger i uka. Den tiende repetisjonen skal være tung! Så da blir det totalt 12 set per dag, tre ganger i uka (man,ons,fre).

- Spis ren mat :

- Proteiner holder deg mett og tar vare på muskler: Cottage cheese mager, kesam mager, egg, magert kjøtt, fisk, grønnsaker

- Kutt ned på karbohydratene, men ikke helt. Ris, potet og havregryn, litt frukt

- Litt, men ikke for mye sunt fett: Mandler, avacado, makrell i tomat.

Kutt ut junkfood, posemat, prossesert mat, juicer, salami, masse fettrennende mat.

Unn deg litt godt på lørdager uten å ta av. Unn deg kamskje enn sunnere sjokoladekake fra funksjonell mat (kjøp i helsekost). Erstatt olje med en dl kesam mager.

Lykke til!

Annonse

Hvis det står på liv og død og det kun er snakk om for en dag, så må jeg kunne tørre å påstå at litt mer " drastiske " tilltak kan bli tatt uten allt for stor rissiko hvis et normalt kosthold blir tatt opp snarlig etter kjolen passer :dry:

Begynn å registrere antall kalorier du spiser daglig for en periode, ofte får man en vekker selvom man tror at jeg spiser fornuftig. Ca 7500 kcal i minus er 1kg ned i vekt! Det er bare å regne å hvor mye må til for å oppnå målet til den store dagen.

Hei Oddis

170 cm og 80 kilo. Jeg teller ikke kalorier, men tror jeg spiser ganske fornuftig

Siden du ikke har tid til å feile for mye disse ukene vil jeg anbefale deg å veie og logge alt du spiser. Du kan f.eks bruke myfitnesspal.com eller diett.no (koster et par kroner i måneden) til dette. Bruk ønsket om å klare dette før bryllupet som din motivasjon og gi alt du kan uten noen sprekker så kan du klare dette.

Prøv å legg deg på rundt 1500 kalorier hvorav 120-160 gram proteiner (og f.eks 60 gram fett og 120 gram karbs). Som 40 åring har du litt lavere hvileforbrenning enn en 20 åring derfor må du såpass lavt ned for å skape et stort nok underskudd til å gå ned så raskt som du ønsker. Du kan ikke tillate deg noen spisedager skal du klare dette, men du kan ha et frimåltid i uken som kan være normal mat (ikke godteri og snop). Skal du fortsette vektnedgangen etter bryllupet bør du legge deg litt høyere på kalorier og ha som mål å gå ned litt mindre i uken.

Bruk gjerne noen kroner på en PT og få 2-3 styrkeøkter i uken. Som nybegynner i styrketrening kan du få ganske gode resultater på 4 uker om du (PT'en) pusher deg litt. Muskler tar mindre plass enn fett så da vil du kanskje ikke trenge gå ned like mye for å passe like bra inn i kjolen.

Tusen takk for alle gode råd om mat og styrketrening. Jeg har trent mye styrke før (mye studio, opptaksprøver ovs), men det lenge siden. Jeg har en tendens til å øke styrken veldig fort når jeg trener tungt, og da jeg var slankere syntes resultatene godt.

Det jeg er redd for nå er at jeg skal få større muskler UNDER alt fettet og at jeg bare ser enda større ut. Veldig mulig at jeg tar feil der...? Jeg er bred over ryggen og skuldre, store pupper, flesk på magen, smal over rumpa og slanke ben. Tre størrelser mindre i buksestørrelse enn genserstørrelse :-/

Jeg tenkte at løping var den beste fettforbrenneren og at det var bedre med fokus på utholdenhetstrening nå som det haster enn styrke, men dere mener altså at en kombo er best?

En vanlig dag ser slik ut på matfronten: pulverpose til frokost, 2 knekkebrød med egg/ost til lunsj, nutrilettbar til mellommåltid og middag (alt fra wok, kjøttkaker, koteletter, fisk) Bruker bare "rå" råvarer og mye grønnsaker, ikke ferdigmix på poser. Om kvelden har jeg som regel gått på en sjokoladesmell i form av en Troika eller litt "M". Spiser ikke potetgull. I helgene blir det mer usunt, mer godteri og ofte pizza el.l. Jeg ser jo at dette har fungert sammen med løpingen, og at det sikkert vil fortsette å fungere over tid, men tid har jeg litt lite av nå da.

Skal følge rådene med magrere mat, og droppe sjokkisen om kvelden. Tror også jeg skal snakke med en PT, men er litt skeptiske til de unge nye på senteret her jeg bor, om de virkelig kan vurdere en voksen dames spesialbehov og ikke kaste meg inn i standardopplegget sitt.

Om jeg kjører på hardt nå i fire uker er det helt greit for kroppen, det tåler jeg, så roer jeg ned til litt mer avslappet opplegg etterpå.

Kan jeg konkludere med at jeg skal begynne å trene styrke i tillegg til løpingen (ikke bytte ut noen dager), spise meget magert og vurdere en PT?

Ps.Kaloriforbruk på mølla er i følge displayet på mellom 550 og 750 kcal pr. økt

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...