Gå til innhold

Team - erfaringer?


ThereseHag

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er jo en del fitnessentustiaster her inne - hva er deres erfaringer med ulike team og coacher?

Hei !

Før du leser dette vil jeg understreke at dette er min mening. De fleste coacher innen fitness og kroppsbygging er ikke eksperter på kosthold. De er eksperter på "kosthold", tror du skjønner hva jeg mener. Ja, atletene kommer i form, men Ola Nordmann og Kari Nordmann kunne kommet i like god form dersom de bare leste litt på nettet. De fleste coacher spyr ut standard oppsett hvor man ligger i underskudd. Menyen består av ris, kylling / torsk og brokkoli. Selvfølgelig vil man komme i form etterhvert dersom man ligger i underskudd ( ja det er andre faktorer som spiller inn, men du skjønner hva jeg mener )

En god coach skal lytte til deg og tilfredsstille dine behov og ønsker. Dersom du vil spise ris, kylling og brokkoli dagen lang, be my guest. Men er det ikke bedre med en coach som faktisk kan ernæring? En coach som skreddersyr en diett etter dine matpreferanser ? Du kan fint spise "dritt " for å komme i form, det handler bare om å vite hvordan du skal begrense det. For eks kan 10-20 % av totalt inntak fint komme fra sjokolade, is eller annen "dritt" uten at dette går utover fremgangen. Søker du litt rundt på forumet her, eller på google finner du fort ut hvilke coacher som faktisk har peiling.

Jeg kan nesten garantere deg at dersom du spør en typisk fitnesscoach fysiologiske eller biologiske spørsmål rundt dietten vil du få et dårlig svar fordi de rett og slett ikke har peiling

Velger å ikke svare på spørsmålet ang forskjellig team, da jeg ikke har hatt mye erfaring med de selv. Har bare hørt en hel del

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg spesifiserte litt dårlig her, for det var i konkurransesammenheng jeg siktet til her, ikke bare "vanlig - underskuddsdiett". Og er rett og slett hvordan ERFARINGER folk har med ulike coacher og team i konkurransesammenheng:)

Ja, derfor ga jeg deg min ERFARING til coacher, ikke team

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener at på en konkurransediett, typ siste to-tre ukene går det greit at 20% av kaloriene kommer fra sjokolade:S?

10-20 % avhengig av personen og hvilken form vedkommende er i. Men ja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må si at jeg er veldig uenig. I bodyfitness, skal jentene ned i en fett% på 7-9%... Syntes da at alle kalorier man tilfører (og det er ikke mange kaloriene) bør inneholde mest mulig næring...

Eller?

Selvfølgelig BØR de det, men du må nesten tenke tall og litt større enn som så. La oss si at vedkommende blir satt på en 1000 kcal diett av sin coach. Tar du 10 % av disse, så kan 100 kcal komme fra sjokolade etc. Tror du virkelig det har innvirkning på formen? Nei, det har det ikke. En liten eventyrsjokolade er 124 kcal, bare for å gi et perspektiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig BØR de det, men du må nesten tenke tall og litt større enn som så. La oss si at vedkommende blir satt på en 1000 kcal diett av sin coach. Tar du 10 % av disse, så kan 100 kcal komme fra sjokolade etc. Tror du virkelig det har innvirkning på formen? Nei, det har det ikke. En liten eventyrsjokolade er 124 kcal, bare for å gi et perspektiv.

Nå liker jeg å tenke på litt mer enn bare den estetiske formen, men litt hva som skjer på innsiden også. De 100kcal kunne man da fått fra f eks 200g rosenkål(<3) og det ville uten tvil vært bedre for kroppen.

Men nå sporer vi helt av her, var jo erfaringer med spesifikke coacher og team jeg er ute etter, og du ble veldig generell og negativ ang de fleste fitnesscoacher, så hvis du ikke har noe å si angående egne erfaringer om navngitte coacher, vil ikke det gi meg mye;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå liker jeg å tenke på litt mer enn bare den estetiske formen, men litt hva som skjer på innsiden også. De 100kcal kunne man da fått fra f eks 200g rosenkål(<3) og det ville uten tvil vært bedre for kroppen.

Men nå sporer vi helt av her, var jo erfaringer med spesifikke coacher og team jeg er ute etter, og du ble veldig generell og negativ ang de fleste fitnesscoacher, så hvis du ikke har noe å si angående egne erfaringer om navngitte coacher, vil ikke det gi meg mye;)

Tror ikke du skjønner hva jeg mener, men samme kan det være :)

Grunnen til at jeg er negativ er fordi de ikke har peiling på kosthold. Jeg er sterkt i mot fremgangsmåten deres. Men nok om det. Ønsker du navn på en god coach: Børge Fagerli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode coacher, mange middelmådige coacher, mange coacher som gir ut en standardiett og et standardprogram uten å vite 5% av det de burde vite om kunden.

Som Stokkeland sier, tenk deg godt om før du velger, og stå fast på dine egne ønsker hele veien. Still spørsmål, og aldri godta å spise noe du ikke ønsker, eller trene noe du ikke ønsker, uten å vite hvorfor du burde gjøre det. Coachen vet ikke alltid best.

Loggbok | Fitnessbloggen Forum - Du kan ta en titt i loggbokforumet for de som skal stille og tidligere har stilt i fitness, så kan du se hvem som har hjulpet dem på veien, og eventuelt stille spørsmål om deres erfaringer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo jeg skjønner godt hva du mener, jeg er bare sterkt uenig;)

Ja vet Børge er super, også koster han deretter også:p

Det har du selvfølgelig rett til :)

Sant, så sant.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg suttet litt på fingeren, løftet den i været og kjente hvilken vei vinden blåser i, og den er i medvind Stokkeland.

Min hensikt er ikke å hverken stigmatisere eller neglisjere til coacher, men det generelle inntrykket jeg har dannet meg fra media, personlig erfaring er at denne gruppen tror dem har alle biokjemiske mekanismene under kontroll. Senest idag leste jeg en coach "advarsel" av kortisol og jeg tviler på at vedkommende hadde full oversikt over det endokrine systemet. Først hyller man kardio på morgenkvisten og legger til grunne høyere konsentrasjoner av adrenalin så slakter man kortisol og får det til å virke som at denne utelukkende har "negative" effekter. Og begge to går under gruppen "stresshormoner" (Edit : fikset feilformulering) :(

Det Stokkeland påpeker er vel at mange dessverre ikke vet forskjellen mellom bringebær og blåbær, men fremstiller seg selv som utlært innenfor det respektive området. (Noe man selvsagt aldri blir) Som nevnt så har de fleste allmenn kunnskap til å gi et standardisert opplegg da det ser ut til å fungere for de aller fleste. Nå mener jeg at det er no such thing som et gjennomsnittmenneske og da det virker som du Therese er motivert til å nå dine mål ville jeg rett og slett brukt den kostnad og tid til å finne en virkelig god en som kan skreddersy etter dine personlige preferanser. Men det er vel derfor du spør her, men råder deg til å være veldig kritisk.

For å dra en sammenligning; det blir som ønsket om å tatovere seg og man spør etter noen som er "bra og billige". Og her er det bare å sitere seg selv "no such thing"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del bruker jeg kun teamet til hjelp på det jeg ikke klarer selv/trenger objektive syn på - da formsjekk, poseringstrening, selve konkurransedagen og alt dette måtte innebære og eventuelle retningslinjer på justering av kcal.

Utover dette styrer jeg dietten og treningen selv

...men igjen så er det helt avhengig av HVA en faktisk trenger hjelp til.

I de fleste tilfellene så er det ikke ofte en utøver styrer diett og treningen sin selv(spesielt ikke nybegynnere/debutanter som vi bare får flere og flere av), men legger alt i hånden til coachen - og der er vi inne på det stokkeland så viktig poengterer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...